Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E32 7-serie (1987-1994)  (läst 7266 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonne_racer

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 173
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
E32 7-serie (1987-1994)
« skrivet: februari 25, 2010, 21:24:52 »

E32 740iA -92

I juli 1986 introducerade BMW den andra generationen av 7-serie, känt internt som E32. E32 syftar till den övre delen av lyxmarknaden och erbjöd några av de senaste innovationerna inom fordonsteknik, och en ny top-of-the-line V12. Några lyxiga alternativen på E32: integrerade telefon och fax, en kylbox, dubbelglas, elektronisk stabilitetskontroll, och ett system som automatiskt ökar trycket på vindrutetorkarna, för att hålla dem kvar på glaset i Autobahn hastigheter. Övrigt var E32 den första bilen som ansluter sig till BMW: s självpåtagna hastighetsgräns på 250 km/h.

E32 fanns också i en förlängd version (anges med ett "L" efter modellnumret), vilket innebar 11,4 cm extra  benutrymme tillgängliga för baksätespassagerarna. Detta utrymme uppnåddes genom att förlänga bakdörarrna.

BMW 750iL Highline var top-of-the-line modell av E32, med massor av extra lyxutrustning för baksätespassagerarna som fullständig läder, dubbla radio kontroller, dubbla klimatanläggning, kylbox monterad i mittkonsolen bak, eluppvärmda och justerbara baksäten, valnöt faner fällbara bord, två kristallglas prydligt placerad i kylboxen, extra lårstöd och sol gardin på bakre sidorutor. Komplett med oberoende uppvärmning och ventillation innebar det mer strömförbrukning och till det monterades ett extra batteri. Highline paketet kostade mer än € 10.000, och var endast tillgänglig på 750iL, vilket ökar det totala priset till betydligt mer än dubbelt så mycket som en grundläggande 730i.
E32 erbjöds med flera olika bensinmotorer. För 730i och 735i användes M30 motorn, medan 750 fick den helt nya M70 V12-motorn som gav 300 hk. År 1992 introducerades en ny 32-ventils V8-motor kallad M60!

Totalt tillverkades 311 068 st E32.

Exteriört kan man på ett ungefär se vilken motor den är utrustad med.
Alla V8 och V12 bestyckade fick breda njurar/grill. Medan dom med 6-cylindriga fick smala.

MotorKomp.EffektVridmomentToppfart (aut)0-100FörbrukningTillverkning
730i M30B30 R69,0:1188 hk @ 5800 rpm260 Nm @ 4000 rpm223 km/h9,3 s1987-1993
730i M60B30 V810,5:1218 hk @ 5800 rpm290 Nm @ 4500 rpm224 km/h8,5 s1993-1994
735i M30B35 R69,0:1211 hk @ 5700 rpm305 Nm @ 4000 rpm231(228) km/h8,3 s1987-1992
740i M60B40 V810,0:1286 hk @ 5800 rpm400 Nm @ 4500 rpm240 km/h*7,4 s1993-1994
750i M70B50 V128,8:1300 hk @ 5200 rpm450 Nm @ 4100 rpm250 km/h7,4 s1988-1994

*740i var elektroniskt toppfartsbegränsad till 240 km/h.
Undantag för modellår 1994 då den utökades till 250 km/h.
750i var under hela produktionstiden toppfartsbegränsad till 250 km/h.

Växellådor:
730i, 735i: Manuell: 5-vxl Getrag 260
730i R6, 735i: Automat: ZF 4HP22
730i V8: Automat: ZF 5HP30
740i: Endast automat: ZF 5HP30
750i: Endast automat: ZF 4HP22
Utväxling Getrag 260 1st: 3,83, 2nd: 2,20, 3rd: 1,40, 4: 1,00 5: 0,81, R: 3,71
Utväxling 5HP30: 1st: 3,55, 2nd: 2,24, 3rd: 1,54, 4: 1,00, 5: 0,79, R: 3,68
Utväxling 4HP22: 1st: 2,48, 2nd: 1,48, 3rd: 1,00, 4: 0,73, R: 2,09

