Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E60 - M5 5.0 V10  (läst 5472 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10079
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E60 - M5 5.0 V10
« skrivet: januari 25, 2010, 12:05:25 »


Pris från: 893 000 kr
Kaross: Sedan
Status på marknaden: Aktuell
Energideklaration A-B-C-D-E-F-G

Motor
Effekt: 507 hk / 373 kW 
Motortyp: V-motor 
Placering: Frontmotor längs 
Motorfamilj: V10 Bi-Vanos 
Cylindrar: 10 st Cylindervolym: 4 999 cm3 Ventiler: 4 st per cylinder 
Cylinderdiameter/slaglängd: 92,0 / 75,0 mm 
Max vridmoment: 520 Nm / 53,0 Kpm vid 6 100 varv per minut 
Kompression: 12,0 
Vikteffekt: 3,7 kg/hk (5,0 kg/kW) 
Bränsletyp: Blyfri 98/95
Bränsleförbrukning (liter/100km): Blandad: 14,4 , Stad: 21,7 , Land: 10,2 
Tankvolym: 70 liter 
Batteri: 90 Ah


E60 BMW M5 V10 motor

Växellåda
Typ: Manuell 
Växlar: Uppgift saknas 
Slutväxel: 3,6 
Back: 14,4 

Drivning/styrning
Drivsystem: Bakhjulsdrift
Hjulställ: Individ bakhjulsupph 
Styrning: Kuggstångstyrning 
Fjädring: Skruvfjädring fram och Skruvfjädring bak 
Fälgar: 8,5J-9,5J 
Fälgmaterial: Aluminium 
Däck: 255/40-285/35ZR19
 
Mått/vikt
Längd: 486 cm 
Bredd: 185 cm 
Höjd: 147 cm 
Tjänstevikt: 1 855 kg 
Totalvikt: 2 375 kg 
Hjulbas: 289 
Spårvidd: 158 fram och 157 bak 
Markfrigång: 12,0 cm 
Vändcirkel: 12,4 m 
Maxlast: 520 kg 
Max taklast: 100 kg 
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg 
Lastvolym (baksäte uppe/nere/spec: 520 l / - / - 
Antal säten original: uppgift saknas

Standardutrustning
ABS-bromsar
Airbag förare
Airbag passagerare
Airbag sida
Antispinn
Baksäte fällbart och delbart
Bältessträckare
Centrallås
Färddator
Fönsterhiss, el fram
Fönsterhiss, el bak
Klädsel: skinn
Ljudanläggning
Nackskydd bak
Pollenfilter
Radio
Servostyrning
Luftkonditionering
Sidokrockskydd
Sidospeglar elställbara
Sidospeglar uppvärmda
Varvräknare
Värme bak

Tillvalsutrustning
Automatisk klimatkontroll: -
Aluminiumfälgar: -
Dragkrok: 8 700 kr
Farthållare: -
Fönsterhissar, el fram: -
Fönsterhissar, el bak: -
Klädsel: skinn: -
Metalliclack: -
Skyddsnät/bagagenät: -
Sollucka automatisk: -
Stöldskydd larm: -

Utrustningspaket
Paket 1: uppgift saknas
Paket 2: uppgift saknas
Paket 3: uppgift saknas

Den ultimata bilen när det gäller sportsedaner har ett namn: M5. Denna nykomling i 5-serien är den kraftigaste genom tiderna: fem liters cylindervolym, tio cylindrar, maxeffekt på 507 hk (373 kW), ett maximalt vridmoment på 520 newtonmeter och en motor som varvar till rödmarkeringen vid 8 000 r/min. Det är siffror som talar för sig själva.

Med sina prestandasiffror sätter den fjärde generationen av M5 än en gång måttstocken i segmentet för kraftfulla sportsedaner - en nisch som skapades 1984 av just M5. Under de gångna åren har denna M5, och alla dess efterträdare, satt en standard för den perfekta symbiosen av en komfortabel, elegant sedan för vardagsbruk med riklig effekt från en kraftfull motor och en total sportighet.

