Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E71 X6 (2008 ----)  (läst 3560 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10079
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
E71 X6 (2008 ----)
« skrivet: oktober 19, 2009, 00:37:03 »
Med X5 introducerade BMW ett helt nytt och innovativt segment i bilvärlden, Sports Activity Vechicle (SAV). Med nya X6 skapar BMW ännu en gång en helt ny biltyp när man nu presenterar världens  första Sports Activity Coupé (SAC).

Designmässigt är nya BMW X6 en nyskapande, snudd på futuristisk tolkning av det klassiska formspråket från BMWs stora coupéer samtidigt som den är den sportigaste och mest dynamiska X-modellen någonsin. Det räcker med ett ögonkast för att se att nya BMW X6 handlar om genuin sportighet, överlägsen kördynamik och oöverträffade prestanda.

Unik design, kraftfull karaktär och dynamisk personlighet
Från för till akter råder det ingen tvekan om att nya X6 är en äkta BMW samtidigt som den ger uttryck för ett helt nytt formspråk. Den är både en coupé och på samma gång en helt ny X-modell. Resultatet är en design som uppenbart delar DNA med BMWs övriga X-modeller men som samtidigt gör en egen unik och sportig tolkning på X-temat.

Sportig uppsyn
Bråkdelen av en sekunds betraktande av fronten på nya X6 är allt som krävs för att inse att BMWs nya Sports Activity Coupé är någonting helt unikt i bilvärlden. Fronten på nya X6, med ny form på BMW-njurarna i grillen, de rejält dimensionerade luftintagen i frontspoilern kompletterade av det nya stråkastararrangemanget med sina dubbla ”coronaringar” (varselljusen) får frontpartiet att se lägre och bredare ut än det i själva verket är. Framifrån signalerar nya X6 tydligt BMW-DNA fast i en helt ny, mer bredbent och dynamisk tappning.

Slank och muskulös profil
De eleganta och unika proportionerna i nya BMW X6 blir särskilt tydliga i profil. Blandningen av konkava och konvexa ytor, det korta överhänget fram i kombination med den smäckra och avsmalnande taklinjen samt det förhållandevis långa överhänget bak understryker tydligt X6:ans coupé-liknande silhuett. Bilens karaktäristiska kilform, den höga markfrigången, taklinjens högsta punkt i höjd med framsätespassagerarna (vilken accentuerar fokus på bilens förare) och bilens centrerade tyngdpunkt med tydliga referenser till fyrhjulsdriftsteknologi förstärker tillsammans det bakre sidofönstrets böjning, den klassiska Hofmeister-knycken, den höga midjelinjen och de markerade hjulhusen intrycket av att nya X6 är en typisk men på samma gång ovanligt sportig X-modell från BMW. Nya X6 är ett skolexempel på den designmässigt känsliga balansen mellan styrka och elegans.




Kraftfull och bredaxlad silhuett akterifrån
Akterpartiet på nya BMW X6 ger samma fokuserat sportiga och muskulösa intryck som fronten. Även bakifrån är det avsmalnande takets coupé-form tydligt. Tack vare ett omfattande bruk av horisontella linjer ger bakpartiet intryck av att vara ännu bredare och lägre än det i själva verket är. Även de dubbla utblåsen är utflyttade till stötfångarens respektive hörn för att förstärka det satta och breda intrycket liksom det X-modelltypiska L-formade bakljusarrangemanget.

Exklusivitet och sportighet genomgående tema även invändigt
Liksom exteriören präglas även interiören i BMWs nya Sports Activity Coupé av ombonad lyx och ändamålsenlig sportighet. I stort och smått är samtliga detaljer i inredningen i nya X6 noggrant utformade för att skämma bort och inspirera både förare och passagerare under färd. Exempelvis är sportratt med växlingspaddlar standard på samtliga X6-modeller liksom separata säten fram och bak med integrerade nackstöd, elektriskt justerbara framstolar, speciell instrumentering och exklusiva materialval unika inredningsdetaljer speciellt utvecklade för nya BMW X6.




