E32 740iA -92I juli 1986 introducerade BMW den andra generationen av 7-serie, känt internt som E32. E32 syftar till den övre delen av lyxmarknaden och erbjöd några av de senaste innovationerna inom fordonsteknik, och en ny top-of-the-line V12. Några lyxiga alternativen på E32: integrerade telefon och fax, en kylbox, dubbelglas, elektronisk stabilitetskontroll, och ett system som automatiskt ökar trycket på vindrutetorkarna, för att hålla dem kvar på glaset i Autobahn hastigheter. Övrigt var E32 den första bilen som ansluter sig till BMW: s självpåtagna hastighetsgräns på 250 km/h.
E32 fanns också i en förlängd version (anges med ett "L" efter modellnumret), vilket innebar 11,4 cm extra benutrymme tillgängliga för baksätespassagerarna. Detta utrymme uppnåddes genom att förlänga bakdörarrna.
BMW 750iL Highline var top-of-the-line modell av E32, med massor av extra lyxutrustning för baksätespassagerarna som fullständig läder, dubbla radio kontroller, dubbla klimatanläggning, kylbox monterad i mittkonsolen bak, eluppvärmda och justerbara baksäten, valnöt faner fällbara bord, två kristallglas prydligt placerad i kylboxen, extra lårstöd och sol gardin på bakre sidorutor. Komplett med oberoende uppvärmning och ventillation innebar det mer strömförbrukning och till det monterades ett extra batteri. Highline paketet kostade mer än € 10.000, och var endast tillgänglig på 750iL, vilket ökar det totala priset till betydligt mer än dubbelt så mycket som en grundläggande 730i.
E32 erbjöds med flera olika bensinmotorer. För 730i och 735i användes M30 motorn, medan 750 fick den helt nya M70 V12-motorn som gav 300 hk. År 1992 introducerades en ny 32-ventils V8-motor kallad M60!
Totalt tillverkades 311 068 st E32.
Exteriört kan man på ett ungefär se vilken motor den är utrustad med.
Alla V8 och V12 bestyckade fick breda njurar/grill. Medan dom med 6-cylindriga fick smala.
Motor | Komp. | Effekt | Vridmoment | Toppfart (aut) | 0-100 | Förbrukning | Tillverkning |
730i M30B30 R6 | 9,0:1 | 188 hk @ 5800 rpm | 260 Nm @ 4000 rpm | 223 km/h | 9,3 s | | 1987-1993 |
730i M60B30 V8 | 10,5:1 | 218 hk @ 5800 rpm | 290 Nm @ 4500 rpm | 224 km/h | 8,5 s | | 1993-1994 |
735i M30B35 R6 | 9,0:1 | 211 hk @ 5700 rpm | 305 Nm @ 4000 rpm | 231(228) km/h | 8,3 s | | 1987-1992 |
740i M60B40 V8 | 10,0:1 | 286 hk @ 5800 rpm | 400 Nm @ 4500 rpm | 240 km/h* | 7,4 s | | 1993-1994 |
750i M70B50 V12 | 8,8:1 | 300 hk @ 5200 rpm | 450 Nm @ 4100 rpm | 250 km/h | 7,4 s | | 1988-1994 |
*740i var elektroniskt toppfartsbegränsad till 240 km/h.
Undantag för modellår 1994 då den utökades till 250 km/h.
750i var under hela produktionstiden toppfartsbegränsad till 250 km/h.
Växellådor:730i, 735i: Manuell: 5-vxl Getrag 260
730i R6, 735i: Automat: ZF 4HP22
730i V8: Automat: ZF 5HP30
740i: Endast automat: ZF 5HP30
750i: Endast automat: ZF 4HP22
Utväxling Getrag 260 1st: 3,83, 2nd: 2,20, 3rd: 1,40, 4: 1,00 5: 0,81, R: 3,71
Utväxling 5HP30: 1st: 3,55, 2nd: 2,24, 3rd: 1,54, 4: 1,00, 5: 0,79, R: 3,68
Utväxling 4HP22: 1st: 2,48, 2nd: 1,48, 3rd: 1,00, 4: 0,73, R: 2,09
AlpinaE32 fanns också i några Alpina utföranden!
Alpina B11 3,5 (735i): M30B35: 1/1987-9/1987: 250 hk, 330 Nm, 0-100 km/h 7,5 sek
1/1987-9/1987: 240 hk, 310 Nm, 0-100 km/h 7.9 sek
10/1987-12/1993: 254 hk, 325 Nm, 0-100 km/h 7,6 sek
Alpina B11 4,0 (740i): M60B40: 5/1993-2/1994: 315 hk, 410 Nm, 0-100 km/h 7,1 sek
Alpina B12 5,0 (750i): M70B50: 7/1988-1/1994: 350 hk, 470Nm, 0-100 km/h 6,9 sek
E32 740 -92Justerade lite småsaker / Franke