BMW M-Serien
BMW M GmbH är ett dotterbolag till BMW AG. Det grundades för att sköta BMWs tävlingsbilar, vilka var väldigt framgångsrika under 1960- och 1970-talet. På bara femton år ökade antalet anställda ifrån åtta till fyrahundra och är idag en viktig del av BMWs marknadsnärvaro. Sedan 1978 har BMW M skapat specialversioner av de flesta av BMWs vanliga produktserier, med samma karosser men mer kraft. Följande modeller har lanserats: M3, M5, M6, X5 M och X6 M (notera att MX redan används av Mazda)..
I M3 serien produceras just nu tre stycken bilar. E90 (sedan), E92 (coupe) och E93 (cabriolet). Dessa bilar befinner sig i fjärde generationen och de lanserades år 2005 med en helt ny motor, BMW S65. Detta är en högpresterande 4-liters V8-motor vilken kan generera inte mindre än 420 hästkrafter och spinna på 8300 varv per minut. Motorn är 22 % kraftfullare än E46 M3..
E90 M3 GT4 presenterades den sjunde juli 2009. Den når upp till FIAs GT4 specifikationer och är riktad mot privata lag och tävlingsförare. Priset förväntas bli 120,000 Euro. E90/E92 M3 kan accelera till 100 kilometer per timme på 4,2 sekunder, medan E93 kan göra det på 5,1 sekunder. Precis som andra BMW modeller är topphastigheten elektroniskt reglerad till 250 kilometer per timme, men den kan annars köra i upp till 290 kilometer per timme. Rekordet vid slalom-test ligger på 115 km/h..
Den senaste BMW M5 kan accelerara från noll till hundra kilometer per timme på 4,5 sekunder, med en elektroniskt begränsad topphastighet på 250 kilometer per timme men med en kapacitet att köra 330 kilometer per timme. Motorn har 507 hästkrafter vid 7750 varv per minut. År 2007 lanserade BMW en ny modell av typen Touring, E61 M5 Touring..
De senaste M-modellerna av BMW 6 serien är E63/E64 M6. De har samma 4,9 liter V10 S85 motor och SMG III växellåda som M5 och kan accelerera ifrån noll till hundra kilometer per timme på 4,3 sekunder. Topphastigheten de kan uppnå bortsett ifrån den elektroniska spärren är 330 kilometer per timma. Alla hästkrafter är inte tillgängliga per standard, utan det finns en ”turboknapp” för att öka motorns kraft. De modeller som gjorts är coupe och cabriolet..
Växellådan SMG III som används av M5 och M6 vilken är bra för tävling, men har kritiserats för inte fungera mjukt nog vid vardaglig körning. SMG III har en speciell funktion kalla ”startkontroll” vilken ger maxprestation vid stillastående start automatiskt men kan bara användas fullt i den europeiska versionen, då varvtalet är neddraget i Nordamerika för att minska skador på bilen och felanvändning