IntroduktionBMW 3-serie är det spänstiga och roliga alternativet i mellanklassen. Ingen annan bil i klassen kan erbjuda den finfina kombinationen av körglädje, kvalitet och välbefinnande som 3-serien. Många har försökt, men de flesta har misslyckats. För att hålla konkurrensen stången ännu en tid, har Sedan- och Touringversionerna genomgick serien en "facelift" 2002..
BMW 3-serie SedanDen redan tidigare pigga 3-serievagnen fick då bland annat fått sportigare styrning och fjädring för ännu trevligare upplevelser bakom ratten.
Sedan modellen har alltså fått facelift. I det här fallet rör det sig om små detaljer på ytan, men lite större under skalet. Precis som det brukar vara när det blir tal om ansiktslyft. Och varför ändra på en form som tydligen går hem? BMW har ändrat bland annat fronten och baklamporna. Frågan är om det behövdes. Jag tycker att "gamla" 3-seriens strålkastare var mycket lyckade med urgröpningen i underkant. Den finns visserligen kvar, men resten av lamporna har ny design. Visserligen rätt fräckt och säkert "rätt i tiden", men jag hade inte beklagat mig om lamporna hade fått vara ifred. Hursomhelst, under skalet hittar vi nya motorer, en sportigare fjädrings- och styrinställning, ett anpassningsbart DSC-system, Bi-Xenonstrålkastare med mera. Mer information om det senare, men först lite grundläggande information för Dig som kanske inte vet så mycket om 3-serien...
BMW 3-serie Sedan är en idealisk körmaskin för den lilla familjen. Den är utpräglat sportig, samtidigt elegant och kraftfull. Det finns tillräckligt med plats för fyra personer. Visst går det att trycka in en femte på mittplatsen bak, men det är ingen skön plätt man får sitta på. Däremot erbjuder BMW utan kostnad trepunktsbälte och nackskydd även för mittplatsen. I standardutförande finns alltså endast två nackskydd och ett midjebälte i bak. Det har visat sig att många förare klagar över dålig bakåtsikt om det finns ett nackskydd i mitten. Valfritt, alltså! Komforten är föredömlig, med en fjädringskomfort som utklassar de flesta av konkurrenterna i klassen. Samtidigt är bullernivån låg. Stolarna får både bra och dåligt betyg. Många tycker att de är alldeles för hårda och "små". Andra menar att hårda stolar är skönast på långresor. För en extra peng finns det andra sorters stolar att få, till exempel komfortstol eller sportstol. En komfortstol är inte så dum för långa förare, då standardstolen kan vara i minsta laget för personer som är storväxta.
I vanlig BMW-anda är 3-serien självklart bakhjulsdriven. "Framhjulsdrift är överlägset" säger en del. Jaha, säger BMW och bryr sig inte ett dugg. Nej, de vet nämligen att en äkta sportbil ska ha bakhjulsdrift. Det är då - och bara då - man får perfekt styrkänsla, kurvkontroll och dessutom besväras man inte av ryck i ratten vid gaspådrag som är vanligt i starka framhjulsdrivna bilar. Enligt BMW kommer de aldrig att tillverka en framhjulsdriven bil. BMW är ett av de få bilmärken som verkligen håller sig till traditionen med bakhjulsdrift och överger den inte bara för att det är dyrare. Nej, låt det kosta! Alla BMW-förare vet ju att bakhjulsdrift är overkligt kul! "Men på vintern då?" fortsätter anhängarna till framhjulsdriften. Där har vi faktiskt en svaghet hos bakhjulsdriften. Eller hade. Dagens moderna antispinn- och antisladdsystem har i princip tagit bort alla nackdelar med bakhjulsdrift på vintern.
Men om man bor i Norrland eller något annat ställe med mycket snö kanske man inte vill ha bakhjulsdrift? Då finns faktiskt 3-serien med fyrhjulsdrift! Det fanns inte på förra versionen 3-serie men nu är den tillbaka. Gissa hur drivfördelningen ser ut? Jajamän, 38% fram och 62% bak! Alltså har BMW inte ens här övergivit bakhjulsdriften helt! Systemet är i princip samma som till terrängbilen X5. Kraften fördelas automatiskt mellan hjulen av systemet DSC-X. Markfrigången är endast ett par centimeter högre än vanliga 3-serien men anses räcka ändå. Modellen har namnet 330xi och har alltså en sexa på tre liter och 231 hästkrafter.
