Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition  (läst 86233 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« skrivet: februari 17, 2013, 19:55:54 »
Omvandling av en 320i -97 till en 325i -97 (m50b25) Jag gillar gamla 325 före -95 och dom börjar bli ganskla sälsynta speciellt i någorlunda skick då bestämde ja mej o bygga en 325 på en 320 -97 me facelift fronten. Skall bytas motor, växellåda, och bakaxel till en 325. Exteriör skall fixas till och interiören med.



Här ska d byggas en bil!! Utgångsbilen är en 320i -97 sedan med dålig motor.

Original:
----------
Motor M52B20
Låda Getrag 250
Bakaxel original 3,45
Avgas Original 320

Efter modifikation:
---------------------
Motor M50B25
Låda ZF 310
Bakaxel 3,15 Slipdiff
Avgas Original 325/328
 
Exteriör:
----------
Den skall snyggas upp och på E46 style M-Front
Engeleyes
Takspoiler
Bagageluckespoiler
Ögonlock
Tonade Rutor

Interiör:
---------
Svart innertak och helsvart inredning
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad ebbe_20

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 314
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #1 skrivet: februari 17, 2013, 22:26:18 »
Gillas :)
Min projektbil http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=6429.0


KÄRLEK VÄXER INTE PÅ TRÄD, DET BYGGS I TYSKLAND!

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #2 skrivet: februari 18, 2013, 18:52:02 »
Gillas :)
gör en tråd här me för alla bmw älskare ;)
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #3 skrivet: februari 18, 2013, 18:55:56 »
här kommer lite bilder på bytet av motorn ;)

-= BMW =- Just Real Power

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #4 skrivet: februari 18, 2013, 18:59:44 »
hehehe där gick d snabbt från m52b20 -----> m50tub25
sedan byttes växellåda S5D250G (getrag 250) till S5D310Z (ZF 310)
och bakaxel 3,15 original mot 3,15 25% Slip Diff

-= BMW =- Just Real Power

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #5 skrivet: februari 18, 2013, 19:02:28 »
Sedan byttes hjullager och bromssköldar bak samt bromsbackar och så svarvade jag skivorna bak i väntan på att kunna köpa
Brembo Max skivor både fram och bak och ATE bromsbelägg.

Tog inte många bilder där batteriet tog slut :(

-= BMW =- Just Real Power

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #6 skrivet: februari 18, 2013, 19:04:36 »
Ville visa min installation av m50b25 (tycker d ser väldigt original ut)

-= BMW =- Just Real Power

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #7 skrivet: februari 18, 2013, 19:05:20 »
Så såg bilen ut ihopskruvad ;)
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #8 skrivet: februari 18, 2013, 19:16:21 »
Så här ser den ut idag ;)

Så idag har den spec

Motor: M50TUB25 (Technical Update - Vanos)
Växellåda: S5D310Z (ZF 310)
Bakaxel: 3,15 25% Slip Diff

Stora hadryskivan, kortare kardan, 325 drivaxlar.
Nya hjullager bak, bromssköldar bak, bromsbackar bak.
3-ekrad BMW original ratt.
Helt ny frontplåt.
Vita blinkers fram och bak

Bilen är körbar i daxlägen men saknar 1 st tempgivare till motorstyrning och den lilla vattentermostaten som sitter i luftburken.

Nästa steg blir att byta innertak och stolpar mot svart (bilen heter BlackEdition), och lacka och montera en Zender bagageluckespoiler (vinge), och byta krängningshämnare bak sitter en klen jävel där :)

Planer framöver är att renovera fram och bakvagn med nya delrin bussningar, byta länkarmarna fram, montera mina budget coilovers från TA Technics,
byta bromsrör runt om, montera stålomspunna bromsslangar sen blir d lite godis från millway.se

Oneblock angeleyes med ögonlock och en e46 style M-front, tonade rutor och mina 17" med nya däck.