Bland annat är ytfinishen i BMW X6 interiör speciellt utvecklad för optimal känsla och stryktålighet. Instrumentpanelens yta består av ett innovativt ytskikt kallat IM (in-mould) och som tillval kan instrumentpanelen även kläs med läder. Instrumenteringen i nya X6 har ett helt nytt utseende som harmonierar med bilens sportiga och eleganta karaktär i övrigt och instrumentpanelens svepande form utgör i sig själv ett dynamiskt designelement som även går igen på exempelvis dörrsidornas paneler.



Överlägsen komfort och suverän kördynamik i skön förening
Det är inte bara utseendet på BMW X6 som är helt nytt; tack vare bland annat BMWs intelligenta xDrive-fyrhjulsdrift, stabilitetssystemet Dynamic Stability Control, tillvalen aktiv styrning och Adaptive Drive samt det för X6 unika och standardmonterade Dynamic Performance Control-systemet höjer nya X6 den aktiva körsäkerheten till helt nya nivåer.

Intelligent kördynamik: Integrated Chassis Management
Med hjälp av bilens elektroniska hjärna, BMWs integrerade chassistyrningssystem, Integrated Chassis Management ICL, kan samspelet mellan drivlina och hjulupphängningssystem i nya X6 anpassas och optimeras på bråkdelen av en sekund oavsett väglag eller andra omständigheter.

Även vid häftiga manövrar reagerar ICM blixtsnabbt och skickar ut signaler till och samordnar system som xDrive, DSC, Dynamic Performance Control och den aktiva styrningen för maximal säkerhet och körkänsla. Sedan tidigare finns ICM integrerat i övriga X-modeller men i nya X6 har funktionen förbättrats ytterligare tack vare BMWs nya Dynamic Performance Control-system. Systemet, som begår sin världsdebut i Concept X6, är ett kontrollsystem för chassi och drivlina som sätter helt nya kördynamiska standarder i klassen.




Oöverträffad spårstabilitet och drivningsförmåga tack vare xDrive och Dynamic Performance Control
Detta innovativa system är kombinerat med BMWs intelligenta fyrhjulsdriftteknologi xDrive och fördelar drivkraften steglöst ut till fram- och bakaxel för bästa stabilitet. Men systemet distribuerar också kraften assymetriskt och steglöst ut till vänstra eller högra bakre drivhjulet vid behov. Dynamic Perfomance Control är dessutom det enda systemet i sitt slag i världen som fungerar både under belastning och vid motorbroms alternativt när föraren frikopplar.

Så snart som systemet anar att fordonet är på väg att under- eller överstyra, exempelvis i en kurva, fördelar det drivkraften så att föraren uppnår maximalt grepp, spårstabilitet och drivningsförmåga. Systemet borgar alltså inte bara för optimal spårstabilitet in i en kurva utan också maximalt utnyttjande av sidokrafterna under kurvtagning för bästa tänkbara grepp och riktningsstabilitet ut ur en kurva.

Resultatet är märkbart förbättrad spårstabilitet, balans och styrkänsla vare sig bilen befinner sig i en kurva, på halt underlag eller på en raksträcka. Världens första Sports Activity Coupé ger tack vare det intelligenta xDrive-systemet i kombination med Dynamic Performance Controlsystemet alltså föraren verktyg för att kunna hantera till och med de svåraste körsituationer med högsta möjliga säkerhet. Framför allt märkbart för föraren är att systemet medför att stabilitetssystemet DSC inte behöver ingripa lika ofta vilket i sin tur gör att föraren kan utnyttja både bilens effekt och vridmoment längre och i större utsträckning än tidigare.



Innovativ hjulupphängningstekologi
Även hjulupphängningarna i nya X6 är utformade för att ge föraren en sportig körupplevelse med högsta möjliga säkerhet och komfort. Främre hjulupphängningarna består till exempel av en för biltypen ovanlig och avancerad konstruktion med dubbla tvärlänkar för bästa möjliga grepp och styrkänsla samtidigt som bakaxeln, BMWs patenterade Integral IV-bakaxel, sörjer för överlägsen komfort, ljudnivå och körkänsla.

Bromssystemet är givetvis även det utformat för maximala prestanda och optimerad bromssträcka. Ventilerade bromsskivor på alla fyra hjul med en dimension av 385 mm fram och bak på toppmodellen X6 xDrive50i ser tillsammans med nyutvecklade ok av lättmetall till att inte bara stanna ekipaget på extremt kort sträcka under upprepade inbromsningar utan fading-tendenser utan ser också till att ta upp den bromsenergi som genereras under inbromsning.

