E38 fanns 1994 till 2001. Den ersatte den äldre E32 1994 och själv ersattes E38 av E65/E66 för 2002 årsmodell.
E38 modellerna erbjöds med antingen femväxlad automatisk eller manuell växellåda. 730d 740d 740i 740iL och 750i/iL hade en 5-växlad ZF automatisk standard.
Motor varianter i Europa var 725tds, 728i, 730i, 730d, 735i, 740i (4,0 och 4,4 L), 740d och 750i (med en 5,4 L 326 hk (240 kW) motor, som även användes i Rolls-Royce Silver Seraph).
En sällsynt modell med lång hjulbas tillverkades också och kallades BMW L7, antingen med 740iL (4,4 L V8) eller 750iL (5,4 liters V12) som bas. Protection lätta pansarfordon byggdes från 2000-2001, återigen användes 740iL och 750iL plattformar, och kostade US $ 99,100 och US $ 124,400. Dessa modeller ingår skyddsvästar, skottsäkert glas och run-flat däck.
Utrustningen tillgänglig till E38 7-serien inkluderade Xenon strålkastare, glastaklucka, ett ljudsystem med 14 högtalare och fyra subwoofers liksom 6-skivors CD-växlare, satellitnavigering och regn-sensor för vindrutetorkare. Andra funktioner som fanns en automatisk klimatkontroll system med separata kontroller för förare och passagerare, en tre-läge minne för förarstolen, säkerhetsbälte, ratt och ytterbackspeglarna. Framsäte med sidokrockkuddar och en Head Protection System (HPS). Active Comfort Seat (så kallade massage stolar) tekniken infördes 1998 för att förbättra komforten och minska tröttheten för förare och framsätespassagerare.
När E38 fasades ut under 2001 för att ge plats åt de nya E65 ökade försäljningen av E38 märkbart under bilens sista månaders tillverkning. E65's radikala formgivning och iDrive togs inledningsvis inte emot väl av konsumenterna, så efterfrågan på E38 ökade. Bidragande till E38's fortsatta popularitet var dess medverkan i flera filmer som Bond filmen Tomorrow Never Dies, Transporter med Jason Statham och The Game med Michael Douglas.
Motoralternativ:
1995
E38 produktionen påbörjas under 1994 för 1995 års modellår ersätter E32. Första E38 fanns tillgängliga med antingen en 2.5L Turbodiesel I6 3.0L och 4.0L M60 V8 eller 5.4L M73 V12. USA modelprogrammet omfattar 740i, 740iL och 750iL.
1996
Steptronic adaptiv automatväxellåda med manuell växlingsläge införs.
728i och 735i introducerades med antispinn, ABS, aluminiumfälgar, dubbla krockkuddar, luftkonditionering, läderklädsel och elektrisk framsäten.
740i och 740iL uppgraderats från M60 4.0L till M62 4.4L V8 motor.
Steptronic och antispinn blir standard på 730i, 740i, och 740iL. Steptronic är inte tillgänglig på den nordamerikanska marknaden förrän 1999 då 740i ZSP Sport Package erbjöds.
1997
DSC III (Dynamisk stabilitetskontroll) erbjuds.
750iL med i Tomorrow Never Dies.
1998
DSC (Dynamic Stability Control) nu standard på alla 7-serie
Satellitnavigeringssystem bli standard på 750i och 750iL
1999
Facelift från 9 / 98.
De 735 och 740 modeller får en förbättrad M62TU V8-motor med enkel-VANOS (variabla ventiltider). Den 4,4 motorn blir en ökning av vridmomentet från 420Nm till 440Nm, effekten ligger kvar på 286hk.
750 får en förbättrad M73N 5,4 liters motor V12 göra en viss ökning av effekt och vridmoment.
2000
Ett antal tidigare tillval blir standard, inklusive Xenon strålkastare, regn-känsliga vindrutetorkare, spolare strålkastare, GPS-navigation, och uppgraderat ljud inklusive DSP och 6-skivors CD-växlare
I Europa blev Adaptive Cruise Control tillgängligt som tillval.
2001
Sista år E38 försäljningen med produktion som avslutades i juli 2001.
Sista E38 är en silver 740i med svart skinnklädsel som rullade BMW: s monteringslinje den 27 juli 2001 att ge plats åt nya E65. E65 fick dåliga betyg av konsumenterna att försäljningen av E38s ökade märkbart i bilens sista månaderna av produktion.
Widescreen navigation och ett snabbare DVD-baserat navigationssystem introducerades från 9 / 00 på alla modeller.
Film
Tomorrow Never Dies (740iL & 750iL)
Enemy of the State (740iL)
Bad Santa (740iL)
Fun with Dick and Jane (740iL)
Transporter (735i)
The Game (750iL).