De BMW 309 var en liten bil, som BMW i Eisenach 1934 till 1936 som en efterträdare till 3/20 PS byggdes.
Med den låga ramen och undermonterad chassit motsvarade konstruktionen av 309 i fjol presenterade sex-cylindriga modellen 303 . Den inline fyrcylindriga motorn i dess föregångare, 3/20 PS huvudsakligen tagit över, men kapaciteten ökar till 845 cc. Produktionen har ökat till 22 hk (16 kW) vid 4000 rpm, -1 fick. Som sex-cylindriga modellen, är 309 en fyrväxlad växellåda med golvet skift, de bakre hjulen drivs. Fordonet nådde en topphastighet på 80 km / t
Suspension (bladfjädrar tvärgående (fram) och längsgående (bak)) och bromsar (trummor på alla 4 hjul kabeln aktiveras) motsvarade också den sexcylindriga modellen.
Bilarna var (RM 3700, -) som en turnerande bil, Sedan (RM 3200 -), cabriolet Sedan (RM 3400, -), cabriolet med 4 platser (RM 4.000, -) eller sport konvertibla med två säten (RM 4200 , -) levereras, vardera med 2 dörrar.
År 1936 stod den fyrcylindriga modellen för ersättning. Typ 309 fram från 6000 kopior.
Tillverkare: BMW
Produktionsperiod:1934-1936
Klass : Lägre medelklass
Body versioner : Touring bil, 4 stolar Saloon , 2 dörrar, Cabriolet Sedan, 2 dörr cabriolet , 2 dörrar
Föregående modell:
BMW 3/20 PS
Efterträdare: -
Produktionsperiod: 1934-1936
Body versioner : Touring bilen 4 stolar Sedan 2 dörrar 2 dörrar Cabriolet Sedan Konvertibla 2 dörrar
Motorer: 0,85 l-R4, 22 hk (16 kW)
Längd: 3750 mm
Bredd: 1440 mm
Höjd:1550 mm
Hjulbas: 2400 mm
Bromsa vikt: 750 kg