Med försäljningssiffror som överträffat 20 000 har M5 visat sig vara ett framgångsrikt koncept som bjudit på enorma prestanda utan överdrifter, något som är en grundläggande princip för alla M-bilar.

Denna princip når sin kulmen i nya M5: Denna -extrema atlet- med dess subtila framtoning och den närmast ändlösa kraften från den tiocylindriga, högvarviga motorn, som interagerar perfekt med den sjuväxlade SMG-lådan, introducerar föraren till en helt ny dimension av avspändhet.

I ett nötskal:
I sin klass, som den delar med förstklassiga konkurrenter, utmärker sig M5 genom att ha det mest innovativa drivkonceptet, det bästa vikt/effektförhållandet, enastående köregenskaper och utmärkta kvaliteter för vardagsbruk. Den är en sportbil som är perfekt lämpad för vardagskörning.

Första högvarviga V10-motorn som finns i en serietillverkad sedan.
M5 är den första serietillverkade bilen med en högvarvig V10-motor. Tack vare denna kraftfulla representant i BMW:s modellfamilj sätter den nya motorn än en gång måttstocken i sin klass.

Men det handlar om mer än prestanda. Vad som alltid är viktigt för M-modeller är acceleration och kördynamik. Det senare är beroende på framåtkraften och fordonets vikt. Hur mycket drivkraft hjulen kan leverera beror på motorns vridmoment och den totala utväxlingen. Det högvarviga konceptet och en optimal utväxling garanterar en imponerande drivkraft.

Det perfekta valet:
högvarvigt koncept
För BMW:s M-ingenjörer var en kompakt, högvarvig motor utan överladdning det ideala valet. Med en rödmarkering vid 8 250 r/min vågar sig den tiocylindriga motorn in i en terräng som hittills varit reserverad för blåblodiga racerbilar. Jämfört med den förra - åttacylindriga - motorn i M5 har prestanda förbättras med mer än 25 procent. M5 har också passerat den magiska gränsen 100 hästkrafter per liter cylindervolym, vilket ger en specifik effekt som är på par med tävlingsbilar.

Ett mästerverk i motorkonstruktion
De båda femcylindriga raderna i V10-motorn är placerade i 90 graders vinkel mot varandra för att skapa balans i vevaxeln, som optimerats för låg vibration och ökad komfort. För att hantera den höga belastning som är resultatet av förbränningen, motorvarv och vibrationer har man valt en "bedplate"-konstruktion för vevhuset, vilket är premiär i en produktions-V-motor från BMW. För att ge optimal linjering av vevaxeln har specialjärnsinlägg integrerats i aluminiumblocket. Det tjänar också för att förbättra akustiken, öka vibrationskomforten och försäkra en hög oljeförsörjning. Den extremt styva vevaxeln stöttas i sex lager.

Högtrycks bi-VANOS och individuella gasspjäll
Den nya M5-motorn har variabla ventiltider (bi-VANOS) som tack vare extremt korta justeringstider ser till att ge en optimal laddning. Det betyder i praktiken ökad prestanda, förbättrad vridmomentkurva, optimal svarsvillighet, lägre förbrukning och färre avgaser. Varje cylinder har sitt eget gasspjäll, en detalj som är typisk för racerbilar. Kontrollen av gasspjällen är helt elektronisk och specifik för varje cylinderrad.

Dubbla avgassystem tillverkade i rostfritt stål

Avgassystemet är tillverkat i sömlöst rostfritt stål och har en dubbelrörs-design hela vägen bak till ljuddämparna. Avgaserna lämnar slutligen systemet genom fyra avgaspipor, vilket gör aktern på M-bilarna så typisk. Avgassystemet uppfyller standaren för den europeiska EU4 och amerikanska LEV2.