För ännu sportigare utseende finns ett sportpaket för 3-serie Sedan. Det kostar en hel del, men ger bilen ett ännu sportigare utseende, och en del skojiga detaljer inuti. Ett annat paket som man kan köpa, är komfortpaketet. Det innehåller bland annat larm, automatisk klimatanläggning, farthållare och fällbart baksäte. Bagageutrymmet är vad man kan förvänta sig av en bil i den här klassen; enligt VDA-normen går det in 440 liter bagage, vilket inte är helt värdelöst.
Något BMW blivit kända för, är motorerna. En riktig BMW-motor ska vara en rak sexa eller ännu hellre en äkta V8! Det senare finns inte till 3-serien, däremot finfina fyr- och sexcylindriga maskiner. Tack vare alla motoralternativ kan alla köpare få sina prestanda- och bränslekrav uppfyllda. De enklaste motorerna har "bara" fyra cylindrar vilket borde vara nästan brottsligt i en äkta BMW. Men tack vare bland annat balansaxlar har man fått även de små motorerna att låta och bete sig som de stora sexorna.
Duger det inte med fyra cylindrar finns det självklart ett utbud av sexor. De har förnämlig gångkultur, låter underbart vid gaspådrag men är tämligen diskreta i jämn fart. En ljudlig motor kan vara rolig ett tag, men när man ligger i jämn fart på motorvägen är det oftast skönare att det är tyst där framme. Men när man svänger av och kör på kurvvägar vill man ofta höra motorn vråla. Den möjligheten ges alltså i BMW 3-serie. Och låter gör dem - underbart!
Nu har det blivit dags att gå igenom motorerna i 3-serien lite mer grundligt:
Låt oss börja med de fyrcylindriga spisarna. Instegsmodellen heter 316i. Man kan tro att volymen är 1,6 liter men i BMW:s värld har ibland inte modellbeteckningen något att göra med volymen på motorn. Konstigt, men så är det! Nej, istället har denna motor volymen 1,9 liter! Med andra ord har BMW varit väl försiktiga när de namngivit modellen. Hur som helst är detta en ganska trött skapelse. Den skulle antagligen passa utmärkt i en småbil, men i 3-serien som är en relativt stor vagn blir detta för jobbigt för motorn. Från 0 - 100 km/h tar den 12,4 sekunder på sig vilket kanske inte är extremt dåligt. Dessutom har den ju samma extremt fina chassi och styrning som de större motorerna, så visst finns här potential! Den passar utmärkt för de som inte behöver extremt mycket motoreffekt utan istället prioriterar komfortabel långfärd och låg förbrukning. För dessa är 316i inte så dum. Dock, finns lite mer pengar i plånboken kanske 318i passar bättre?
BMW 318i har en slagvolym på två liter vilket inte heller här stämmer med modellbeteckningen. Men det är väl alltid trevligt med lite större volym? Tänkte väl det. Den här motorn är i alla fall något helt annat är ovan beskrivna 316i. Här finns kraft, skönt ljud och en hel del ork. Denna motor har bland annat fått BMW:s Valvetronic för lägre bränsleförbrukning och höjd motoreffekt. Nu lämnas faktiskt 143 hästkrafter ur denna motor som man tror sig vara en trött 1,8-litersmaskin! Accelerationen är faktiskt tillräcklig; 0 - 100 km/h på bara drygt nio sekunder är inte dåligt. Räcker definitivt för de flesta. Denna motor rekommenderas för Dig som inte nödvändigtvis behöver en sexcylindrig motor men ändå vill ha hyfsade fartresurser.
Den tredje och sista motorn med fyra cylindrar är en diesel och har fått namnet 320d. Ordet "diesel" får många BMW-entusiaster att rynka på näsan. "En BMW ska väl inte drivas av en värdelös dieselmotor?" tänker många. Oj så fel de har! Motorn var redan innan faceliften bland de absolut bästa i klassen. Nu har BMW dessutom höjt effekten från 136 till hela 150 hästkrafter! Vridmomentet är högre än hos många sportbilar; 330 Nm! Bränsleförbrukningen är mycket låg, 0,55 liter per mil! Motorn ger helt klart mycket körglädje och dessutom lär det väl finnas lite glädje i att kunna köra förbi macken istället för att alltid behöva svänga in?
