Warning: ob_start(): class 'Closure' does not have a method '__invoke' in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499

Notice: ob_start(): failed to create buffer in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499
F10-F11 (2010-

Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: F10-F11 (2010-  (läst 7385 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10079
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
F10-F11 (2010-
« skrivet: november 24, 2009, 11:16:39 »
Nästa BMW 5-serie avslöjad!
BMW 5-serie är en drömbil för många och har så varit sedan 1972. Snart är det dags för sjätte generationen att presenteras. Vi har tjuvkikat!


BMW 5-serie har prisats massor av gånger av Teknikens Världs testförare. Den fjärde generationen korades till ”Världens bästa bil” i sin storleksklass. Inte många bilar som kan ståta med den titeln.
Det högt ansedda amerikanska konsumentmagasinet Consumer Reports gav 2001 BMW 530i sin högsta rankning av en bil någonsin.
Det är alltså en bil som redan står högt på piedestalen som Bayerishe Motoren Werke skall ersätta och förväntningarna är stora.
BMW 5-seriens grundmurade rykte fick sig en liten törn i mitten av detta årtionde då vårt testlag fann att antisladdsystemet var lite för frikostigt. I kombination med en toksnabb styrning blev sladdarna lite för yviga för att det skulle kallas säkert. Även de punkteringssäkra däcken spelade in.
BMW kallade hem det aktuella exemplaret till Tyskland men tyckte själva att det inte var något fel på det.
Sedan dess har BMW 5-serie uppträtt utmärkt i vårt älgtest och har inte BMW-teknikerna själva justerat antisladdsystemet så är det väl någon högre makt.
Den sjätte generationen 5-serie blir en helt ny bil. Den enda likheten är att bilens formspråk, som BMW kallar ”flame surfacing”, blir detsamma. Det innebär en fortsatt mix av konkava och konvexa linjer.
Nya 5-serien har skissats fram under ledning av Adrian van Hooydonk som är chef över BMW-design.

De världsberömda njurarna i fronten kommer att stå mer upprätt än på nuvarande generation. Det är en eftergift för att gående som eventuellt blir påkörda förhoppningsvis ska komma lindrigare undan skademässigt.
C-stolpen ska tillsammans med taklinjen smälta samman bättre med bakluckan och för att bilen ska se bredare ut än den är kommer bakljusen delvis att gå över i bakluckan.
Bottenplattan blir helt ny och framvagnsupphängningen blir snarlik den som sitter på X5 men det är alltjämt dubbla triangellänkar. Bak som vanligt en multilänkaxel.
De självjusterande stötdämparna (som sköts med elektronik) kommer att bli ännu effektivare, samma sak med den aktiva styrningen. Dessa komponenter är bara några av de som övervakas av ett komplicerat datasystem från företaget FlexRay.
Som om det inte skulle räcka kommer också multifunktionssystemet iDrive att förses med ytterligare ett par funktioner.
BMW F10, som bilen heter internt (kombin kallas F11) kommer att bli aningen större än den femte upplagan. Men det handlar inte om några större förändringar.



Den största förändringen rör axelavståndet som ökar med 72 mm. Totallängden ökar dock bara med 10 mm. På bredden skiljer det 4 mm medan nya femman blir 13 mm lägre än den nuvarande.
17 tum höga fälgar blir standard men det går att välja såväl 18 som 19 tum som tillval och räkna med att köparna kommer att göra det.
Kombinationen lägre höjd och bredare spårvidd innebär att denna fyradörrarssedan kommer att få coupéliknande utseende, en trend som kommer allt mer inom bilindustrin.
De extra millimeterna till trots kommer inte nya 5-serien att väga mer än i dag, trots att mer utrustning monteras. Förklaringen till det är att mer material av lättviktstyp kommer att användas där det är möjligt. Detta kommer också att betyda att priserna stiger. Lätt är nämligen dyrt.



Våra källor har inte sett insidan på BMW 5-serie men enligt rapport är mittkonsolen mer riktad mot föraren så att denne får bättre översikt. En återgång till klassiska BMW-traditioner som exempelvis E39.
Fyrhjulsdrift kommer att erbjudas till de flesta versioner men inte till de allra motorsvagaste. Ej heller till den starkaste av dem alla, M5, som alltjämt får V10-motor men den kommer att vässas till 550 hästkrafter.
Den som trånar efter just den versionen (och vem gör inte det!) får vänta ytterligare några år. Nya 5-serien kommer att visas under 2010 och börja säljas året därpå. M5 lär inte dyka upp förrän ett par år senare.
Det vore osmart av BMW att inte erbjuda sin storsäljande modell med någon form av hybridalternativ.





Så här stor är nya 5-serien

Det skiljer inte mycket storleksmässigt på utsidan mellan nya och nuvarande 5-serie, men räkna med att nykomlingen känns större invändigt tack vare det längre axelavståndet.

