EMW 340, Var en stor sexcylindrig fyra dörrar passagerare salong produceras vid Eisenach först i namnet BMW. Femdörrars 340 stationsvagnar tillverkades också. Den beskrevs 1948 som den första nya bilmodell tillverkas i Tyskland efter war: Trots nya karossdelar, under huden det var en modifierad version av BMW 326 med vilken den delar dess motor och hjul-bas, och som ursprungligen hade kommersialiserad 1936. De 326 hade ändå varit ett innovativt och väl anses produkten och 340, där ingår flera förbättringar, sågs som en önskvärd bil långt in på 1950-talet. Första åren hade förföljts av tvister inriktad på ägandet av växten där den sattes ihop och europeiska tillverkare rätt att använda BMW namn. Bilarna senare dök badged som EMW 340-talet, och det var under detta namn som 340-talet fortsatte att säljas fram till åtminstone 1953.
En coupé version, som ursprungligen startades 1937 som BMW 327, Återinfördes också efter kriget och tillverkades parallellt med 340 till ca 1955, badged i sitt sista år som EMW 327.
BMW blev en tillverkare av kommersiellt gångbar bilar när sent 1928 de köpt verksamheten av Fahrzeugfabrik Eisenach AG vars tillgångar ingår en produktionsanläggning i Eisenach Därefter bedriver tillverkning på licens British konstruerade Austin 7s. Under 1930-talet BMW bilproduktion blomstrade: den Eisenach anläggningen under hela denna period BMW: s volym biltillverkning anläggning.
År 1945 staden befriades från tyska kontroll av amerikanska styrkor, men då hade redan överenskomna mellan de allierade att hela Thüringen skulle falla under Sovjetiska ockupationszonen: Överföring av regionen till sovjeterna ägde rum i juli 1945. Det verkade troligt att BMW: s fabrik skulle häck upp och tas med järnväg till Sovjetunionen som en del av den stora efter krigsskadestånd paket. Under tiden, återupptogs överlevande arbetstagare som återvänder från kriget produktion, och ett litet antal av 326s samlades efter det att bilens FÖRKRIGS design. Albert Seidler, mannen som ansvarar för Eisenach motorcykel produktion, visade mindre 321 modell Marshall Zhukov och säkrade honom en order på fem nya bilar.
Framtiden för Eisenach anläggningen var en stridsfråga i den osäkra sena 1945. München baserade BMW: s försök att återfå sin anläggning var inte välvilligt emot av ockupanterna, som tydligen var medveten om BMW: s krigstida roll som tillverkare av motorer till stridsflygplan. Men i November 1945 växten fått från ryssarna en order på ytterligare 3000 bilar och motorcyklar, och mindre än ett år senare, i september 1946 införlivades anläggningen i Sovjetunionens AWO företagsenheten: för Eisenach, medlemskap i planekonomi hade börjat.
FörlossningenI slutet av 1948 340 hade utvecklats till produktion beredskap. Det delade 287 cm (113) hjulbas och centrala organ del av 326Men motorhuven / Hood hade fyrkant bort, med strålkastarna mer fullständigt integrerade i framskärmarna. En grill som innehåller övergripande metall lister i form av en ungefärlig semi triangel följde nutida design trenden tydlig i andra mönster bland annat av den Peugeot 203 lanseras ungefär samtidigt som BMW 340.
Den bakre fjärdedelar av bilen var omarbetade också. Inspirerad av trender som hade ägt rum i USA tidigare under årtiondet fick 340 en extern trunk / boot lid, att tillåta användarna tillgång bagage utan att behöva fälla ned baksätet vila och kamp för att få tillgång till utrymmet bakom det. Reservhjulet flyttades från sin traditionella ställning (ansluten till bilens bakre panel) till en platt stuvning plats under ett trä "falska golv" i boot / trunk. Stuvat med reservhjulet rådde en "kit som innehöll en jack och en luftpump. Den verktygslåda som levereras med bilen ingår också en INNERSLANG / däck slang och en speciell nyckel för blödning eventuella luftfickor ur bromsvätskan.
Interiören konfiguration följde i stort sett att av de 326 först. I senare modeller de enskilda framsätena ersattes av en soffa, och finns sittutrymme ökades ytterligare genom att stryka Mittarmstöd från bakre bänk.
TekniskaEn modifierad förgasare passade och hävdade effekt från 1971 cc rak 6 motor ökade till 55 hk (41 kW). Uteffekt ökade därefter ytterligare till 57 hk (43 kW).
Mekaniskt de 340 som fram några av sina föregångares avancerade funktioner. De fyra växlad låda av de 326 återkom under 340: Men kabeln koppling, som används har visat sig skada liggande, ersattes med en mer robust spö länksystem.
En särskilt spännande inslag i motorrummet var en mekanisk självrengörande oljefilter. Placeras ovanför kopplingspedalen, enheten anställda skrapa ansluten till en spärrfunktion som flyttade successivt, driven lite längre vid varje följande driften av kopplingspedalen.