Nu kommer vi till motorerna med sex cylindrar under huven. Först ut är 320i som modifierats ytterligare. Volymen är nu på 2,2 liter, och effekten är höjd från 150 till 170 hästkrafter. Detta är det perfekta köpet för den som vill ha en sexcylindrig maskin (vem vill inte det?) och dessutom en rejäl dos temperament. Maskinen känns mycket pigg och man frågar sig om man egentligen behöver mer pulver under huven? Oftast inte, men det finns alltid de som vill ha mer. Är Du en av dem, fortsätt läsa...
BMW 330d är namnet på den sexcylindriga dieseln som slår många bensinmotorer på fingrarna både i gång och temperament. Det är samma motor som i BMW 530d, dock med lite reducerad effekt. I 5-serien passar den dunderstarka motorn utmärkt - nästan ännu bättre i 3-serien som är en lättare bil. BMW 330d formligen sprular av kraft och flyger fram! Det finns inget att klaga över, det skulle vara priset då. Men smakar det så kostar det! Prestandan är imponerande för en diesel med en toppfart på nära 230 km/h. Från 0 - 100 km/h tar den Dig på 7,8 sekunder!
BMW 325i finns både med bak- och fyrhjulsdrivning (då kallad 325xi) och har i tester utsetts till "den klokaste motorn i BMW:s sortiment just nu". Motorn har 192 hästkrafter, mer än väl i den här relativt lätta och lilla bilen. Prestandan självklart utmärkt, men även bränsleförbrukningen stannar på en fullt acceptabel nivå. Jag kan hålla med om att detta kan vara det klokaste motorvalet. Motorn sitter inne med hemskt mycket kraft och potential - det är sällan man gapar efter mer. Rekommenderas!
Men det finns trots detta de som faktiskt gapar efter mer. För dessa finns BMW 330i. En riktig biff som levererar hela 231 hk och ett vridmoment på 300 Nm! Detta ger bilen mycket fina fartresurser. Toppfarten är begränsad till 250 km/h och 0 - 100 km/h går på bara 6,5 sekunder. Största (enda?) nackdelen med 330i är ekonomin, eller egentligen inköpspriset. Mycket pengar, liten bil. Konstig ekvation? Ja, men för den som har pengar får en extremt körglad bil med hög prestige, en dundermotor och fin säkerhets- och tekniknivå.
Vissa motorer går att kombinera med BMW:s fyrhjulsdrift. Titta under Tekniska data så finner Du mer information.
Det nya bromssystemet CBC (Cornering Brake Control) fördelar automatiskt bromstrycket mellan alla fyra hjulen, och gör att komplicerade kurvsekvenser klaras av galant. I kombination med standardutrustningens antispinnsystem, ASC+T, ger det suveräna vägegenskaper.
När "nya" 3-serien skulle skapas, var säkerheten en viktig punkt. Därför är alla 3-seriebilar utrustade med minst sex stycken krockkuddar, ABS-bromsar, pyrotekniska bältessträckare och säkerhetsbatteriklämma. Känner man sig säker i sin bil, ökar även njutningen av att köra densamma. Det är därför man känner sig så bra bakom ratten i en BMW 3-serie Sedan.
Hur står sig då BMW 3-serie Sedan i konkurrensen? Alldeles utmärkt! Modellen har sedan den introducerades varit klassledare. Frågan är hur läget är nu - Mercedes-Benz har presenterat nya C-klassen. En mycket tuff 3-serieutmanare. Nya C-klassen bjuder på sportig och elegant design, låg ljudnivå och - tro det eller ej - en hel del körglädje. Det märks att Mercedes på senare år valt en mer ungdomlig prägel på sina bilar, både vad gäller design och köregenskaper. Kriget mellan München och Stuttgart kommer alltså att fortsätta. Båda bilarna är dock extremt fina mellanklassare.