Motorkontrollmodulen:
den första av sin sort i världen
Motorstyrningen MS S65 är den centrala faktorn bakom V10-motorns enastående prestanda och avgasdata. Detta motorstyrningssystem är ojämförligt kompakt och dess processorer är det mest kraftfulla som för närvarande är godkänt för användning i personbilar. Detta krävs eftersom höga motorvarv och mångsidiga kontrolluppgifter kräver det yttersta av systemet.

Höjdpunkt i motorstyrning: jonisk strömteknologi
Den joniska strömteknologin som erbjuds i motorstyrningsenheten är en teknologisk höjdpunkt. Genom att nyttja tändstiftet i varje cylinder ser systemet till att upptäcka motorknackningar, kontrollera tändningen och upptäcka alla tändningsmissar. Därmed har tändstiftet dubbel funktion - dels för att antända bränslet och dessutom som sensor för att övervaka förbränningsprocessen.

Sjuväxlad SMG-låda överför M-kraften till asfalten
Det högvarviga konceptet har bara framgång om det kan kombineras med en växellåda som kan översätta det tillgängliga vridmomentet från motorn till framåtkraft.

Den sjuväxlade SMG-lådan är exakt rätt transmission för att idealiskt överföra V10-motorns kraft till hjulen. BMW M är världens första tillverkare som erbjuder en sjuväxlad sekventiell låda med körlogisk funktion. Den är ännu mer förfinad än den tidigare sexväxlade lådan. Den sjuväxlade SMG-lådan tillåter manuell växling med ultrakorta växlingstider men också komfortabelt glidande tack vare en automatiserad växelväljning. Avsikten med den extra sjunde växeln är att minska motorvarven och stegen mellan växlarna.

Nya SMG-växellådans hastighet ökad med upp till 20 procent
Den sjuväxlade SMG-lådan kan växlas med hjälp av växelspaken på mittkonsollen eller med paddlarna på ratten. Jämfört med den tidigare SMG-transmissionen har själva växlingsförfarandet blivit 20 procent snabbare med den nya SMG-generationen. Aldrig tidigare har det gått snabbare att växla med en transmission av den här typen. Fördelar för M5-föraren: Växlingarna är mjuka och genomförs med en hastighet som är omöjlig att nå även för den skickligaste förare. Därför blir det oundvikliga avbrottet i kraftflödet vid växlingarna knappt märkbart. M5 levererar ett nästan ryckfritt kraftpådrag när den accelereras från stillastående till dess toppfart.

Drivelogic: föraren fastställer SMG-lådans karaktäristik
Tack vare SMG-lådans drivelogic-funktion kan föraren välja bland elva växlingsmöjligheter. Det gör det möjligt för honom att anpassa SMG-lådans karakteristik efter den egna körstilen.
Sex av dessa program kan förväljas i det sekventiella, manuella växellådsläget (S), spektret sträcker sig från balanserat dynamisk till mycket sportig. Med växellådan i S-program växlar föraren alltid manuellt. Så snart som föraren aktiverar Launch Control-funktionen, ser SMG-lådans Drivelogic till att växla strax innan det maximala motorvarvet uppnås, vid exakt rätt ögonblick och med optimalt spinn tills M5 når dess toppfart.

I det automatiska växlingsläget (D, som i Drive) växlar transmissionen automatiskt mellan de sju växlarna, beroende på vilket program som förvalts, körsituationen, hastigheten och positionen på gaspedalen.

SMG för ökad säkerhet och komfort
Den sjuväxlade SMG-växellådan hjälper inte enbart föraren att uppnå motorsport-prestanda utan erbjuder också massor av säkerhetslösningar. I kritiska situationer, när föraren växlar ner på halt underlag, exempelvis, öppnar växellådan kopplingen i bråkdelar av en sekund för att kunna förhindra M5 från att spinna ur kontroll om de drivande hjulen skulle få för mycket vridmoment. Bland andra funktioner finns klättringshjälp som hindrar bilen från att rulla baklänges vid start i uppförsbacke liksom -bergsupptäckaren- som justerar växlingspunkterna vid utförs- och uppförskörning. Detta förhindrar att lådan hoppar mellan växlarna vid körning uppför. Vid körning utför håller -bergsupptäckaren- kvar lägre växlar längre för att bättre kunna dra nytta av motorns bromskraft.