Aktiv Styrning - intelligent styrningsteknologi för alla körsituationer
Kuggstångsstyrningen i nya X6 varierar sin utväxling beroende på rattvinkel vilket gör att styrningen automatiskt är anpassad till olika sorters trafik- och vägförhållanden. Som tillval finns även den aktiva styrningen med hastighetsberoende utväxling att tillgå som tillval. Bilen blir med andra ord mer direktstyrd i lägre farter då föraren är mer benägen till stora styrutslag, t ex vid parkeringsmanövrar, och mindre direktstyrd i högre farter då föraren gör mindre styrutslag, t ex på motorvägar.



Unikt system för ökad kördynamik: Adaptive Drive
Ytterligare ett tillval är Adaptive Drive-systemet som reglerar både krängningshämmare och stötdämpare på elektronisk väg. Systemet är uppbyggt kring sensorer för styrutslag, hastighet och acceleration i alla riktningar som sänder styrsignaler vidare till dämpningen och krängningshämmarna.

Överlägsna prestanda med två bensin- och två dieselmotorer
Tack vare avancerad motorteknologi ser samtliga kraftkällor i BMWs nya Sports Activity Coupé till att sätta nya klasstandarder vad det gäller kraft, kultiverad gångkultur och bränsleekonomi i respektive motorsegment. Valet av motorbestyckning står mellan två bensinmotorer med dubbelturboteknologi samt två avancerade dieselmotorer av aluminium med effekter från 173 kW/235 hk till 300 kW/407 hk.

Nyutvecklad turbo-V8 med överlägsna prestanda
Toppmotoriseringen som återfinns i BMW X6 xDrive50i är en helt nyutvecklad bensin-V8 medan bensinmotorn i BMW X6 xDrive35i är världens starkaste raka sexcylindriga motor.



Bägge bensinmotorerna har dubbelturboteknologi och direktinsprutning, teknik som med stor framgång först introducerades på den raka sexcylindriga bensinmotorn och som nu även återfinns i den nya V8-motorn.

Tack vare direktinsprutningen är kompressionen i den nya dubbelturbo-V8:an ovanligt hög för en turbomotor. Det höga kompressionsförhållandet i sin tur ökar effektiviteten i motorn. För att motorn ska kunna bli så kompakt som möjligt och för att minska tryckförluster har man även en innovativ lösning för placeringen av turboaggregaten och katalysatorerna mitt emellan V8:ans cylinderbankar.

Resultatet av all denna innovativa teknik är en motor som är ovanligt lågvarvsstark samtidigt som den har samma respons och varvvillighet som en sportbilsmotor liksom ett överflöd av kraft genom hela varvtalsregistret. Den nya dubbelturbo-V8:an med direktinsprutning utvecklar 300 kW/407 hk mellan 5 500 – 6 400 v/min och ett maximalt vridmoment på 600 Nm mellan 1 750-4 500 v/min. Omsatt i konkreta prestanda accelererar nya BMW X6 xDrive50i från 0-100 km/h på bara 5,4 sek och når kort därefter den elektroniskt begränsade toppfarten på 250 km/h.



Turbotekniken i den nya V8:an bygger på samma princip som i den raka dubbelturbomatatde sexcylindriga bensinmotorn där varje turboaggregat i V8:an matar varsin cylinderbank om fyra cylindrar med komprimerad luft vilket bland annat eliminerar de tendenser till turbofördröjning som är annars är typiska för turbomotorer och ger en konstant och bred vridmomentskurva genom hela varvtalsregistret.

Tack vare bland annat den avancerade turbotekniken, direktinsprutningen och den innovativa kamaxelstyrningen dubbel-VANOS och övrig EfficientDynamics-teknik är motorn inte bara ovanligt kraftfull, den har också kunnat göras exceptionellt bränslesnål. Faktum är att den nya V8-motorn, med en blandad förbrukning på 12,5 liter/100 km och ett CO2-utsläppsvärde på 299 g/km, gör BMW X6 xDrive50i till den snålaste bilen i sin klass.