Andra konkurrenter är Audi A4 och Volvo S60. Audin har anlänt i ny fräsch upplaga. Den ser modern ut och kvalitetskänslan är onekligen mycket hög. Men Audi har ett oförtjänt gott rykte för driftsäkerheten. I verkligheten är de ofta sämre än genomsnittet trots att bilarna känns bra "på ytan". Komforten är bra, förutom på vissa underlag då fjädringen är på tok för hårt satt. Säkerheten är hög.
Volvos nya S60 är en svår nöt för 3-serien. Volvon är som vanligt säker, men är dessutom ganska rolig att köra. Sedan är den ju ganska snygg också! Men motorerna har genomgående fem cylindrar. Inget större fel på dem, förutom att bränsleförbrukningen är i högsta laget och att gången inte kan jämföras med en rak sexas. Komforten i S60 är hög, bland annat hör stolarna till världseliten. Däremot är baksätet närmast att kalla barnsäte - det är trångt! Däremot är kvalitetskänslan en besvikelse jämfört med 3-serien. Plastigt värre!
I och med faceliften går det nu att beställa (ännu) mer extrautrustning till sin lilla pärla. Bland nyheterna märks bland annat Bi-Xenonstrålkastare som alltså ger Xenonsken både på hel- och halvljus. Dessutom finns en ny växellåda, SMG, som växlas med paddlar på ratten (ungefär som i F1). Men de bästa nyheterna hittar vi i chassit och styrningen. De har nämligen kalibrerats för ännu sportigare egenskaper och ger ytterligare skärpa i körupplevelsen. Chassit kanske inte verkar så märkvärdigt till en början, men börjar man köra riktigt hårt och aktivt (och framför allt jämföra med andra bilar i klassen) finner man att chassit är otroligt bra och alert. Och som sagt, styrningen hjälper också till. Den ger väldigt mycket vägkänsla och känns inte "död" som är fallet i många andra bilar. Totalt sett känns 3-serien lite modernare i och med faceliften, även om det egentligen inte behövdes i mitt tycke. Men det är bara att tacka och ta emot, eftersom körglädjen nu ökats ytterligare ett snäpp!
BMW 3-serie Sedan är en av de absolut bästa mellanklassbilarna (kanske den allra bästa?). Klarar man inköpspriset bör det nästan bara vara glädje att äga sin 3-serie. Den bjuder nämligen på väldigt stora mängder glädje bakom ratten!
BMW 3-serie Touring
Ingen packåsna, men vilken körmaskin!
Touring-versionen (kombi) av 3-serien är nu presenterad. En del köper en 3-serie Touring för att kunna glida in på golfbanan med en läcker bil som med lätthet sväljer en golfbag och lite annat. Och visst, ett par golfbagar är väl allt som ryms i denna kombi. Speciellt stort är inte lastutrymmet - men säg en BMW-kombi som har jättestort lastutrymme? Nej, här handlar det istället om en körglad bil, vad annars?! Men den nya Touring-modellen har ett större lastutrymme än den gamla modellen. Precis som på 5-serie Touring kan bakrutan öppnas separat för att snabbt slänga in och ta ur småsaker. Stötdämparna är, som på Sedan-modellen, stående. Det gör att lastutrymmet minskar (eftersom stående stötdämpare tar upp mer plats än liggande), men att vägegenskaperna förbättras avsevärt.
Även 3-serie Touring har genomgått faceliften, precis som Sedanversionen. Nya strålkastare, nya baklampor och andra detaljer här och där avslöjar "nykomlingen". Under skalet hittar vi ett ännu mer alert chassi och en styrning som saknar motstycke i klassen. Den är hämtad direkt från nya Compact för ännu mer vägkänsla. Och mer extrautrustning har tillkommit förstås. Motorerna har uppgraderats här och där för högre effekt och lägre bränsleförbrukning. Flera av motorerna har nämligen försetts med Valvetronic.
Vad gäller motorer så erbjuds det en hel del godbitar. Sexorna reagerar snabbt på gaspådrag, samtidigt som avgasutsläpp och bränsleförbrukning hålls på en låg nivå. Ljudet från motorerna är något speciellt. Till och med dieselmodellen 320d har ett ljud som liknar de bensindrivna motorernas. Motorerna är de samma som till Sedan-varianten, förutom 316i som endast finns i Sedan-utförande (tack för det!). Jag hänvisar till beskrivningen av motorerna under Sedan-presentationen ovan.
