BMW 8-serie, coupémodell från BMW, tillverkad 1989-1999.
BMW 8-serie var egentligen inte en efterföljare till BMW:s framgångsrika 6-serie (E24), utan en betydligt dyrare och kraftfullare bil. 8-serien var BMW:s dyraste modell, och under de cirka 10 år som bilen fanns i BMW:s modellprogram tillverkades endast 30 621 exemplar. 1999 lades modellen ner och denna bil, benämnd E31, är hittills den enda modellen i 8-serien. År 2003 kom dock en ny coupémodell från BMW, den nya BMW 6-serien (E63/E64).
8-serien såldes med ett antal olika motorer, dock endast V8:or och V12:or. Toppmodellen var 850CSi med en 5.6 liters V12 vars maxeffekt låg på 381 hk (280 kW), max. vridmoment var 550 Nm. Den tillverkades mellan 1992 och 1996 i 1510 exemplar.
Modeller
BMW 830i tillverkades i ytterst få exemplar, tänkt som en instegsmodell i serien, och var utrustad med en 3-liters V8. Planerna lades dock i malpåse och alla 18 bilar demonterades.
BMW 840Ci såldes med en 4-liters V8, men ökades i senare årsmodeller till 4.4 liter.
BMW 850i såldes under 1991, med en 5-liters V12, med val mellan en 4-växlad automatisk eller 6-växlad manuell växellåda.
BMW 850Ci var fortsättningen på BMW 850i, och namnändrigen kom till för att förtydliga skillnaderna mellan 8-serien och BMW's andra modeller. 850Ci hade även en nyare motor, nu på 5,4 liter slagvolym.
BMW 850CSi var 8-seriens topmodell med en V12 på 5.6 liter. Produktionen av denna modell lades ner 1996, då BMW inte kunde möta nya miljöstandarder utan avsevärd ombyggnad av motorn.