Alpina
E32 fanns också i några Alpina utföranden!
Alpina B11 3,5 (735i): M30B35: 1/1987-9/1987: 250 hk, 330 Nm, 0-100 km/h 7,5 sek
1/1987-9/1987: 240 hk, 310 Nm, 0-100 km/h 7.9 sek
10/1987-12/1993: 254 hk, 325 Nm, 0-100 km/h 7,6 sek
Alpina B11 4,0 (740i): M60B40: 5/1993-2/1994: 315 hk, 410 Nm, 0-100 km/h 7,1 sek
Alpina B12 5,0 (750i): M70B50: 7/1988-1/1994: 350 hk, 470Nm, 0-100 km/h 6,9 sek


E32 740 -92

Justerade lite småsaker / Franke
Bmw 550iAM -06 Carbonschwarz metallic

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: E32 guide!
« Svar #1 skrivet: februari 25, 2010, 21:57:06 »
Snyggt jobbat, Jonne!!

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: E32 guide!
« Svar #2 skrivet: februari 25, 2010, 22:19:40 »
Härligt, tack för dessa uppgifter.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Stephan735i

  • Trusted Member
  • Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
SV: E32 guide!
« Svar #3 skrivet: februari 25, 2010, 22:24:18 »
Suveränt! Men har inte 6+12cyl bestyckade E32 4stegad automatlåda och 730i M60 har en annan automatåda än 740i?!

Sen går brytet för 250spärr på 740i någonstans inne i 94årsmodell, åtminstone gäller det 540iA-94. Det är lite av en djungel, gränserna för ändringar är inte exakt, exempelvis infördes EWS II startspärr på pappret 1/95 men kikar man i utrustningslistor skedde det runt den 20-22 dec-1994 utom ett antal 540i/6 till Östeuropa som fick EWS II i början av dec-1994. Finns säkert fler exemplar som fick EWS II samtidigt.

Mycket bra jobbat Jonne! =)

Mvh Stephan

Utloggad Jonne_racer

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 173
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
SV: E32 guide!
« Svar #4 skrivet: februari 25, 2010, 22:28:35 »
Suveränt! Men har inte 6+12cyl bestyckade E32 4stegad automatlåda och 730i M60 har en annan automatåda än 740i?!

Sen går brytet för 250spärr på 740i någonstans inne i 94årsmodell, åtminstone gäller det 540iA-94. Det är lite av en djungel, gränserna för ändringar är inte exakt, exempelvis infördes EWS II startspärr på pappret 1/95 men kikar man i utrustningslistor skedde det runt den 20-22 dec-1994 utom ett antal 540i/6 till Östeuropa som fick EWS II i början av dec-1994. Finns säkert fler exemplar som fick EWS II samtidigt.

Mycket bra jobbat Jonne! =)

Mvh Stephan


Det med automatlådorna är svårt att veta. Inget jag besitter ännu.
Kan söka lite i ämnet.
Hojta till om du hittar svaren.
Finns ju någon låda som heter 4HP22.
Hitta den under sektionen för e32 på e38.org men i länken står det att den är till 535.
Stämmer antalet tillverkade med dina uppgifter Stephan? 311 068 st.
Bmw 550iAM -06 Carbonschwarz metallic

Utloggad Jonne_racer

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 173
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
SV: E32 guide!
« Svar #5 skrivet: februari 25, 2010, 22:43:57 »
Verkar vara som så att det satt 4HP22 i sex-cylindriga och i 750i.
Kan det stämma månne?
Bmw 550iAM -06 Carbonschwarz metallic

Utloggad Stephan735i

  • Trusted Member
  • Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
SV: E32 guide!
« Svar #6 skrivet: februari 25, 2010, 22:47:54 »
På realoem listas vilken låda som monterades i respektive bil, någonstans har jag en tabell som visar hur många exemplar per respektive modell som byggdes, ska bara hitta den=)

Stephan


Utloggad Dekagon

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 111
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: E32 7-serie 1987-1994 modellguide
« Svar #7 skrivet: februari 27, 2010, 23:24:30 »
Ser bra ut Jonne! Man saknar din gamla E32!

 

Reklampartners