Bland all säkerhetsutrustning finner vi tre kryptiska förkortningar, nämligen ASC+T, CBC och DSC. ASC+T är BMW:s antispinnsystem som hindrar drivhjulen att spinna på halt underlag. CBC är ett helt nytt system utvecklat av BMW. Det är en vidareutveckling av ABS-systemet, och kan förhindra att bakvagnen bryter ut i svåra kurvsekvenser. Antisladdsystemet DSC har sensorer som känner av förändringar av bilens riktning och kan häva en begynnande sladd automatiskt.
Bland de passiva säkerhetssystemen finns ITS-krockkuddarna. De är standard för alla motorversioner, och aktiveras vid rundslagning eller sidokollision. ITS-kuddarna fungerar som "korvar" som fälls ner från innertaket, och skyddar framsätesåkarnas huvuden vid en kollision. Som extrautrustning finns sidokrockkuddar för bakdörrarna. Maximalt åtta krockkuddar alltså.
Har Du problem att hitta där Du är? Då är BMW:s navigationssystem en ovärderlig hjälp. Bilen kommunicerar med GPS-satelliter och kan exakt visa var Du befinner Dig just nu. Dessutom kan navigatorn tipsa om sevärdheter, hotell, restauranger och BMW-verkstäder i närheten.
Med Car Memory kan man programmera in vissa inställningar för bilen, till exempel om bilens strålkastare ska vara aktiverade vid start. Key Memory lagrar Din personliga inställning av förarstolen och innertemperatur. Detta ställs sedan in när Du låser upp med Din personliga nyckel.
De nya Bi-Xenonljusen (extrautrustning) ger ett mycket skarpt och brett hel- och halvljus - i synnerhet vid dåligt väder. Lysflödet är faktiskt mer än dubbelt så stort som för vanliga halogenlampor.
Problem att parkera? Då finns PDC, en elektronisk parkeringshjälp. Med hjälp av sensorer bakom bilen registreras föremål. Inne i bilen anges avståndet mellan bil och föremål akustiskt. När det regnar är regnsensorn inte så dum. Du slipper sköta vindrutetorkarna helt och hållet; det sköter sensorn. Sensorerna på rutan känner av hur mycket smuts det finns och anpassar torkarhastigheten efter det.
BMW 3-serie Touring är perfekt för Dig som vill ha en snygg, sportig bil med möjligheter att lasta lite extra då det behövs. Men söker Du en packåsna får Du leta någon annanstans. Det finns många bilar som går att packa med massor av last, men då går Du förstås miste om den unika känslan hos en BMW...
BMW 3-serie Coupé
Elegant, kraftfull, spänstig.
Nästan exakt ett år efter Sedan-versionen, presenterades 3-serie Coupé. Sportig och elegant på samma gång. BMW har en tradition av fina coupéer. Det här är inget undantag. I Sverige finns fyra motorer att välja på: 318Ci, 320Ci, 325Ci och 330Ci (som ersatte 328Ci), vilka alla besitter gott om motorglädje. Jag kan rekommendera en provkörning av alla modellerna - låt inte priset avgöra Ditt val i förväg! När det gäller coupéer ska man välja den motor som bäst harmoniserar (fint ord) med Din körstil. Aktiv körning? Slå till på en 330Ci om pengarna finns! Lite lugnt på vägarna? Köp en 318Ci! En bra kompromiss bör då 320Ci eller 325Ci vara. Men som sagt, provkörning är det enda sättet att välja just den rätta motorn!
BMW 3-serie Coupé tycker jag är en av de vackraste BMW-modellerna just nu. Dess linjer är som sagt vackra men samtidigt utstrålar bilen sportighet och spänst. Många tror att Coupén bara är en 3-serie Sedan med borttagna bakdörrar. Det är helt fel. Faktum är att hela bilen är ombyggd. I princip är det bara BMW-märket och dörrhandtagen som härstammar från Sedan-modellen! Resten av bilen är ny. Det visar att BMW inte gör några kompromisser när det gäller att bygga en fulländad bil. Sportchassi är standard, vilket uppskattas av de flesta; Coupéer ska köras hårt!
