Nya 750i drivs av BMW: s 4,4-liters twin-turbo V8, som först dök under huven på den nya X6. Dimensionerade för 400 hästkrafter och 450 £-fötter vridmoment, kommer motorn att den enda driver två USA-bundna modeller, 750i och 750Li, med en hjulbas som är 5,5 inches längre än föregående modell. Den 6,0-liters V12 på utgående modell, beräknas till 438hp och £ 444-ft., Har fallit bort. Europeiska modeller får också en 3,0-liters twin turbo diesel ger 242 hk och 399 Nm och den välbekanta dubbla turbo 3,0-liters inline-sex uppgraderas till 323 hk och 332 Nm. En sexväxlad automatlåda kommer att paras med V8-motor, med växelspaken flyttats från rattstången tillbaka till mittkonsolen.
Nya 7er rullar på 18-tums aluminiumfälgar legering skodda i all-season run-flat däck i en 245/50R18 storlek. Två stilar av 19-tums hjul med prestationsinriktad gummi kommer att vara frivillig.
Viktbesparande åtgärder har rakat ca £ 120 till stor del på ökad användning av aluminium i kroppen jämfört med föregående generation bilen trots nya bil med mer standardutrustning. En annan detalj förändring tänkt att förbättra bränsleförbrukningen med lägre luftmotstånd är en flik i grillen som eliminerar onödiga luftflöde.
Fyrhjulsdrift styrning kommer att tas upp på 7-serien alternativ lista, med en fyrhjulsdrift alternativ planeras att erbjudas inom några år. Bakhjulen blir i motsatt riktning som de främre i hastigheter under 35mph, och vänder upp till tre grader i samma riktning som hastighet klättrar över den.
Ett nytt aktivt chassi ledningssystem BMW samtal IMS kommer att ge användarna välja Comfort, Normal, Sport och Sport Plus inställningar, ändra inställningar såsom chock inställningar, styrkraft, växling snabbhet och mjukhet och känslighet stabilitet kontrollsystemet.
Ett nytt night vision system lovar att öka säkerheten för fotgängare. Det nya systemet kommer att kunna upptäcka mänsklig närvaro framför fordonet och sedan blinkar en varningssymbol på displayen. Dessutom kommer systemet att kunna berätta om en fotgängare är i vägen eller säkert på trottoaren, även om det inte klart hur systemet kan skilja de två.
Det nya systemet är så avancerat, det är också möjligt att läsa skyltar hastighetsgräns och varna förare när de kör för fort. Dock kommer denna funktion endast finnas tillgänglig i Europa för närvarande. A lane departure warning system kommer att meddela förare av bilar i döda vinkeln via en vibrerande ratt och ett meddelande på instrumentpanelen monterade skärmen, som nu växer till 10,2 inches från 8,8.
Den stora BMW kommer också att hålla ett öga på din hastighet vid dåligt väder. Kameran kan upptäcka dimma eller regn, och kommer att varna förare när de närmar sig en farlig fart. Trots varningen, har systemet ingen kontroll över fordonets hastighet så att de med bly fötter behöver inte oroa dig.
2009 7-serien kommer att finnas till försäljning i Europa showrooms start i november, även om priserna inte har annonserats, med BMW säger bara att de kommer att bo nära de nuvarande nivåerna. I USA kommer bilen debut på Los Angeles International AutoShow i november innan de anländer till återförsäljarna under våren 2009.
Strävan efter framgång.
Den åttacylindriga bensinmotorn i BMW 750i.
Överväldigande kraftreserver svarar för en suverän körkänsla. Mellan cylinderbankarna på V8-motorn sitter en dubbelturbo. Den kompakta konstruktionen med kortare insugsvägar ger prestanda och vridmoment av aldrig tidigare skådat slag - och detta trots lägre vikt och bränsleförbrukning. Siffrorna talar för sig själva: 300 kW (407 hk), 600 Nm mellan 1 750 till 4 500 varv/min, acceleration 0-100 km/h på 5,2 sekunder. Men vad är siffror jämfört med V8:ans motorljud?