Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!

Övriga diskussionsforum => Övriga BMW-diskussioner => Medlemsprojekt => Ämnet startat av: AD_ skrivet oktober 04, 2015, 13:11:30

Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: AD_ skrivet oktober 04, 2015, 13:11:30
Tjolahopp,

Ännu en projekttråd som kommer att gå i samma anda som min E34.
Dvs. lättare renovering och modifiering efter min smak och tycke.

Vad ska jag ta mig an denna gång då? Jo, jag satt en morgon och slösurfade lite på facebook och la märke till en mycket billig BMW Touring i behov av en del fix.
Tänkte väl att det vore lite roligt, men inte så mycket mer. Senare den kvällen såg farsan annonsen på samma bil och vi började smida lite planer.
Slutade iallafall med att vi åkte och hämtade den ca 25 mil enkel resa. Ett ordentligt impulsköp kan man ju lugnt säga ;)

En BMW 540IA Touring! :D Den fick åka släp dels pga. att den var obesiktad och avställd och dels lite andra problem som kommer nedan.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Farchive%2F136%2F135394%2F384624%2F384624-3639949.jpg&hash=19921a610abf9fcbaa648bf35b0f13702cc2964b) (http://www.garaget.org/?car=384624&image=3639949)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-407adc4e34ce9cba7a56ba4f2ccd282d.jpg&hash=14db4a41376f60a80e4e23e268bce332f4406d76) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2440487)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Farchive%2F136%2F135394%2F384624%2F384624-3639734.jpg&hash=8c1b3105987345f10895f37140fec63c339a3a46) (http://www.garaget.org/?car=384624&image=3639734)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Farchive%2F136%2F135394%2F384624%2F384624-3639735.jpg&hash=0cd0565c37fbc476afc71ac1025a236664329b63) (http://www.garaget.org/?car=384624&image=3639735)

Den stora anledningen till att det blev köp  8)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Farchive%2F136%2F135394%2F384624%2F384624-3639941.jpg&hash=00833aa0e552ea4b5b210fa3fbd3889b2f94aa06) (http://www.garaget.org/?car=384624&image=3639941)

Det sitter en rätt så fräsch skinninredning i den.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Farchive%2F136%2F135394%2F384624%2F384624-3639942.jpg&hash=101f86f69895aba27e72f7c0c46b97e360b667e5) (http://www.garaget.org/?car=384624&image=3639942)

Köpte denna lite på chans väl medveten om upptäckta fel och att det kan dyka upp fel utan förvarning. Det mest akuta för att få den besiktningsbar är:
- Det största problemet är att automatlådan slirar väldigt på backväxeln.
- Den är ju till synes ganska låg i bak. Det beror på att nivåregleringen gått sönder efter ett vattenläckage ner i baljan.
- En ABS-sensor behöver bytas

Sedan har den tyvärr en hel del kosmetiska fel såsom rost i de bakre skärmkanterna, dörrkanter, huv (pga obehandlade stenskott) och givetvis en genomrutten bagagelucka.
Utöver rosten behöver den en redigt ordentlig polering.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-4f15106357576ae2953e62e121f9baeb.jpg&hash=ba4773734dbe28ec9731482489481f41d19f4686) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2448134)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-c1c81510a7ea55b89a71a1353cf053d0.jpg&hash=b8a1398327d06507e2aefecc10c64960ab1c916b) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2448135)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-5ff0703c2b6a77f6c4c856c2f77ef39b.jpg&hash=e5228d1071aee2710e466fc8ac6113b9c6d46294) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2448136)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-01c96fa4edae715e15df575857bee6e2.jpg&hash=13ece87ac0182cbce40e3f2924b251bab270cac4) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2448137)

Det följde med en pärm med väldigt mycket historik. Går nästan att spåra från det att den var ny till för bara ett par år sedan. Det inkluderar byte av framvagn, byte av kedjor och spännare i motorn för några få tusen mil sedan :)

Men första prio blir att få den besiktad så får vi se vad ödet för denna bil blir :)

// Adam
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: Alain skrivet oktober 04, 2015, 19:38:36
Trevligt att ser att du starta en ny projekt tråd och själv klart att den ska följas. ;)
Hade du tänkt köpa den om din far inte hade kolla upp annonsen?
Det jag gjorde när jag köpte en bil var att köra direkt till bilprovning, på det viset kunde jag får upplysning om vad som var fel och därefter börja renoverar saker och ting plus lite till som jag själv ville renoverar som rost på undersida och karossen, fälgar, snygga till under huvud, och mer..
Nu har du en del att tänka och göra under vinter.
Är nyfiken att se vad du ska hitta på. ;)

För dem som missade ditt förre projekt: BMW 525i Touring -96 Långtidsprojektet.  http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=6630.0 (http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=6630.0)

Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: AD_ skrivet oktober 04, 2015, 21:06:29
Trevligt att ser att du starta en ny projekt tråd och själv klart att den ska följas. ;)
Hade du tänkt köpa den om din far inte hade kolla upp annonsen?
Det jag gjorde när jag köpte en bil var att köra direkt till bilprovning, på det viset kunde jag får upplysning om vad som var fel och därefter börja renoverar saker och ting plus lite till som jag själv ville renoverar som rost på undersida och karossen, fälgar, snygga till under huvud, och mer..
Nu har du en del att tänka och göra under vinter.
Är nyfiken att se vad du ska hitta på. ;)

För dem som missade ditt förre projekt: BMW 525i Touring -96 Långtidsprojektet.  [url]http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=6630.0[/url] ([url]http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=6630.0[/url])

Härligt! :)
Troligen hade det inte blivit något om min far inte uppmärksammat den :)

Jag har funderat på att besikta den direkt, men då den bl.a. har lite bekymmer med automatlådan vet jag inte om jag vill göra det ännu värre genom att köra med den.
Det som vore bra är att veta vad som behöver fixas medan lådan är på reparation :)

Det mest "akuta" just nu är lådan, nivåregleringen, besikta och fixa en lite mindre rostig bagagelucka.

Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: Alain skrivet oktober 04, 2015, 22:52:39
Bra att du har din far bakom dig som stöd! ;)
Hoppas att de löser sig med växellådan.
Vad det gäller nivåreglering, kan det inte finnas problem med Luftfjädern så att nivåregleringen inte fungerar länge?
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: AD_ skrivet oktober 05, 2015, 21:24:21
Ja, verkligen! Utan honom hade inte E34:an blivit vad den är idag :)

Verkar som att jag har löst problemet med nivåregleringen, men får göra en uppdatering på det lite senare :)
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: Lasse-SL500 skrivet oktober 07, 2015, 00:38:12
Kul att se, grattis! Jag har ju också en E39 540 Touring som jag fixat en hel del med de senaste 6-7 åren. Mycket trevliga bilar.  :)
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: AD_ skrivet oktober 07, 2015, 20:53:57
Hehe, tackar! Ja, din tråd har jag läst igenom ett antal gånger. Ska ta och låna lite idéer därifrån tänkte jag ;)
Farsan köpte sin första BMW 2005, en E39 530 Touring, med mycket utrustning på. Sedan dess har både han och jag varit fast ;)
Han (och jag) saknar den än idag efter att ha bytt till E61 2009. Han ville egentligen ha 540in, men han hittade ingen som passade så det fick bli 530in.
Så det var lite kul att ta några steg tillbaka och uppleva lite gamla minnen :)
fler ska det förhoppningsvis bli :)
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: AD_ skrivet oktober 07, 2015, 22:01:07
Vi kör väl en liten enkel uppdatering.

Bilen köptes som sagt med trasig nivåreglering. Den gick sönder efter någon form av vattenläckage.

Jag började med att kolla det enklaste, nämligen reläet som sitter på kompressorn. Reläet funkade när jag körde det löst. Styrspänningen till relät mättes ca 7,5V avstängt och 8,5V på tomgång.
Kopplade jag förbi reläet startade kompressorn.
Ventilerna som reglerar luft från kompressorn verkade dock vara stängda, då kompressorn jobbar men ingen luft kommer från slangarna. Uppmätt styrspänning även här 7,5V och de reagerar bra på 12V.

Då var nästa steg att leta reda på vad som kan ge fel signaler. Efter lite googlande verkade det finnas tre större grejer givarna som sitter på bakaxeln, kablaget till givarna eller styrboxen.

Jag började med det enklaste och kollade kablaget. Där hittade jag 3 kablar som gått av till höger givare. Verkade även som att någon varit där och lagat det förut.
Köpte nya för-crimpade kablar och en ny kontakt på bmw. Mycket smidigt att byta.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-4bd7fe99fe128c76cad8f4e166a29d89.jpg&hash=1d77a6d13edf46a6c6761ae4c191902c4c17f103) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2450952)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-5c874deb9de709488af82abbb2c19cbf.jpg&hash=20ad848a2de54799135a5fac4a0a8f875a4560e6) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2450949)

Det hjälpte dock inte för att få igång nivåregleringen, men det hade ju behövts göras oavsett.
Då stod det i valet och kvalet mellan givarna eller styrboxen. Jag chansade på styrboxen då den mest troligt fått i sig lite vatten.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-d00595e6593c099a011e3082031c807e.jpg&hash=56bb93528e89899bfb6c08d03db4077ac771f847) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2450948)


Det började då funka! :) Men efter att låtit den pumpa upp till nivå igen ett par gånger sprängdes bälgen på höger sida :/ Lite lätt snopet!