För nästan 19 000 kronor får Du ett komfortpaket, som innehåller både det ena och det andra i utrustningsväg. Vad sägs om automatisk klimatanläggning, larm med fjärrkontroll, Xenon-ljus, stereo med CD-spelare, farthållare, regnsensor och M-läderratt? Inte så dåligt! Det här paketet köper de allra flesta till, det ger trots allt en hel del utrustning för en billig peng.
Något som de flesta inte tänker på när de väljer bil, är stöldskyddet. Vad är det för mening att köpa en bil som är jättelätt att stjäla? BMW 3-serie Coupé har både rejäla dörrlås och en startspärr, som omöjliggör start utan originalnyckel. Att detta fungerar visas i ett stöldtest utfört av svenska motortidningen "Teknikens värld"; 3-serie Coupé klarar både inbrotts- och stöldtestet galant, till skillnad mot många av konkurrenterna.
Säkerheten har man naturligtvis inte prutat på bara för att man bygger en coupé. Lika många krockkuddar går att få, och samma säkerhetssystem sitter i som standard.
Ungefär 20% av chassits delar är tillverkade av aluminium. Exempelvis kan nämnas fälgarna, främre och bakre övre länkarmarna och den flerdelade länkspindeln. Vikten har en nästan exakt fördelning med cirka 50% på fram- och bakaxeln. En balanserad viktfördelning ger exakt styrning och smidiga köregenskaper.
Med ett tryck på fjärrkontrollen sänks sidorutan på förardörren ned, för att efter instigningen återgå till stängt läge. Det gör det lättare att komma in i bilen vid till exempel trång parkering. För att ventilera bilen kan de bakre fönsterrutorna fällas ut med en knapp på instrumentpanelen. Annan standardutrustning är det bakre ryggstödet som är fällbart. Det gör det möjligt att transportera längre last, som skidor.
Totalt sett är 3-serie Coupé en trevlig bekantskap oavsett tillfälle. Sportig körmaskin eller elegant glidarbil. Du väljer!
Nya BMW 3-serie Cabriolet
Vackra linjer och hög säkerhet ska sälja nya 3-serie Cabriolet. Vacker? Ja! Praktisk? Nja...
Nu visar BMW upp den populära 3-serie Cabriolet i ny version. Bilen baseras i mångt och mycket på 3-serie Coupé, vilket låter lovande: Coupén är en helgjuten bil. Egentligen är nya Cabriolet ingen revolutionerande bil, men vacker är den! De flesta lär hamna i USA, här i Sverige är behovet av en öppen bil litet. Men självklart har även det sin charm även om användningsområdet, bil utan tak, är snävt. Du blir garanterat uttittad i en 3-serie Cabriolet.
Nya versionen har många stildrag som direkt placerar den i 3-seriefamiljen. Ett exempel är urgröpningen av strålkastarna som först presenterades på 3-serie Sedan.
Den största nyheten är antagligen bilbältena som är integrerade i framstolarna. Det gör att bältet ligger an bättre mot kroppen och därmed ger bättre skydd vid en kollision. Säkerheten är det man fokuserat mest på under utvecklingsarbetet. Airbags, bältessträckare, skyddsbågar (inbyggda i bakre nackskydden) och de nämnda bilbältena gör nya Cabriolet till en av den öppna klassens säkraste bilar.
Till Sverige kommer 3-serie Cabriolet med tre motorer. Det är samma motorer som finns för Coupén, alltså 320Ci, 325Ci och värstingen 330Ci. Minstingen räcker nog till för de allra flesta som bara vill uppnå rufs i håret. Med den större motorn (d.v.s. 325Ci) kan man få ännu mera rufs, och med 330Ci får man börja vara rädd om körkortet.
Vad gäller växellådor får Du välja mellan en femväxlad manuell låda eller en automat, även den med fem växlar.
Säkerheten först!
Kupén i nya 3-serie Cabriolet. Notera de i framstolarna inbyggda säkerhetsbältena.
Utrustning är hyfsad redan i standardutförande. Inte minst i säkerhetsväg där man inte snålat in på något. Man kan se en trend hos BMW att förse bilarna med allt mer utrustning som standard. Det tackar vi konsumenter inte nej till! Men listan över extra utrustning är som vanligt mycket längre än den på standardkomponenterna...
