(data för före kriget limousin)
Års produktion: 1937 - 1941,
1945-1949
Total produktion: 3.697 av pre-1945 +
cirka 8.500 ... 8850 (min egen uppskattning,
baserad på chassinummer) under 1945-1949
4x2 4-5 sits, 2-Dörrar 4-light Sedan
(oftast), 2-dörr 4-light cabriolimousine eller cabriolet
Motor: BMW 321 - 45hp/3750rpm, 6-cyl 4-takts OHV, 1971cc
Längd: 4500mm, bredd: 1600mm, höjd: 1600mm
Hjulbas: 2750mm, clearance: 200mm
Front spårvidd: 1300mm, toe-in:
0-3mm, camber: 1o; Caster: 0o30 '- 1o30 '
Rear Track: 1300mm
Svängradie: 5,25 m
Borrning / slag: 66/96 mm
Kolvar typ och material: MEC,
aluminiumlegering LegEC-124
Cold clearance mellan ventilspel och spindeln: intag - 0.3mm, avgaser - 0.3mm
Compression ratio: 6:1
Förgasare: Solex 30 BELV eller två
Solex 26 BFVL
Mått: Diffusor - 23mm; viktigaste jet --
112,5 / 58 i villkorad enheter, tomgång jet --
0,45 mm, förrätt mekanism jet - 160 i
villkorlig enheter
Tändsystem: batteri (Bosch, 6V),
batterikapaciteten - 77 A * h
STRÖMBRYTARE-distributör type: VF6/BR-322; kontakt clearance: 0,4 mm, rotorn roterar medurs
Generator: RG90 / 6 1500RST
Starter och maskinstyrka: BCG0.5 / 6 RS28;
0,5 hp
Tändstift type: DM175 / 1; 18mm;
electrode clearance: 0,6 - 0,7 mm
Cylinder Tändningsföljd: 1-5-3-6-2-4
Koppling: torr enda skylt, fichtel & Sachs
Kopplingspedal clearance: 20-30mm
Växellåda (av Hurt eller Zahnradfabrik): 4 hastigheter
Nyckeltal: I - 3,70, II - 2,21, III - 1,57,
IV - 1, omvänd - 3,70
Differential ratio:?, Vinkelväxel med spiral
tänder
Front suspension: oberoende
Rear suspension: Hela axeln torsion
shafrs eller på 2 längsgående semielliptical
springs
Hydrauliska all-hjul sko bromsar
Normal fotled av ventilator bälte: 20mm
Vikt: 1100kg
Maximal hastighet: 115 km / t
Climb: 40 grader
Däck: 5,50-16 inches
Däcktrycken (atmosfärer): Front - 1,8,
bak - 2,0
Bränsletank: 50 L
Bränsleförbrukning: 9,5 Ltr/100km
Kylsystem kapacitet: 7,5 l
Olja Carter kapacitet: motor - 4,0 L; växellåda - 0,75 L; differential - 1,25 L
BMW-321 skiljer sig från BMW-320 mer bred front spårvidd och av en annan riktning dörrar öppnas.
Chassis Nr. genom åren har jag verkligen uppfyllt:
1937
1938 94765
1939 96004
1940
1941
1945
1946 99104 99254 99290 100.245
1947 99952 101348 101508 101562 ... 102123 102201 102283
1948 102582 102609 102731 ... 104155 104288 104733
1949 104921 105675 105748 ... 106442 107119 107131 107650