Världens starkaste sexcylindriga motor i världens första Sports Activity Coupé
Den andra bensinmotorvarianten i nya X6 är världens starkaste sexcylindriga motor som i BMW X6 xDrive35i utvecklar 225 kW/306 hk från en cylindervolym på 3,0 liter.

Maxeffekten är tillgänglig mellan 5 800-6 250 v/min och det maximala vridmomentet på 400 Nm finns tillgängligt mellan 1 300-5 000 v/min. Precis som den nya V8-motorn utnyttjar BMW X6 xDrive35i bland annat dubbelturboteknologi och direktinsprutning för jämn kraftutveckling, hög effekt och låg förbrukning. De små turboaggregaten matar tre cylindrar vardera med komprimerad luft vilket i kombination med direktinsprutningen ger både kraftfulla lågvarvsegenskaper och en imponerande kraftutveckling genom hela varvtalsregistret samt en varvvillig karaktär som det anstår en rak sexcylindrig motor.

Maximal dieselkraft: rak sexa med variabel dubbelturboteknik
Två turboaggregat, direktinsprutning, maximala prestanda - den kraftfullaste dieselmotorn i nya BMW X6 använder precis som sina bensinsyskon en mängd intressant och innovativ teknik. Den 3,0 liter stora raka sexcylindriga dieselmotorn med variabel dubbelturboteknik i BMW X6 xDrive35d utvecklar med sina 210 kW/286 hk vid 4 400 v/min prestanda som ingen annan motor i denna klass är i närheten av.

Tack vare vevhus i aluminium, variabel turboladdning från de två turboaggregaten samt tredje generationens common-railinsprutning med piezoinjektorer är motorn inte bara ovanligt lätt och stark; den är också osedvanligt snål. Med sina 194 kg är motorn cirka 50 kilo lättare än en motsvarande V8-motor med liknande prestanda. Accelerationen 0-100 km/h går på låga 6,9 sek och snittförbrukningen ligger enligt EU-körcykeln på 8,3 liter/100 km. CO2-värdet ligger på låga 220 g/km

Den variabla turboladdningen består av ett mindre och ett större turboaggregat som verkar vid olika varvtal. Det lilla aggregatets mindre massa gör att det börjar laddar direkt vid minsta rörelse av gaspedalen. Det större turboaggregatet börjar ladda först vid högre varvtal vilket gör att turbotrycket hålls på en jämn och hög nivå genom hela varvtalsregistret. Detta är särskilt märkbart när man studerar vridmomentskurvan som når imponerande 580 Nm redan vid 1 750 v/min.

Fokus på vridmoment och bränsleekonomi: rak sexcylindrig diesel med variabel turbingeometri
Den andra dieselmotorn i nya X6:ans motorprogram är även den mest ekonomiska utan att för den skull försaka körbarhet och prestanda. BMW X6 xDrive30d har även den en rak sexcylindrig dieselmotor på 3,0 liter med vevhus i aluminium och tredje generationens common-railteknik.

Turboaggregatet i denna maskin har variabel turbingeometri vilket ger motorn tillräckligt med kraft i alla lägen. Maxeffekten ligger på 173 kW/235 hk vid 4 000 v/min och det maximala vridmomentet ligger på 520 Nm vid låga 2 000 v/min. Accelerationen från 0-100 km/h tar bara 8,0 sek och en toppart på 210 km/h (220 km/h om bilen är utrustad med det högfartspaket som finns att tillgå). Snittförbrukningen landar på 8,2 liter/100 km enligt EU-körcykeln vilket ger BMW X6 xDrive30d en räckvidd på 1 035 km!

Båda dieselmotorerna är givetvis standardutrustade med katalysator och partikelfilter integrerade i en och samma enhet och som en extra säkerhetsåtgärd är båda dieselmodellerna utrustade med en bränslepåfyllningsfunktion som gör det omöjligt att av misstag tanka bensin i dieseltanken.

Högre effekt - lägre förbrukning: BMW EfficientDynamics
För att ytterligare öka bilens effektivitet och minska bränsleförbrukningen är samtliga modeller av nya BMW X6 standardutrustade med diverse innovativ teknik som härstammar från BMWs utvecklingsstrategi EfficientDynamics som syftar till att minska förbrukningen och öka effekten i motorn. Bland annat är bromsenergi-återvinning standard, en teknik som innebär att generatorn förblir urkopplad under stunder då motorn belastas, till exempel vid acceleration. Generatorn laddas bara under motorbroms och vid inbromsning då bromsenergin används för att ladda batteriet. På så sätt stjäl generatorn minimalt med energi samtidigt som föraren kan njuta av motorns fulla kapacitet vid gaspådrag.