Bälgen har allt sett bättre dagar!
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-6dfe212e8cc8ea27b968b831c35b23d9.jpg&hash=f0f030f81d7cdc72752f8de1172e7e5a91bd5f3f) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2450951)

Så jag satte igång sökandet efter en bälg. Hittade till slut två stycken på ren chans hos returbilen för 250kr/st :)
Lika bra att byta båda, stor chans att den vänstra är lika sliten som den högra!
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-9e0c04f69ad2d96decf93d7ac2fb7852.jpg&hash=d31af451e435e9aa4db44140bc8c2f0ff7e79318) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2450950)

Så nu är det full fjutt på nivåregleringen!
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: Alain skrivet oktober 07, 2015, 22:20:50
Trevligt uppdatering!;)
Bra att du hittade problem med nivåreglering och att det nu fungerar som det ska.

Hade också förut en 530 E39 Touring, det är min fru som ville har en sådan, vi hade den under 5 år och var mycket nöjd med den, inte en pricka rost och fungerade hur bra som helst men sa till henne att nästa väljer jag modellen som idag är en X5 4.4 2006 och är också mycket nöjd med den special när jag har lite problem med ryggen då är det lättare att sitta in och stiga ur plus att man sitter högre vilket är en fördel i trafiken.
Ansåg E39 som en underbar modell.
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: Lasse-SL500 skrivet oktober 09, 2015, 01:45:33
Bra jobbat!!
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: AD_ skrivet oktober 11, 2015, 16:07:55
Tackar tackar! :)
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: AD_ skrivet oktober 11, 2015, 16:08:24
Det följde med två nya ABS-givare när jag köpte bilen och det fanns felkod på givare höger bak.
Jag tog och bytte den igår.

Nya givare, en fram och en bak.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-c2d68bcc77de18420ad4e79db17080dd.jpg&hash=c9d75a165a615c6f530e0ca1ce82f2de352da992) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2452216)

ABS-lampan i mätarhuset slutade lysa direkt när jag vred på tändningen för att radera felkoden med INPA.
Startade sedan bilen och allt verkade frid och fröjd. Dock efter en stund på tomgång, började ABS-lampan lysa igen och felkoden var tillbaka.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-f10466ef51ec3b7a3b0f44dededa302d.jpg&hash=70b15d48df39c77a41a20316a2b0d80bb39ede02) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2452220)

Provade att sätta tillbaka den gamla givaren, men den ger samma felkod fast med ett annat värde på "Vehiclespeed" = 2.63 km/h. Satte iallafall dit den nya givaren och raderade felkoderna igen. Då slocknade lampan i mätarhuset och verkar sedan dess vara borta.
Kan det vara ABS-enheten som strular?

Regplåtsbelysningen fungerade inte när jag köpte bilen. Trodde då att kablarna hade gått av i gångjärnen.
Visade sig dock vara dåliga LED-lampor som ärgat sönder. Petade bara dit vanliga halogenlampor som jag hade liggandes tills vidare :)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-d905e946b9bf21cfaab65f2f2fdb7a2a.jpg&hash=72f0b14cb5a377e12071a891b82f9953735454f9) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2452217)

Till sist har jag troligen hittat vattenläckaget. Det verkar vara att bagageluckan är lite snedjusterad och inte ligger an mot tätningen riktigt. Så ska försöka ge mig på detta när det finns lite tid över.
Som synes ovan är luckan väldigt rostangripen så det känns inte värt att lägga ner tid på den. Hojta gärna till om ni vet av någon relativt rostfri lucka inkl. ruta :)
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: Lasse-SL500 skrivet oktober 11, 2015, 23:26:27
En del luckor behöver smörjas i gångjärnen, när de kärvar börjar den hänga snett. Min var sådan. Sprutade på smörjmedel och efter ett par dagar hade den justerat sig själv.
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: AD_ skrivet oktober 18, 2015, 11:38:55
Tack för tipset!
Sprayade på lite WD-40 häromdagen, så får hoppas på att det släpper.
Jag har märkt att luckan inte riktigt går att trycka upp så långt som jag skulle vilja. Utan det är såpass att jag kan slå i huvudet i den.

Jag var förövrigt och hämtade en begagnad lucka i fredags. Den hade några två lite värre rostangrepp, samt några ytrost fläckar där regskylten suttit.
Det ska nog gå att fixa med svetsen och lite blästring. Ska inte klaga på det priset heller! :)
Den är iallafall ljusår bättre än den nuvarande! :)  Får återkomma med bilder!
Det som är kvar är att hitta en ruta som har en fräsch rutram.
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: Lasse-SL500 skrivet oktober 19, 2015, 01:18:07
Det är värt ett försök i varje fall. Jag trodde inte själv på den idén, jag var helt inne på att luckan behövde justeras eller att ett gångjärn var snett. Jag kunde inte förstå hur den kunde kärva så.


Men en kompis med mer rutin på bilar sa direkt att "gångjärnen nog  behöver smörjas" och sprayade rikligt med något Würth-medel på gångjärnen.