Maximalt körnöje
Samarbetet mellan V10-motorn och den sjuväxlade SMG-lådan resulterar i prestanda som hittills varit ouppnåeligt för serietillverkade sedaner. Över allt annat finns något som M5 skänker dess förare: körglädje när det är som allra bäst. Jämfört med den tidigare M5 har den nya modellen trumf på hand i alla discipliner som handlar om prestanda och nöje: Den avfärdar sprinten från 0 till 100 km/h på mindre än fem sekunder och når 200 km/h-märket efter blott 15 sekunder innan den fortsätter till den elektroniskt begränsade toppfarten på 250 km/h. (Om toppfarten inte vore elektroniskt begränsad: respektingivande 330 km/h.)

Nürburgring fungerar som testbana
Jämfört med alla direkta konkurrenter är växelverkan mellan den faktiska framåtkraften och den låga fordonsvikten ett starkt argument till fördel för nya M5. Även i detta sammanhang blir M5 måttstocken och den lämnar sina konkurrenter långt bakom sig.
En obestridd mätare på kördynamik är Nordslingan på den legendariska racerbanan Nürburgring. I årtionden har världens mest krävande racerbana varit den perfekta platsen för att skilja agnarna från vetet. Det finns inget annat ställe där sambandet mellan fordonskomponenterna när de stressas till sina gränser kan observeras så bra som på Nürburgrings nordslinga. Med varvtider på ungefär åtta minuter är M5 en värdig utmanare till fullblodiga sportbilar, och lämnar sina konkurrenter långt bakom. Av tradition testas alla M-bilar här.

M-fjädring baserad på 5-serien: grädden på moset
Den tidigare nämnda varvtiden demonstrerar att M5 kan vara extremt sportig. Även om fjädringen på den vanliga 5-seriemodellen utan tvekan är mycket bra, skulle en sådan rekordföreställning ändå inte vara möjlig. Det är därför som M5 också är totalt unik när det gäller dess fjädring.

Många detaljlösningar och förändringar gör 5-serien till en M5
Därför har fjädringen och dess elektroniska assistenter antingen utvecklats exklusivt för nya M5, genomgått omfattande modifikationer eller anpassats för den speciella M-prestandan. M5 har inte på något vis en sänkt 5-seriefjädring. I stället handlar det om en optimerad konstruktion som skapats från grunden. Fjädringens assisterande system, som i några fall har samma namn som de i 5-serien, har optimerats för det här fordonet.

Variabel M-differentialspärr

M5 har en variabel, vridmomentkännande differentialspärr som ger bilen en hög nivå av körstabilitet och optimalt grepp, framför allt vid acceleration ut ur kurvorna. Även vid extremt krävande körsituationer, exempelvis när det är en stor skillnad i friktionskoefficienten på drivhjulen, erbjuder den en avgörande fördel när det gäller grepp. En ytterligare fördel är att den omedelbart bygger upp en ökande låskraft om hastighetsskillnaden mellan drivhjulen ökar, vilket garanterar optimal drivkraft i alla situationer.

Finns bara i M5:
DSC med två olika kördynamikprogram
En ny generation av den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC) har utvecklats speciellt för M5. DSC-systemet kan deaktiveras genom att trycka på en knapp.

Kördynamikprogrammen är förvalda i den så kallade Mdrive och kan anropas genom att använda Mdrive-knappen på ratten. Medan det första DSC-läget till stora delar motsvarar den i 5-serien så är det andra läget - M Dynamicläget - högt uppskattat av sportorienterade förare.