Andra bränslesparande åtgärder är de funktioner i bilen som är behovsstyrda som exempelvis bränsle- och styrservopumpar, kompressorn till luftkonditioneringsaggregatet som alla förblir avstängda då de inte behövs. Vidare sänker speciella däck både luft- och rullmotstånd och elektroniskt styrda kylluftklaffar i luftintagen i bilens front anpassar luftflödesvolymen efter motorns behov av kylluft för att ytterligare förbättra bilens aerodynamik.

Automatlåda för en sportig körstil
Som standard är alla modeller i grundutförande utrustad med en sportigt lagd sexstegad automatlåda. Tack vare ny teknik för momentomvandlingen har hydrauliken kunnat göras mer effektiv vilket har förkortat automatlådans reaktions- och växlingstider. Föraren har också möjlighet att växla manuellt genom att använda antingen växelspaken eller växlingsknapparna på ratten.

Intelligent lättviktsteknologi för ökad styrka och säkerhet
Med hjälp av avancerad lättviktsteknik har nya BMW X6 inte bara kunnat göras förhållandevis lätt utan också göras stark för högsta möjliga passiva säkerhet. Karossen är från början byggd med de högsta standarder för att i händelse av en kollision leda krockenergin runt kupén för att skydda passagerarna. Invändigt är nya X6 utrustad med krockkuddar för att skydda både kropp, huvud, knä och övriga kroppsdelar vid en krock och bältessträckare på alla sittplatser i kupén. För att minimera skador på ryggrad och nacke är nya X6 dessutom standardutrustad med whiplashskydd i form av aktiva nackstöd liksom ISOFIX-fästen för barnstolar i baksätet.

Lysande utrustning: Bi-xenonstrålkastare standard
För optimalt ljusflöde i varje situation är nya BMW X6 standardutrustad med bi-xenonstrålkastare. Som tillval finns även helljusassistenten som automatiskt växlar mellan halv- och helljus liksom kurvljusautomatiken som ser till att följa vägens sträckning för maximal sikt- och ljusförhållanden vid exempelvis kurvtagning.

Med nya X6 Sports Activity Coupé visar BMW än en gång sin enastående förmåga att utveckla innovativa fordonskoncept. Som världens första Sports Activity Coupé har nya X6 såväl alla de sportiga egenskaper som en riktig BMW ska ha samtidigt som den erbjuder en rejäl dos konceptuellt nytänkande.

Världens första Sports Activity Coupé från Tysklands mest innovativa biltillverkare
BMW X5 har redan visat att dynamiska köregenskaper är ett viktigt kriterium för en biltyp i denna kaliber, något som även BMW X3 har visat i sitt segment. Nya BMW X6 bygger vidare på samma filosofi och som världens första Sports Activity Coupé sätter den tack vare sina konceptuella och tekniska kvaliteter standarden i ett nytt marknadssegment samtidigt som den visar att BMW alltjämt är Tysklands ledande bilmärke när det gäller teknisk innovationskraft.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: BMW X6 Premiär för värdens första Sports Activity Coupé: BMW X6
« Svar #1 skrivet: oktober 29, 2009, 17:04:34 »
Snygg redogörelse! Har du någon bild, Alain?

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10079
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: BMW X6 Premiär för värdens första Sports Activity Coupé: BMW X6
« Svar #2 skrivet: oktober 29, 2009, 18:08:54 »
Nu finns bilder.
Jag la in annu fler men det gick inte att posta det hela, för många tecken därmed inget plats till det.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Ghostrider

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 490
  • Karma: +0/-0
SV: BMW X6 Premiär för värdens första Sports Activity Coupé: BMW X6
« Svar #3 skrivet: oktober 29, 2009, 18:50:35 »
Nu finns bilder.
Jag la in annu fler men det gick inte att posta det hela, för många tecken därmed inget plats till det.

Jag har ökat antal tecken till det dubbla, Alain. Inga forumbegränsningar skall få stoppa dig, Alain... ;D

 

Reklampartners