Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Cab på vintern - så funkar det!  (läst 18591 gånger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad andreas_lofgren

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 669
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • <>
Cab på vintern - så funkar det!
« skrivet: februari 26, 2010, 16:43:33 »
Om ni som jag funderar på tanken att köra en cab som året runt bil så tänkte jag dela med mig av lite nyttiga erfarenheter kring detta då jag i nuläget kör min Z4 i det som inte kan beskrivas annat än som ett verkligt snökaos. Innan jag köpte min cab så hade jag gärna läst något liknande.

Då kör vi:

Framkomlighet
Den här vintern är väl kanske extrem men just denna punkt är i nuläget bilens största problem. Det finns två orsaker framförallt - däcken och markfrigången. Markfrigången är svårast att göra någonting åt men bilen lägger sig helt enkelt på magen när det börjar bli lite snö på vägarna. Att komma loss från parkeringar är också besvärligt om det har snöat eller om plogen har varit framme. Bilen borrar helt enkelt ner sig i snön på ett jobbigt sätt.

Däcken kan man välja bättre än de 225/45-17 Europeiska Högfartsdäck som jag har på bilen nu. Kombinationen av däck som bilen behöver (och som funkar så fort det inte är snökaos) och lätt baktill gör att drivhjulsgreppet är svagt. Bilen är lite jobbig att komma iväg med från stillastående och är väldigt lätt i baken under färd. Den senare avhjälps dock med DSC.

Värme
Inga som helst problem. Värmen kommer lika fort som i vilken bil som helst med M54 motor och det läcker ingenting från tak eller fönster.

Sikt
Luftkonditioneringen är helt klart inte gjord för att man ska sitta fuktig inuti bilen vintertid. I Autoläge kommer imman som ett brev på posten. Manuellt läge riktat mot fönstret funkar dock utmärkt.

Köregenskaper
Helt klart är denna bil det roligaste jag någonsin kört vintertid. Perfekt balans och respons gör varenda meter till ett nöje. Vill man köra på tvären är det bara en liten knyck på ratten bort. DSC i läge 2 funkar perfekt om man vill ha roligt men ändå få hjälp när bilen sladdar för mycket. Har kört så i stort sett hela vintern. Kopplar man ur DSC helt så kan man leka Rally Kalle hur länge som helst. Bilen är så välbalanserad att det inte är några problem att göra det.

Tygtaket
Faktiskt bilens minsta problem. Man märker inte att det är ett tygtak. Visst måste man vara försiktig med skrapor osv i tygtaket men antagligen är det mer ett psykologiskt problem än praktiskt. Taket håller säkert för mycket mer än man tror. Jag har dock för vana att borsta bort snön med jämna mellanrum för att undvika att det blir för tungt.

Karmlösa rutor
Faktiskt riktigt jobbigt. Rutorna fryser fast och åker inte ner som de ska. Detta leder till att dörrarna är svåra att öppna och stänga. Klart irriterande och känns inte helt bra.

//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: Cab på vintern - så funkar det!
« Svar #1 skrivet: februari 26, 2010, 17:24:28 »
Bra information, andreas! Har du testat upp- och nedcabbning utomhus i kyla? Inga problem? Jag menar inte att man kör nedcabbat under vintern utan tänkte mest på hur det funkar när det är riktigt kallt.

Man kan väl tänka sig att tätning och liknande försämras med åren, jag tänker nu på värmen t ex.

Hur är det med buller när du kör upp- och nedcabbat?


Utloggad Dekagon

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 111
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cab på vintern - så funkar det!
« Svar #2 skrivet: februari 26, 2010, 20:52:52 »
Min C70 cab fick man inte cabba ner när det var kallare än +7 grader ute. Det stod i instruktionsboken. Gissar att det har med hydrauliken att göra. Vet inte om det även gäller BMW, men det kan jag ju tänka mig om den är helautomatisk...

Utloggad andreas_lofgren

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 669
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • <>
SV: Cab på vintern - så funkar det!
« Svar #3 skrivet: februari 27, 2010, 11:36:23 »
Bra information, andreas! Har du testat upp- och nedcabbning utomhus i kyla? Inga problem? Jag menar inte att man kör nedcabbat under vintern utan tänkte mest på hur det funkar när det är riktigt kallt.

Man kan väl tänka sig att tätning och liknande försämras med åren, jag tänker nu på värmen t ex.

Hur är det med buller när du kör upp- och nedcabbat?

Det finns begränsningar på vilket väder man får fälla cabben i. Just nu kommer jag inte ihåg exakt, tror att det är i minusgrader. Det känns dock riktigt fel att fälla ner en halvfrusen cab. Faktum är att jag antagligen inte ens kommer att fälla cabben när den är fuktig med tanke på Z4ans stora problem med fuktskadade cabmotorer. Har ju precis bytt den...

Buller är överraskande bra. Visst, den går inte lika tyst som en 3-serie men det är väl i klass exempelvis med en Volkswagen Golf eller liknande. Det är inga problem att konversera i motorvägsfart. Buller nedcabbat? Tja, svårt att säga vad som är buller då egentligen. Visst väsnas det men det känns så naturligt i och med att man sitter "ute" då så man tänker inte så mycket på det. Man kör oftast inte så fort heller.

Värmen är som sagt inga stora problem. Det blir varmt rätt så fort och den verkar inte läcka ut. Men däremot så immar bilen gärna igen i Autoläge.
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad birdfish

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cab på vintern - så funkar det!
« Svar #4 skrivet: oktober 06, 2010, 23:46:48 »
Tack för en massa bra info nu när vinter snart står utanför dörren.

Du skrev:
Däcken kan man välja bättre än de 225/45-17 Europeiska Högfartsdäck som jag har på bilen nu.

Vad skulle du eller någon annan rekommendera och då med tanke på att jag bor i Skåne fast
det märktes inte förra vintern med tanke på all snö som även kom till oss  ;D

//Ivan
BMW Z4 Cab 3.0 - 2003 :)

Utloggad andreas_lofgren

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 669
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • <>
SV: Cab på vintern - så funkar det!
« Svar #5 skrivet: oktober 11, 2010, 20:16:27 »
Bor du i Skåne och har möjlighet att ställa bilen om det blir för isigt så skulle jag rekommendera Nokian WRG2. Hade de på en tidigare Volvo och de fungerade alldeles fantastiskt bra. WR G2 är egentligen också europeiska däck, men av betydligt högre kvalité än de Hankook jag köpte till BMWn.

Så smala däck som möjligt är också att föredra, kanske skulle du försöka få tag i 205/50 istället för 225/45. 205/50 är en vanlig dimension på Volvo så de brukar gå att få tag på till vettiga priser.
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad HD91

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 269
  • Karma: +32/-0
  • Kön: Man
    • www.m5portal.com
SV: Cab på vintern - så funkar det!
« Svar #6 skrivet: oktober 11, 2010, 21:37:59 »
Så suffletten klarar is och temperaturskillnader bra? Är lite sugen på en M3 Cabriolet själv. Inte nåt man plockar ut när det är 2dm snö, saltslask eller storm, men vore kul om man vågade köra den några gånger i månaden utan att den förstörs så att säga.
Måste man impregnera tyget på något sätt? Jag tänkte ha bilen i carport åtminstone, men det kan ju hända att det fryser is i suffletten i alla fall.
Hardtop är kanske bäst, men tänkte inte investera nåt extra om det inte råkar följa med en.
M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

 

Reklampartners