BMW 1500 (4-dörrar) Produktion 23.807
1962-1966
Karosseri (s) 4-d sedan
Motor (er) 1.5L I4
Bränsletank 53 L (14.0 US gal; 11,7 Imp gal)
Infördes i september 1961 på Frankfurts Bilsalong, 1500 producerades från 1962 till 1966.
Samtida rapporter berömde runtomsikt och befallande förarplatsen medan du spelar in att det var nödvändigt att luta sig framåt lite för att engagera första och tredje växel på grund av långa reseavstånd för växelspaken. Den stora 40 cm hög bagageutrymmet fick beröm också.
År 1963 var nästan bankrutt BMW kan betala sina första utdelningen i 20 år på grund av ökad försäljning tack vare populariteten av 1500. Det kunde uppnå 80 hk (60 kW) och att öka till 100 km / t (62 mph) på cirka 15 sekunder. Föreställningen var på den tiden ansåg livlig med tanke på motorstorlek, och trots att motorn behövde arbetat hårt för att nå snabba framsteg, sprang motorn smidigt och meningslöst vibrationer även vid hastigheter över 6,000 rpm. Företaget fjädring och motsvarande hård rida kom som en överraskning för de som betingas av BMW 501 föregripa ett mer komfort orienterad kompromiss i hantering / släthet balans.
Den 1961 1500 var den första bilen som är utrustade med den Hofmeister Kink i C-stolpen.
Den ersattes 1964 av BMW 1600, men det gjordes fortfarande tillgänglig på marknader där högre kapacitet motorer inneburit en ökad beskattning.