Och efter någon vecka blev det helt bra av sig själv, nu är min lucka perfekt.
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: AD_ skrivet oktober 27, 2015, 21:38:47
Verkar inte ha blivit någon framgång efter smörjande. Ska se om jag kan komma åt lite mer och låta det verka ännu mer!

Har nu även istort sett bestämt mig för att göra ett försök hos besiktningen innan låda plockas ned.

Då bilen stått en längre tid tänkte jag att det är vettigt att kolla bromsarna lite.

En hel del ytrost på skivorna sen den stått, tror att det försvinner efter ett par hårdare inbromsningar. Beläggen verkar ta jämt och fint över hela skivan på båda sidorna. Verkar dock vara något skeva och slitna.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-807f6d1dc5b433e274ccfc31082ca4f0.jpg&hash=a21ff0befc041eee8fd66103946404b38459c4c2) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2457347)

Beläggen börjar bli slitna. Men oken och glidpinnarna var i riktigt fint skick, så det var positivt! :)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-4ef70f65e9dd55803b2b57ab7f9bde08.jpg&hash=3498e778a91ba3e7ab1e220c82b06533adad2ca3) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2457348)

Det kliade verkligen i fingrarna att lägga på lite färg, men fick avstå denna gång. Men det kommer troligtvis beroende på utgången hos besiktningen :)

ABS-lampan verkar ha slocknat nu (peppar, peppar...)
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: Lasse-SL500 skrivet oktober 28, 2015, 18:25:27
Ser bra ut. Bra om du slipper köpa nytt på ett tag, men annars är bromsar ganska billigt till 540.


Jag har bytt skivor och belägg runt om på min och passade på att måla oken och centrumen på bromsskivorna med silverfärgad hammarlack. Det håller jättebra och ser otroligt mycket trevligare ut + är lättare att hålla rena.
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: AD_ skrivet oktober 28, 2015, 22:40:42
Ser bra ut. Bra om du slipper köpa nytt på ett tag, men annars är bromsar ganska billigt till 540.

Jag har bytt skivor och belägg runt om på min och passade på att måla oken och centrumen på bromsskivorna med silverfärgad hammarlack. Det håller jättebra och ser otroligt mycket trevligare ut + är lättare att hålla rena.
Tackar! Ja, det känns lite bort prioriterat för tillfället. Får se hur länge jag orkar med att åka med skeva skivor, är verkligen superallergiskt mot vibrationer  :o

Jag har verkligen lust att måla upp det nu, men det får bli något att pyssla med när lådan är på reparation tänkte jag :)
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: AD_ skrivet oktober 28, 2015, 22:41:14
Var iväg och besiktade den idag.
Det slutade med hela 18 poäng, men ändå bättre än väntat på något vis :lol:

(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-db55b3fd21ce2d6ca358c44b2895a30b.jpg&hash=71f53ecfa77b66933a94874af7d413ea0cf95995) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2457458)

Som jag ser på det:
- Justering av ljuset är rätt enkelt.

- Handbromsen är troligen nya backar som behövs.

- Avgasvärdena är jag lite osäker på, men jag har en felkod på en vevaxelgivare. Vet inte om det spelar något större roll. Får bli en grundlig service och byta stift. Jag har en flong ny lambda-sensor liggandes dessutom :)
Den är dessutom inte riktigt så pigg som jag tycker den borde vara.

- Naturligtvis började ABS- och antisladdlampan lysa precis när jag åkte iväg. Det som var lite knepigt att när alla lampor var släckta och jag bromsade typ skorrar (typ ABS-känsla) det i pedalen med jämna mellanrum. Det följer också farten. Sedan när det började indikera fel slutade skorret och pedalen var som en vanlig bil. Dock märks det att skivorna är skeva.
Så det är väl konstaterat att något är galet med ABS-enheten.

- Det sitter som sagt coilovers fram på den. Det gillades inte! De fjädrar nämligen ingenting alls, bara däcken som "fjädrar" när man gungar på bilen! :lol: När man kör så smäller det i hela bilen vid minsta gupp eller ojämnhet.

- Till sist märkte jag att servon tar väldigt ojämn. Ibland fullt ös och ibland är den sjukt tungstyrd.

Några lite dyrare grejer är det ju, men det är nog värt att försöka rädda den ändå! :)
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: Alain skrivet oktober 29, 2015, 09:05:11
Tråkigt med så många vetande punkter med också bra, på det visset vet du exakt vad du ska göra för återställa listan till 0 punkter.
Du har en del att göra men med vilja kan man går långt och det har du säkert. ;)
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: AD_ skrivet oktober 30, 2015, 14:29:28
Det är ju några punkter som är lite jobbiga, men annars är det grejer jag enkelt fixar :)
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: AD_ skrivet november 14, 2015, 21:12:45

Haft mycket annat att gör så det går rätt långsamt, men målet nu är att försöka få ner lådan innan jul! :)


Hämtade häromdagen en uppsättning M-sport framdämpare och fjädrar från en 540 touring till ett MYCKET förmånligt pris. :)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-0b2736036e4e1e7679848462db7c1837.jpg&hash=536be68f3f39a654b56a48c0feea4604946e1147) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2461256)


Jobbar även på att hitta en bättre begagnad sekundär bränslepump samt en servopump.

Kan även nämna att jag lyckats få tag i en lucka som är i hyffsat skick. Den går troligen att rädda med lite jobb, vilket det kan vara värt då den var billig :)
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: AD_ skrivet december 01, 2015, 17:25:36

Fick en liten teaserbild från en god vän igår kväll efter att han hämtat lite godis åt mig ;) Ibland ska man ha lite flax + kyla och hitta de fina fynden :D
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-5b9e99fe8684a3b4b5b59f0a20092d08.jpg&hash=0ed88395e0862a31c74d503bbf94acf0184564fe) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2465451)
Den behöver lite kärlek i form av spricklagning och lack, men det känns inte som något större hinder ;)
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: AD_ skrivet februari 24, 2016, 18:50:20

Nu så! Efter lite drygt 6 månader har jag äntligen fått tummen ur att börja ta tag i det största bekymret hos denna bil. Nämligen lådan.


Passade på att byta kamaxelgivaren på bank 1, som jag fått felkod på, innan jag började riva ner lådan.. Gick snabbt och smidigt, felkoden borta. Får dock en felkod på kamaxelstyrningen, ska gräva djupare i det lite senare.


gamla (eftermarknadsgivare) vs bättre beggad BMW originalgivare.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-cc7168d6562f3f0f18b4e8ab1fbcb96c.jpg&hash=224a7a3f1dfbd9d67bf49d0e5867218a3527183b) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2490423)


Hissade upp bilen i fredags och sprayade 5-56 på istort sett alla skruvar och muttrar jag kunde hitta.


Up in the air!
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-5ce0df073b51c09f026fa988df471994.jpg&hash=9197bab78a0be8fc7f9c1fee25702d9ec4935729) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2490424)


Bultarna till avgassystemet var riktigt sönderrostade. Fick inget grepp överhuvudtaget. Tigersågen åkte fram och avgassystemet var nere på 10 minuter :cool:


Grova grejer, tillverkat i ett stycke ända från grenrören.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-9b6d37c58c16e5039b50104c853bd9e3.jpg&hash=d948f45087e59e46e763ee5658efa179323764f2) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2490426)


Lådan är äntligen nere! ca 4,5h effektiv skruvtid. Imponerad över att det gick såpass smidigt förutom ett smärre missöde med ett par skruvar till sprängkåpan. Någon ingenjör tyckte det var jättelämpligt att sätta mutter på baksidan istället för att gänga i godset.


100kg ZF 5HP24
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-4bfe299f0d579402c079f37637cdfac1.jpg&hash=f2e0b7ebf485b471c0318c53b589b5e627e2863f) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2490425)


Tycker dock att det är lite märkligt att det sitter en ZF 5HP24 i den eftersom den är specad till ett max vrid av 420Nm. Motorn M62B44TUB (Vanos) ska leverera 440Nm.
Det verkar ha suttit två olika lådor i E39 540. ZF 5HP24 och 5HP30. Den senare är specad till ett max vrid. av 560Nm.
Slog en pling till BMW. De kunde inte svara på varför det var specat så, men enligt chassinr så är det den lådan som ska sitta i min bil.


Har även varit iväg och lämnat lådan för isärplockning! :)

(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-8ebaedd64a5216a8fa4f4f30ef71e961.jpg&hash=ead84ec2ebe7908b589d5c3049e5c3b845008898) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2491122)

Ska delvis vara med och skruva både när den ska isär och ihop. Tekniknörden inom mig är riktigt nyfiken på hur det fungerar och ser ut inuti ;) Ska försöka ta lite bilder under tiden.

Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: Alain skrivet februari 24, 2016, 19:10:44
Du har haft en del att göra verkar det som. ;)
Bra att du delta i nerplockning av växellådan, alltid bra att ser hur den fungerar och kanske nästa gång kan du göra det själv.
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: Lasse-SL500 skrivet februari 24, 2016, 21:05:05
Väldigt bra jobbat !!

M-sportdämparna är mycket trevliga, de sägs vara Sachs Super-touring med BMW-märkning.


Tänkte på växellådan: det är väl inte bara låg nivå på oljan? (lite sent påtänkt, jag vet  :P  - men ändå)


Ventilkåporna ser svarta ut? Ommålade? Är släpskenorna bytta i den? Du har en M62TUB44 med Vanos tror jag, väldigt trevlig motor. Jag har M62B44 (utan Vanos), trevlig den också - och lika stark - men inte lika lättkörd på låga varv. Vanosmotorn känns betydligt starkare på låga varv.


Misstänker att justeringsskruvarna i dina strålkastare är av, och misstänker att en katalysator givit upp? Det hade ena på min också, bytte till en universal för 7 år sedan - har fungerat fint sedan dess.

Får du ordning mekaniskt, och småfelen + en polering/fix av smårosten, så har du en bil som du kommer åka enormt trevligt i.

Min bil hade också elstyrda komfortstolar, men jag har bytt till sportstolar först och sedan en uppsättning svarta M5-stolar heritage som jag kom över till ett vettigt pris.


Bra jobbat !!
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: AD_ skrivet februari 24, 2016, 22:06:33
Du har haft en del att göra verkar det som. ;) Bra att du delta i nerplockning av växellådan, alltid bra att ser hur den fungerar och kanske nästa gång kan du göra det själv.

Hehe, det blir lite pyssel.
Ja, eftersom jag snart är utbildad maskiningenjör är det passande att försöka förstå hur dom har tänkt :)



Väldigt bra jobbat !!

M-sportdämparna är mycket trevliga, de sägs vara Sachs Super-touring med BMW-märkning.

Tänkte på växellådan: det är väl inte bara låg nivå på oljan? (lite sent påtänkt, jag vet  :P  - men ändå)

Ventilkåporna ser svarta ut? Ommålade? Är släpskenorna bytta i den? Du har en M62TUB44 med Vanos tror jag, väldigt trevlig motor. Jag har M62B44 (utan Vanos), trevlig den också - och lika stark - men inte lika lättkörd på låga varv. Vanosmotorn känns betydligt starkare på låga varv.

Misstänker att justeringsskruvarna i dina strålkastare är av, och misstänker att en katalysator givit upp? Det hade ena på min också, bytte till en universal för 7 år sedan - har fungerat fint sedan dess.

Får du ordning mekaniskt, och småfelen + en polering/fix av smårosten, så har du en bil som du kommer åka enormt trevligt i.

Min bil hade också elstyrda komfortstolar, men jag har bytt till sportstolar först och sedan en uppsättning svarta M5-stolar heritage som jag kom över till ett vettigt pris.

Bra jobbat !!


Tackar! :)

Sedär! Köpte dom mest för att det var bra pris på dom. 200kr inkl. allt ska man inte klaga på ;)

Det hade ju varit lite surt om det var så
:P Kanske inte finns någon övervakning på det viset till lådan?
Fast jag känner han som ska hjälpa mig fixa lådan och han hade någon teori om att antingen ventilen till backen var dålig och/eller lamellpaketet till backen.
Det gick inte att backa upp för en 2cm tjock planka, så något är inte bra. Oljan var väldigt svart när den tappades ur.


Det stämmer bra. Det är en M62TUB44. Det lilla jag har kört den så känns den urstark iallafall! :)
Tredje ägaren innan mig har skött den exemplariskt. Finns kvitton på över 20 tusen under tiden han ägde den, mestadels från BMW och Schmiedmann.
Däribland bytte han kedja, inkl. spännare och skenor vid 26k mil (gått ca 31k nu) Då målade han säkert om ventilkåporna.
Andra ägaren innan mig har tyvärr misskött den ganska hårt, struntat i att fixa stenskott, kört bottsänkt mm. därav är den ful kosmetiskt men fortfarande okej mekaniskt förutom lådan och handbromsen.
Han jag köpte den av hade tänkt att fixa till den innan han upptäckte att lådan var dålig.



Det låg faktiskt justerpinnar till en lykta i bilen, så troligen är den lyktan som inte går att justera dålig som du säger.

Nu är jag plockade av avgassystemet såg jag att katalysatorkakan bara var 2/3 av full storlek på bank 1. Jag hade även en felkod på kamaxelgivaren och kamaxelstyrningen, båda på bank 1, samt 2 koder på någon avluftningsventil eller dylikt när jag besiktade. Vet dock inte hur stor påverkan det hade på avgasvärdena. Jag tänkte få bort de felkoderna till att börja med.
Så alternativet blir nog en universal om det är fortsatt höga värden. Satte du universalen på samma ställe som original eller längre ner på systemet?

Ja, jag är redan riktigt förtjust i denna :) Har faktiskt fixat näst intill rostfria dörrar i samma färg och en förhållande vis rostfri baklucka. Så det är på gång :)
Det är lite mickel och det landar väl i slutändan på samma pengar som att köpa en färdig. Men eftersom jag gillar att hålla på och dessutom har begränsat i kassan varje månad som student får man ta det i steg :)

Det blev riktigt läckert med de sista M5-stolarna i din :) De ser ut att vara riktigt bekväma också! Brukar faktiskt hålla lite utkik efter sportstolarna, men inte så vanligt att de är svart skinn och full el.
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: AD_ skrivet mars 02, 2016, 11:35:50

Fick ett samtal igår om att lådan redan var isärplockad :D Hade egentligen tänkt att vara med, men jag var bortrest i helgen. Så han passade på att plocka ner den för att beställa hem delar :)


Orsaken till att backväxeln slirade var att lamellerna hade slitits ut och då gjort att tryckkolven gått för långt. Det i sin tur gjorde att tätningsläppen skavts sönder mot ett spår.


Var bara och hämtade "blocket" så kunde inte ta några bilder på lameller eller det övriga innanmätet :P Ska se om jag kan ta några när jag ska hämta sprängkåpan.


(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-ac9ef7276cd9a1fe3f38e18b1d5e04a6.jpg&hash=9daa35e661695ca735d9c46ed0672ca137f65fe9) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2493240)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-29a805df069479cf3984c9deaa740579.jpg&hash=8d2c2944e3245b08eb4e521a5905c1695f9110c2) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2493241)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-a97c508d977d044fb7137866dbdba367.jpg&hash=fc863032883a2778583e75cabc7013d906ee359e) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2493242)


Så till helgen blir det att göra rent allting och måla upp tråget.
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: Alain skrivet mars 02, 2016, 21:14:30
Trevligt när man kan en del av det, det hjälper. ;)
Verkar som du får det som en ny låda. vilken känsla! 8)
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: AD_ skrivet mars 05, 2016, 22:19:16
Trevligt när man kan en del av det, det hjälper. ;)
Verkar som du får det som en ny låda. vilken känsla! 8)

Förhoppningsvis blir det så gott som nytt :)



Fick även sprängkåpan och pumphuset till oljepumpen idag :) Passade bra eftersom jag inte hade hunnit göra rent "blocket". Skulle iväg och tvätta bilen så passade på att ta med grejerna till tvätthallen:)


15 år av smuts och oljestänk som klamrat sig fast.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-4808849fcf72d163b000ce0c0ab31bd9.jpg&hash=13c17206c3ad4aa988a1fc5f807e04f99763cdb9) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2494457)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-8e16434fb018b4de80f4f93e43bb7194.jpg&hash=9bd5251184ff2ffcc4dd99078228e181936d9eb5) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2494458)


Tillbaka hemma var det bara att blåsa bort allt vatten med tryckluft och börja maskera :)
För som vanligt kan jag inte låta bli att måla upp sakerna när det ändå är nere ;)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-467bc996ec916d1050fe0fd2254f3a93.jpg&hash=3dc9f2867b6750809e03bb3d5788712ec5d61c16) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2494460)


Före:
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-6cc5358a84cec02c12c9aaeb241df5f9.jpg&hash=c7ab7da0520507df6ad8d677cfcd5806087497d6) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2494462)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-129da795fd379f1e6d1dd7d489cb9348.jpg&hash=4d4d4019ec5744e65565fea286f750ed19ace13c) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2494466)


Efter:
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-eb51da596a67c7c096de2c7d0b883fdd.jpg&hash=9c9aa626d4a2bb8eb3f8430a19971b21c744a4cd) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2494461)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-1673b7df3eecc04af532e2544fb7ddea.jpg&hash=b7a1d9ef7f7036cadb06e295ae93ae269e824336) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2494464)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-e3cc09951628fa2d5dc33f1a95327a6d.jpg&hash=12419b2671bc06d43815ed1a0a690c208ad4da70) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2494467)


Blev riktigt tjusigt ;)


Oljetråget får sig lite färg imorgon :)
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: Alain skrivet mars 06, 2016, 12:15:04
Bra jobbat! Kan tänka mig att du är nöjd med resultat, snygg är det när allting är kling och ny lackade. ;)
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: Lasse-SL500 skrivet mars 06, 2016, 23:08:38
Snyggt !!
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: Fredrik M skrivet mars 07, 2016, 11:22:51
Snyggt och skydd mot att grejorna oxiderar ännu mer är aldrig fel.
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: AD_ skrivet mars 20, 2016, 16:01:11

Tack för responsen! :)

Jag har haft lite halvdåligt med tid pga. att det är tentamenstider.

Nu har även oljetråget fått sig en skvätt färg iallafall :)


Före.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-4f9ece3520bd5333b4494feefa736a46.jpg&hash=ac7dbeb21648d987eb85524f45927740bb0cac15) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2495274)


Snabbt och effektivt med stålborste på vinkelslipen.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-a7bb2f310da7dac2456d3a5186394955.jpg&hash=d384d86f549ec8fb4888390f49c96411ec00b744) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2495275)


Första lagret hammarlack. Ska lägga ett lager till.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-eff96de696c1d29917f49b19df44abca.jpg&hash=3fef3eea1da5f327ffd0a17dda74cde276400e03) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2495276)
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: Lasse-SL500 skrivet mars 20, 2016, 16:54:11
Snyggt! Jag gillar när det blir puts även där det inte syns. Hammarlack är fina grejor, sitter som berget, håller rost borta och är lätt att hålla rent.


Ingen stress, men blir kul att se din bil sen. Du har ju lite prylar till den också - M-front bland annat väl?
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: AD_ skrivet mars 21, 2016, 21:29:52
Tackar! Då är vi två :) Det känns iallafall bättre att snygga till det än att lämna det orört  ;D  Hammarlack är klockrent till det mest! :)


Hade först som mål att få den klar till sommaren inkl rostfix och lack. Jag har dock insett att det inte riktigt finns tid till det. Utan jag har istället ställt siktet på att få den körbar och besiktad lagom till sommarens början.

Det stämmer bra det. Jag har fått tag i en M-front, visserligen garagelackad och lite sprucken, men sådant har jag lagat förr :) Lyckades även få tag i två näst intill rostfria dörrar i samma färgkod samt en baklucka i fel färg med väldigt lite ytrost på.

Dock återstår det att skaffa en fräsch bakruta, M-stötfångare bak och gärna en takvinge :)



Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: Alain skrivet mars 22, 2016, 09:14:23
Du har ju inte tummen mitt i handen och säkert fixa den galant till sommaren. ;)
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: AD_ skrivet april 12, 2016, 20:35:34

Har tyvärr varit väldigt dålig på att uppdatera här. Men det betyder inte att det stått still, utan det har faktiskt gått lite framåt ;)


Jag har skruvat isär bakbromsarna. Visade sig att bromsskölden på vänster sida hade rostat sönder. Vilket resulterade i att fjädern som håller fast bromsbacken släppte och hamnade fel.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-c356ccd9ce48a36bd019f18d9f9e52c7.jpg&hash=d1e9dfc3445af8e45937fda021c07333cf9977f6) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2508889)


Sen vidare till lådan.


"Ytterhöljet" på bänken
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-4aead176777437cc78515991a666f7dd.jpg&hash=4fba1ee50749c58bc2a492208d2b6cf3fb7f939b) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2508897)


Oljetråget ditsatt för transport.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-11196019bb79d6af473ec9d7f4f7bd63.jpg&hash=ece6e6e6b260fdb3f7562e754ec90c7526988374) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2508898)


Alla de olika delarna i lådan. Det blir ett par stycken att hålla reda på  8)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-2d15bcd76618b64cd2ca83bd9229b82c.jpg&hash=7aacaa86224887a6ba0cefd34ebf3dc2bdaa8e3a) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2508899)


Ihopmonteringen halvvägs
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-51bfe202cc635286b98e71b7a067f13c.jpg&hash=1e07d5c36135005b38cc7aa91e9304940980f8bf) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2508901)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-ee1dfdc8b6a9d77108d5072f40ddbeb6.jpg&hash=251214373d7de3b5e1e128c36e56abe7e7a638ed) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2508902)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-f7b54897167b0990f8bcc8163ca4b28b.jpg&hash=8588b7e5cc7ab8b863417da40a399aa2e1bdbcb7) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2508903)


Lådan är färdig för montering och fyllnad av olja.
Tyvärr hann jag inte vara med och skruva så mycket som jag hade önskat. Därav avsaknaden av mer ingående bilder. Men om någon är väldigt nyfiken finns en mycket utförlig guide här: http://www.rangerovers.net/forum/6-range-rover-mark-iii-l322/27361-zf-5hp24-teardown.html (http://www.rangerovers.net/forum/6-range-rover-mark-iii-l322/27361-zf-5hp24-teardown.html)
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: AD_ skrivet april 12, 2016, 20:36:23

När lådan ändå är nere vore det ren idioti att inte byta bakre vevaxeltätningen.


Svänghjulet nere.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-3d1916ef0b2f50f769b858a8365a05b6.jpg&hash=4e57891aad3c11ea47ec13a84e18ea4d07e11abf) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2508909)


Gamla packboxen borta. Lite kletigt runtom.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-87a96dc6da927b9fcfb4013f43272a34.jpg&hash=63218faca4460d8b85fb89513969ee6066e79568) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2508908)


Ny BMW original och gammal packbox.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-37bb15d5c3af4c80b1ee6c626569154e.jpg&hash=aad6ab83288782b435a4268003fbc92bcac1f01e) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2508907)


Olja till både motor och växellåda :)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgallery%2Fimages%2F136%2F135394%2F135394-24f543fa062bc3848bbaecd96fe82bf5.jpg&hash=35d4aef8f3df63d4613008ac7efc9b5fa1159110) (http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=135394&image=2508905)


Nästa steg är att peta dit packboxen och sedan plocka ner tråget och kontrollera oljepumpskruvarna :)


Har även en laddning reservdelar från tyskland på väg hem, så nu blir det förhoppningsvis lite mer frekvens i uppdateringarna :)
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: Lasse-SL500 skrivet april 12, 2016, 22:16:05
Mycket snyggt jobbat, vad kul !!
Titel: BMW 540IA Touring 2001
Skrivet av: Alain skrivet april 12, 2016, 23:19:45
Sånt arbetet skulle jag inte våga ge mig på vilket anser jag som mycket stark av dig att våga.
Bra jobbat! ;)