E36/7 är en modifikation av E36, och utgör grunden för Z3 och dess varianter M Coupé och M Roadster.
BMW Z3 var den första moderna Roadster som producerats av BMW och den första nya BMW modell monterats i USA. Z3 infördes som en 1996 årsmodell kort efter att ha varit med i James Bond filmen GoldenEye. Z3 ersattes av Z4 som infördes i slutet av 2002 på Paris Auto Show.
översiktZ3 ritades av Joji Nagashima i BMWs designteam och utvecklades från E36 plattformen. Bakre hjulupphängning från E30 användes snarare än den mer sofistikerade Multilink variant som fanns på E36. Till en början fanns endast 1,9 L M44B19 R4 motorn men dess 138 hk (103 kW) var inte upp till köparnas förväntningar. Inredningens utförande var inte heller upp till standard hos andra BMW-modeller, och plast bakrutan såg dålig jämfört med glas enheten som finns på betydligt billigare 1999 Mazda MX5.
På den nordamerikanska marknaden kompletterades fyran med en större straight-6 motor 1997: 2,8 L M52B28. Denna motor, som liknar BMW M52 i 328i var särskilt önskvärd med sina 189 hk (141 kW). M Roadster (se nedan) kom 1998 med en 3,2 L S52B32 (Nordamerika) eller mer kraftfull S50B32 (International) I6, År 1999 ersattes den 1,9 L 4-cylindriga motorn med en 2,5-liters rak 6 M52TUB25 som producerar 170 hk (130 kW).
Utanför Nordamerika ersattes 1,9 fyran med en 2,0-liters rak 6 under 1999.
Alla motorerna var ersatta när bilen faceliftades år 2000. Utbudet bestod av 2,2 L M54B22, 2,5 L M54B25, 3,0 L M54B30, och (för M Roadster) 3,2 L S54B32. Alla dessa tre raka 6 motorer varade till slutet av bilens livslängd under 2002
År till år standardutrustning förändringar1997 - Traction control;
1998 - Rollover bars;
1999 - Sidokrockkuddar;
2000 - Reviderad svans styling;
2001 - Dynamic Brake Control.
M RoadsterFrån 1998 till 2002 producerade M-Motorsports BMW i M Roadster utförande som inkluderade fjädringsuppgraderingar och motorn från BMW M3. M Roadster hade 3.2L S50 motorn från E36 M3 med quad avgassystem. Det fanns också interiör uppgraderingar med extra mätare i mittkonsolen, belyst "M" shift knopp, olika krom bitar över hela sittbrunnen som standardutrustning. Yttre förändringar var större hjul placerade längre från varandra och mer aggressiv skärmar än på den ordinarie Z3. Hardtops fanns som tillval. BMW Z3 M efterträddes av BMW Z4 M
CoupéUtöver Roadsterversion av Z3 släppte BMW också en coupé med hård baklucka. Kupén fanns tillgänglig som Z3 Coupé 1999 till 2002 eller som BMW Motorsport M Coupé 1999 till 2002.
Z3 kupémodeller fanns bara med största 6-cylindriga motorn: 2,8 L 1999 och 2000 med 3,0 L. 1999 och 2000 var M modellen utrustad med 3,2 L S50 motor från E36 BMW M3. Senare var 2001 och 2002 modellerna utrustade med S54 motorn från E46 BMW M3.
RacingZ3 användes i KONI Challenge-serien.
ReferensNick Pon (2005). "Affordable Sports". Sports Car International 21 (6): 96.
BMW Z3 Service Manual 1996-2002. Bentley Publishers. 2005. ISBN 0-8376-1250-0.
Tillverkare BMW
Produktion 1996-2002
Assembly: Spartanburg, South Carolina, USA
Föregångare BMW Z1
Efterträdare Z4
CLASS Roadster
Karosseri (s) 2-dörrars Cabriolet
2-dörrars Coupé
Layout Roadster
Motor (er) 1.8 L M43B18 I4
1,9 L M44B19 I4
2.0 L M52B20 T I6
2,2 L M54B22 I6
2,8 L M52B28 I6
3,2 L S52B32 I6 (NA only)
3,2 L S50B32 I6 (icke-NA)
2,5 L M52TUB25 I6
2,5 L M54B25 I6
3,0 L M54B30 I6
3,2 L S54B32 I6
Transmission (s) 4-växlad automatisk
5-växlad manual
Hjulbas 96,3 tum (2446 mm)
Längd 158,5 in (4026 mm)
Bredd 1996-98: 66.6 in (1692 mm)
1999-2002: 68.5 in (1740 mm)
Höjd 1996-98: 50.7 in (1288 mm)
1999-2002 Roadster: 50,9 tum (1293 mm)
Coupe: 51.4 in (1306 mm)
Curb weight 2,590-3,186 lb (1,170-1,450 kg)
Bränsletank 13,5 US gal (51 L, 11 Imp gal)