-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #9 skrivet: februari 18, 2013, 19:31:36 »
Välkommen till forumet. Ser bra ut, kul att du delar med dig av bilder från motorbytet m.m. Precis som du nämner börjar det bli ont om fina E36:or i allmänhet och 325:or i synnerhet. Ska följa denna tråd.

Med vänlig hälsning
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10077
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #10 skrivet: februari 18, 2013, 19:42:40 »
Vilket jobb! mycket bra gjort, hur drog du ut hjullager, speciellt vertyg?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #11 skrivet: februari 22, 2013, 06:19:42 »

Planer framöver är att renovera fram och bakvagn med nya delrin bussningar, byta länkarmarna fram.
Vill slå ett slag för prisvärda Strong-flex polyuretanbussningar! De är inte riktigt så hårda som delrin men hårdare än Powerflex om du väljer den hårda varianten (de har två att välja på) som ligger på 90ShA. Du kan handla direkt från deras egen hemsida utan mellanhänder. Jag har dessa på min banåka-bil och är mycket nöjd.
www.strong.-flex.eu


BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #12 skrivet: februari 22, 2013, 15:59:16 »
Välkommen till forumet. Ser bra ut, kul att du delar med dig av bilder från motorbytet m.m. Precis som du nämner börjar det bli ont om fina E36:or i allmänhet och 325:or i synnerhet. Ska följa denna tråd.

Med vänlig hälsning
Thomas

Ja du d synd att e36 misshandlades så under sin tid att d ont om fina exemplar nuförtiden. Denna 320 är inte i mint kondition men den är i bättre brukskick utan stora hål i trösklarna o halvkexigt golv. originaldrivlinan va inte mycket att hurra för heller blåst m52b20 motor (blockpackningen va så kass så kompen komm ut på 6:e cyl), getrag 250 och 3,45 diff.
ja e inte så noga me utseende på en bil om man säger så för mig e d viktigaste d tekniska, fin fram o bakvagn, drivlina, bromsar o så, fast me denna ska ja försöka göra den snygg me vi får väl se hur d slutar ;)
mvh Vasse


 
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #13 skrivet: februari 22, 2013, 16:05:43 »
Vilket jobb! mycket bra gjort, hur drog du ut hjullager, speciellt vertyg?

hej,
ja sånna här jobb e roliga tycker jag fast d tar på krafterna ;), byta motorer, drivlinor, renovera toppar, motorer o fippla me bilar d livet ;) detta e både mitt arbete och hobby.
Hjullager har ja.. ja va ska man kalla d ... fuska? nääää vi har special hydraulverktyg från wallmek på jobbet så att tom sånna jobb e enkla. Tar ca 1,5 tim per sida me nya lager, sköldar, backar, skivor och belägg inkl . renovering av gliddelar på okhållaren.
Gött o ha rätt verktyg till rätt jobb ;)


-= BMW =- Just Real Power

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Projekt: BMW 320i -97 till BMW 325i-97 BlackEdition
« Svar #14 skrivet: februari 22, 2013, 16:14:27 »
Vill slå ett slag för prisvärda Strong-flex polyuretanbussningar! De är inte riktigt så hårda som delrin men hårdare än Powerflex om du väljer den hårda varianten (de har två att välja på) som ligger på 90ShA. Du kan handla direkt från deras egen hemsida utan mellanhänder. Jag har dessa på min banåka-bil och är mycket nöjd.
www.strong.-flex.eu

Tack för tipset! uppskattas verkligen, tänkte mest på kvalite inte så mycket på hårdhet, denna bil ska inte vara en banbil bara en personlig moddad bil made by Vasse for Vasse om man säger så. För mej duger 192hk bara den ligger som strykjärn på vägen och bromsar bra. min körning e lite aggressiv om man kan kalla d så utan o vara.. ja ungdomsryckig. Gillar om varierande banor me mer krokar än raksträckor. BMW har en speciell motor karaktär dom gillar o ligga på övre mellanregistret ;) 
Så att tips på hållbara och prisvärda moddz e välkomna ;)
-= BMW =- Just Real Power

 

Reklampartners