Men en cabriolet är aldrig billig i inköp. Det kostar att ligga på topp!
Bilen är fyrsitsig. Men som vanligt i öppna bilar är det inte alltid så behagligt att sitta i baksätet om farten överstiger krypfart eller lite över det. Men man kan inte få allt. Men att sakta glida runt torget för att ragga är ju ingen match - då slipper de i baksätet tappa kepsen. Ett annat bra raggartips är att beställa Din 3-serie Cabriolet i gult. Garanterat uppskattat! Då ligger Du bra till...
BMW 3-serie Compact
Nya 3-serie Compact erbjuder hög säkerhet, läcker design och motorglädje i en smidig kostym.
BMW 3-serie Compact har nu visats upp i ny tappning. Det var på tiden - utgående Compact var rejält åldrad och saknade många av de goda egenskaper som utmärker senaste 3-seriegenerationen (t.ex. hög komfort och säkerhet). Visst var Compact fin när den kom, men nu har tiden sprungit ifrån den vilket märks bland annat på säkerhetsnivån.
Men nu rullar alltså nya 3-serie Compact ut på gatorna. Och nu är det ett mycket modernt bygge med hög klass på chassi, säkerhet, komfort och dynamik. Bilen är 21 cm kortare än 3-serie Sedan, samtidigt som bredden ökat med 5,3 cm jämfört med föregångaren. Den ökade bredden ger bättre köregenskaper och bättre axelbredd interiört.
På den här bilen har BMW:s designteam trollat lite med lamporna, såväl bak som fram. Framtill sitter de dubbla strålkastarna inte tillsammans längre som de gör bland annat på övriga 3-seriemodeller. Nu är de åtskilda, nästan lite åt Mercedes-hållet med två runda "ögon". Och bra ljus lär de ge: Nya Compact blev först i klassen med Bi-Xenon som extrautrustning. Bi-Xenon innebär att både hel- och halvljus har det effektiva Xenonskenet. Tidigare fanns det endast för halvljuset.
Baklamporna har även de fått ny utformning och sitter bakom en slags genomskinlig plast. Det ser futuristiskt riktigt ut, men är det inte lite väl likt Lexus? Många ser Compact som en mesig och "känslokall" BMW, som inte speglar märkets sportiga traditioner. Personligen är jag kluven. Bilen är långt ifrån ful, men visst känns det lite fel att BMW "lånar" från andra biltillverkare (t.ex. baklamporna). Tidigare har det ju varit tvärt om - andra lånar av BMW! Från sidan ser man dock lätt att profilen är omisskännlig BMW.
Chassit är något förändrat jämfört med Sedan-versionen; Compact har fått en något sportigare inställning. Hursomhelst ger det roliga men samtidigt trygga köregenskaper. Om bilen är bakhjulsdriven? Självfallet! BMW håller stenhårt på att drivhjul och styrande hjul ska vara åtskilda, vilket till skillnad mot framhjulsdrift (styrning och drivning på samma hjul) erhålls med bakhjulsdriften. Tillsammans med avancerade antispinn- och antisladdsystem elimineras riskerna med sladd och gör nya Compact till en ytterst körsäker bil - och samtidigt rolig!
BMW har presenterat två motorer till nya Compact. Men det finns inget som säger att det inte kommer fler, men just nu nöjer man sig med två.
Den minsta motorn heter 316ti, har fyra cylindrar, 115 hk och ett maximalt vridmoment på 180 Nm. Den har även försetts med Dubbel-VANOS och det helt nya Valvetronic som kan sänka bränsleförbrukningen med runt 10%! BMW själva hävdar att Valvetronic är deras största motorprojekt någonsin. I korthet innebär systemet att man inte längre behöver gasspjäll för att reglera gaspådraget. Valvetronic reglerar insugsventilernas lyfthöjd efter hur mycket föraren trycker på gaspedalen. Strypningsförlusterna som uppstår vid gasväxlingen minskar vilket medför lägre bränsleförbrukning men även mindre koldioxidutsläpp. Dessutom ger systemet motorn en smidigare gång. Exempelvis upplevs ett spontant gensvar på gaspådrag. Motorn klarar utsläppsnormen EU4 vilket gör att bilen hamnar i Miljöklass 1 här i Sverige. Trevligt! Bränsleförbrukningen för 316ti i blandad körning uppges till 0,69 liter/mil. Toppfarten är 201 km/h. Valvetronic är inte unikt för 316ti, utan finns även hos bland annat vissa motorer hos nya 7-serien, och kommer att introduceras i ännu fler.