Motorblocket var vatten kyls med hjälp av ett element som de flesta tjugonde århundradet bilägare sinnad att lyfta huven / motorhuven omedelbart skulle erkännas som sådan. Men även här tillvägagångssättet var inte helt konventionell. Vilket speglar den kallare vintertemperaturer rutinmässigt upplevt i Central-och Östeuropa, var skyddade kylaren på yttersidan av en blind som kan höjas eller sänkas från förarsätet, en anordning också anställda på Ryska bilar. I kallt väder föraren kunde minimera mängden kall luft som passerar genom kylaren som helt sänka radiator-blind. Detta minimeras den tid under vilken motorn drivs under dess effektiva drifthastighet. Informeras av en instrumentbräda monterade mätare motortemperatur, har föraren möjlighet att förutse och undvika risken för överhettning genom att höja kylaren blind som motorn nalkades sitt effektiv arbetstemperatur på 80 ° C (176 ° F).
Bilar som säljs från 1952 också skisserat ett bränsle baserat värmare kabinen. För att tända kaminen var det nödvändigt att först öppna en liten kran i motorrummet, varefter flödet av varm luft kan regleras med en kontroll i fotutrymmet på passagerarsidan.
Med tanke på att de 340 som hade utarbetats i hast, under optimal förhållanden, flera tidiga produktion prototyp "nivå bilar utsattes för ett 10.000 kilometer maraton testkörning. Det framgångsrika slutförandet av undersökningen utgjorde en offentlig demonstration av tillverkarens förtroende att bilen var färdig för serieproduktion, som inleddes 1949.
Produktion och kommersialisering
På 1930-talet 326 hade setts som en kompakt verkställande modell, men med 1948 stål var knapp. Europeiska bilar hade krympt tillsammans med avyttring inkomster för konsumenterna. I en tid när Mercedes Benz biltillverkning begränsades nästan uteslutande till fyrcylindriga Mercedes Benz 170 modeller, de större sexcylindrig BMW 340 befann sig med en design och specifikationer som kvalificerade det en mer upphöjd marknad status.
Volym biltillverkarna beroende av ett nätverk av specialiserade leverantörer av komponenter och underenheter: 340 produktionen markerats nya utmaningar som den allt mer uppenbara politiska delningen av Tyskland. I juni 1948 Hesse baserad Bank deutscher Länder lanserade Tysk mark och myndigheterna i Sovjetiska ockupationszonen inför en plötslig och ovälkomna valutakrisen var tvungna att införa Ostmark. Före 1990Ömsesidigt konvertibel var inte en funktion av förhållandet mellan östra och västra mönster, och detta, tillsammans med utvecklingen av den fysiska och politiska barriärer mellan öst och väst, lämnade Eisenach anläggningen avskurna från viktiga leverantörer idag ligger i västra Tyskland. Företaget var tvunget att byta leverantör eller att tillverka komponenter i hus, ofta beroende på detaljerade instruktioner från tidigare leverantörer av 326 komponenter. Om instruktioner eller levererar komponentbaserade var försenat, kom produktionen att upphöra. Problemen på komponentförsörjning ledde förståeligt att problem med kvalitetsbrister.
Trots dessa kvalitetsfrågor, såldes 340-talet i de stora centraleuropeiska exportmarknader och väster om järnridå, Särskilt i de västra områdena av Tyskland. Kunderna tenderade att se till BMW i München att åtgärda tillverkningsfel när dessa dök upp i Eisenach modeller. Frågan blev alltmer en nagel i ögat på den München företaget som på 1940-talet hade ingen möjlighet att tillverka bilar egna igång, och som var i stånd att påverka Eisenach produktkvalitet. Många 340-talet sändes också till Sovjetunionen, Där de överlevande bland dem har gott anseende hos entusiaster.
340 fortsatt att befinna sig i centrum av ett komplext samspel mellan politiska, juridiska och kommersiella tvister. I November 1950 en dom av den statliga domstolen i Düsseldorf hotade att äventyra Eisenach företagets tillgång till mycket uppskattad västra konvertibel valuta om anläggningen fortsatte att sälja de 340 som en BMW. Det verkar som efter juli 1952 nr 340 såldes som BMW, åtminstone i väst. BMW 340 uppskruvad badged som EMW 340, den välkända blå-vita roundel märket ersätts med ett liknande formad röd-vita. (B-BMW som stod för Bayerische / Bavarian: e på EMW stod för Eisenacher.) I östra Tyskland och Polen, och flera av de mindre andra kontrollerade sovjetiska bror-staterna, fortsatte bilar för lite tid att säljas som BMW, möjligen för att använda de befintliga lager av BMW emblem och trim hjul.
Anläggningen, som ursprungligen hade varit under kontroll av ryssarna kom successivt under kontroll av den nya östtyska staten. 1953 verksamheten döptes VEB Automobilwerk Eisenach. Regeringen var medveten om behovet av att undvika att bli sedd att halka efter västra Tyskland som nu skulle utvecklas till ett aggressivt konsumtionssamhälle fas. För Berlin, blev mängd av biltillverkning prioritet, och små tvåtakt motor bilar kunde produceras i större antal än stora fyrtakt sexcylindrig sedanmodeller. Sista 340 byggdes troligen under 1953, trots sin coupé syskon fortsatte att erbjudas till ytterligare två år.