EDC: skalan sträcker sig från sportigt fast till komfortabel
M5:ans elektroniska stötdämparkontroll (EDC) tillåter föraren att välja ur tre program (komfort, normal och sport), och på så vis justera fjädringens karaktäristik. Föraren kan sköta EDC-funktionen via Mdrive-knappen på ratten eller genom att trycka på knappen närmast SMG-växelväljaren.

Effektknapp aktiverar motorkraft på begäran
Ofta behöver föraren inte M5:ans fulla prestanda och maximala snabbhet, exempelvis i stadstrafik. Det är därför som det markerat komfortabla P400-programmet med en motoreffekt på 400 hk automatiskt aktiveras varje gång som motorn startas. Genom att trycka på en knapp (den så kallade effektknappen på växelkonsollen) kommer den tiocylindriga kraftkällans fulla styrka till förarens förfogande. I P500-programmet blir gaspedalens kinematik sportigare, bilen får fria tyglar, och den sportige föraren kan njuta av en kompromisslös racerglädje.

Högprestandabromsar med ursprung i motorsporten
För att komplettera den enorma effekten är M5 utrustad med ett högpresterande bromssystem med genomborrade och viktoptimerade bromsskivor. De flytande tvåkolvs-oken av aluminium har optimerats för minimal vikt och maximal styvhet. Detta hjälper M5 att nå bromsförmåga som är i klass med renrasiga sportbilar: en inbromsning från 100 km/h till 0 fulländas på mindre än 36 meter. Bromssträckan från 200 km/h till stillastående är kortare än 140 meter.

Exteriör med understatement
Skillnaderna i design i jämförelse med den vanliga 5-serien är diskreta men logiska. De ger M5 ett särpräglat utseende, utan att ifrågasätta de gemensamma generna inom 5-serien. De modifierade främre och bakre stötfångarna fångar omedelbart ögonen. En annan skillnad är de modifierade sidotrösklarna och de något mer framträdande hjulhusen. Av tradition skiljer sig M från den ?normala? BMW med exklusiv design av ytterspeglarna, de fyra avgaspiporna som också blivit en omisskännlig detalj på alla M-fordon, och den exklusiva hjuldesignen. För första gången har M5 dessutom fått mycket attraktiva gälar, placerade i framskärmarna.

En ännu sportigare interiör
M5 kommer med en läderinteriör i tre olika färger, som gör att den ser ännu mer sofistikerad ut än den generöst utrustade basmodellen. Mot pristillägg kan den utrustas med full läderinteriör som gör att den ser helt fantastisk ut. Andra viktiga skillnader mot 5-serien är instrumenttavlorna, den M-specifika head up display (tillbehör), ratten med Mdrive-knappar och den modifierade centrumkonsollen.

Affärsexpress för vardagsbruk

Alla fordon som tillverkas av BMW M GmbH är mycket lämpliga för vardagsbruk. Det gäller i synnerhet M5. Trots dess respektingivande prestanda som påminner om en racerbil har den förblivit en elegant och komfortabel sedan som passar perfekt för långresor, vilket är en väsentlig karaktär hos BMW:s 5-serie. M5:ans racingambitioner försämrar inte på något sätt körkomfort, aktiv och passiv säkerhet och inte heller minskar det utrymmet som är tillgängligt för passagerare och bagage. Även när det gäller bränsleförbrukning och miljöhänsyn är M5 en verklig förebild - precis som alla BMW:s bilar.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

gladiatör

  • Gäst
SV: E60 - M5 5.0 V10
« Svar #1 skrivet: november 18, 2011, 11:02:36 »
Mycket trevlig bil med mycket bra info men kan verkligen detta stämma?
Bränsleförbrukning (liter/100km): Blandad: 14,4 , Stad: 21,7 , Land: 10,2
Tankvolym: 70 liter, varför så lite tank på en så stor bil?

 

Reklampartners