(mm) ------- BMW E60 -------- BMW F10
Axelavstånd -- 2 888 ------------ 2 960
Totallängd -----4 839 -------------4 849
Bred               1 846 -------------1 850
Höjd ------------1 467 -------------1 454

Motoralternativ

Även om det kan försvinna eller tillkomma versioner så räknar vi med att följande alternativ erbjuds i nya 5-serien. Antalet hästkrafter är uppskattade. Räkna även med någon form av hybridversion, konstigt vore det annars.

Bensinmotorer
520i: 2,5 liter R6/218 hästkrafter
525i: 3,0 liter R6/238 hk
530i/xi: 3,0 liter R6/272 hk
535 i/xi: 3,0 liter R6, biturbo/306 hk
540i/xi: 4,8 liter V8/367 hk
550i/xi: 4,4 liter V8, biturbo: 410 hk
M5: V10/550 hästkrafter

Dieselmotorer
520d: 2,0 liter R4/175 hästkrafter
525d: 2,5 liter R6/204 hk
530d/xd: 3,0 liter R6/245 hk
535d/xd: 3,0 liter R6/300 hk

Källa: Teknikens värld
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 5 serien F10-F11
« Svar #1 skrivet: november 24, 2009, 11:53:37 »
Bra sammanfattat Alain. Kombin ser ut att kunna bli en hit.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10079
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 5 serien F10-F11
« Svar #2 skrivet: november 24, 2009, 12:56:23 »
Jepp! den gillar jag, den skulle kunna ersätta min E39. 8)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad 320iSE90

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma: +0/-0
SV: BMW 5 serien F10-F11
« Svar #3 skrivet: december 10, 2009, 19:55:08 »
Tror kombimodellen kommer bli klockren, stort ha-begär infinner sig.

Utloggad Padde

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Karma: +0/-0
SV: BMW 5 serien F10-F11
« Svar #4 skrivet: december 10, 2009, 20:11:49 »
Jisses vad snygg touringen är!
Kommer ju i fruktansvärt roliga utförande också ..

Utloggad Daniel

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 652
  • Karma: +0/-0
SV: BMW 5 serien F10-F11
« Svar #5 skrivet: december 10, 2009, 22:30:43 »
Touringen är så jäkla snygg. Hittills har Audi haft den snyggaste kombin, men för att slå den här måste Audi ligga i. Dock måste det erkännas att BMW har troligtvis snott Audis idé med lågt tak/sidorutor för att ge bilen sportigare look.
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Bayern.

Utloggad franke

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1109
  • Karma: +0/-0
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
SV: BMW 5 serien F10-F11
« Svar #6 skrivet: december 11, 2009, 22:52:04 »
Nya femman är riktigt snygg!

Dock måste det erkännas att BMW har troligtvis snott Audis idé med lågt tak/sidorutor för att ge bilen sportigare look.

Sorry, men Saab 9-3 Sport Combi var nog före
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Daniel

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 652
  • Karma: +0/-0
SV: BMW 5 serien F10-F11
« Svar #7 skrivet: december 12, 2009, 00:42:47 »
Nya femman är riktigt snygg!
Sorry, men Saab 9-3 Sport Combi var nog före



Den sista delen ja, men de nyare Audi och BMW F10/F11 har lågt tak nästan hela vägen.
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Bayern.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10079
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 5 serien F10-F11
« Svar #8 skrivet: december 13, 2009, 00:01:00 »
Fösta gången jag såg en 9-3 kombi, den var svart och jag trorde att den var special tillverkad som likbil!
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Rquired

  • Senior
  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 5 serien F10-F11
« Svar #9 skrivet: december 25, 2009, 21:13:48 »
Hade definitivt inte tackat nej till en F11, grymt snygg bil!
"I hate the sound of understeer, it´s like the sound of disapointment"
-Top Gear


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Utloggad kaptenlöjtnant

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 359
  • Karma: +0/-0
  • 735i -89
SV: BMW 5 serien F10-F11
« Svar #10 skrivet: december 25, 2009, 23:27:23 »
Den är mycket tilltalande.



New BMW 5 Series 530d Sedan 2011
The right to be heard does not automatically include the right to be taken seriously. (Hubert H. Humphrey 1911 - 1978)

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 5 serien F10-F11
« Svar #11 skrivet: december 26, 2009, 00:31:35 »
Har lagt ut den i forumet för F10-F11 tidigare. Passar på att länka till modellbroschyren för nya 5-serie sedan även här:

http://www.bmw.se/se/sv/newvehicles/5series/sedan/2010/showroom/_shared/_pdf/5series_sedan_catalogue.pdf
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

 

Reklampartners