BMW 325ti har inte Valvetronic, men väl Dubbel-VANOS, sex cylindrar, 192 hästkrafter och ett kraftfullt vridmoment på maximala 245 Nm! En riktig racer med andra ord! Bilen toppar 235 km/h och drar i blandad körning 0,89 liter/mil. Det är inte svårt att förstå att BMW med dessa två motorer vänder sig till två grupper av människor: Dels de som vill ha en bil med hög kvalitet och komfort och låg bränsleförbrukning, men som klarar sig med en lite mindre motor (316ti). Dels aktiva förare som kräver höga prestanda men som samtidigt inte vill göra avkall på kvalitet, säkerhet och komfort (325ti).
Revolutionerande motorteknikBMW 316ti är världens första bil med VALVETRONIC, ett system för att sänka bränsleförbrukningen med runt 10%!
Compact har givetvis fullgod säkerhetsutrustning redan i standardutförande. Sex krockkuddar (två sidokrockkuddar för baksätet blir tillval), kraftfulla ABS-bromsar, antispinnsystem (med möjlighet till antisladdsystem), kraftig säkerhetsbur, kurvbromskontroll (CBC) med mera. Totalt sett ska bilen vara minst lika säker som Sedanversionen.
Interiört noterar vi i princip samma utformning på instrumentpanel, knappar och reglage som hos övriga 3-seriemedlemmar. Inget att klaga på alltså! Man använder här samma system för att ta sig in i baksätet som hos 3-serie Coupé. Framstolarna hoppar framåt och gör insteget lättare för de som ska sitta bak. Apropå baksätet så har det blivit rymligare än sin företrädare. Men någon myssoffa lär det inte vara, Compact är just kompakt och att färdas fyra-fem personer bör ses som en nödlösning. Däremot är det rimligt att tro att små barn trivs utmärkt i baksätet. Men för vuxna blir det något trångt.
Extra utrustning finns det gott om. Några exempel är navigationssystem med Widescreen-monitor, HiFi-högtalarsystem signerat Harman Kardon, automatiskt avbländande backspeglar, läderklädsel, Bi-Xenon strålkastare och mer därtill. Öppningen till bagageutrymmet har blivit större än hos föregående Compact. Dessutom finns möjlighet till automatisk öppning av bagageluckan med en knapptryckning på fjärrkontrollen. Mycket praktiskt när man till exempel har händerna fulla av varor som ska lastas in. Eller kanske man inte vill smutsa ner sig på att öppna en smutsig bagagelucka? Det finns plats för 310 liter. Fäll ner baksätet och Du kan lasta 1 100 liter istället. För övrigt finns runt 70 utrustningsalternativ att kryssa i - Compact kan lätt bli en dyr liten bil!
Nya BMW 3-serie Compact är en välbehövlig avlösare till gamla Compact. Den nya bilen är modern på alla sätt, och kommer säkerligen att bli mycket populär, speciellt som den nu är fullt modern. Tidigare kanske många tvekade att välja Compact på grund av att den var så pass åldrad. Men jag blir inte förvånad om många väljer Compact istället för t.ex. Sedanmodellen. Fördelar för den mindre bilen är ju bland annat att den är lättare att parkera och överhuvudtaget är smidigare vid bland annat stadskörning. Dessutom är den mycket bränslesnål och innehåller en del nya innovationer, som Valvetronic.
Sportig interiörOvandelen på instrumentpanelen går att få i tre olika färger.
Dessutom finns ett smidigt system för att enkelt komma in i baksätet.
Flera journalister har sammanfattat 3-serien så här: "En liten bil med en stor prislapp", men menar samtidigt att vill man ha kvalitet, säkerhet, körglädje och komfort i världsklass, så finns det inte speciellt många bilar som slår BMW 3-serie på fingrarna!
Motoralternativ: