Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E60 2003-2010 => Ämnet startat av: Christer skrivet september 07, 2023, 16:01:23
-
Hej, Jag har en 530 e60 som stått ett år nu, testade ladda batteri (ström finns) men inget gehör när man skall starta.
Jag har kollat runt lite och vissa pratar om CAS enheten som kan gå sönder, kolla min res. balja där dom sa den skulle sitta men hittade ingen.
Någon som har varit med om liknande eller vet vad felet kan vara, vart cas enheten sitter etc etc? Minns att innan jag ställde den så slockande info skärmen.
mvh
-
God morgon Christer.
Alltid jobbigt när man hamnar i en sådan situation.
För det första, får du felkoder?
Synka startspärren (vanlig fel på BMW)
kolla flätan mellan batteriet och chassi. (om det inte siter riktigt fast får du problem.)
Fel på kontakten i tändningslåset.
-
Tack för svar, jag skall kolla sist vet jag att jag fick nyckel batteri som felkod men detta har jag bytt, inga direkta felkoder när jag tittade sist.
-
Löste du problemet? hade exakt samma gick inte att kabla igång bilen den va helt död. ryckte IBS kabeln vid batteriet då börja den funka. Aldrig kopplat in den igen och aldrig haft problem efter det.
-
Hej niklaspe.
Det får man gratulerar att du fick lösa problemet.
Nu, du vet vad du ska göra i fall att....
Kan vara en bra tips i fall att en annan hamnar i samma situation.
Mvh. Alain.
-
Hej, Jag har en 530 e60 som stått ett år nu, testade ladda batteri (ström finns) men inget gehör när man skall starta.
Jag har kollat runt lite och vissa pratar om CAS enheten som kan gå sönder, kolla min res. balja där dom sa den skulle sitta men hittade ingen.
Någon som har varit med om liknande eller vet vad felet kan vara, vart cas enheten sitter etc etc? Minns att innan jag ställde den så slockande info skärmen.
mvh
Hej Christer,
Först, hur laddade du batteriet? Vissa laddar direkt på polerna i skuffen och det avråds från. Det finns en del elektronik som inte ska strömförsörjas den vägen, utan man ska ladda på pluspol och jord i motorutrymmet. Med det sagt, har du kunnat ansluta ett OBDII verktyg och läst ut vad du har för felkoder? Om du inte har något som direkt larmar om att CAS vägrar ge din DME (eller DDE om det nu är diesel) en startsignal, så tror jag inte att du har CAS problem. Det som skulle krävas för det är i stort sett att någon bytt ditt rattlås mot en annan individ.
Strömsätter sig bilen över huvudtaget?
Jag inser att mina frågor kommer lite sent och att du kanske gått vidare. Men ifall du har bilen kvar och fortfarande undrar så kan du ju skriva.