E26 M1 1978-1981BMW M1, en bilmodell från BMW lanserad 1978
BMW:s enda supersportbil lanserades 1978. Bilen var en futuristisk skapelse där delar av designen kom från en konceptbil som visats 1972. Designern bakom M1 är den italienske legendaren Giorgetto Giugiaro. Från början var det även tänkt att BMW M1 skulle tillverkas av italiernska bilbyggare - Lamborghini. På grund av ekonomiska problem blev det inget av detta och istället blev det Baur i Stuttgart som fick uppdraget. BMW fick dock aldrig fart på modellen. Det visade sig bland annat att man inte kunde tävla med modellen då antalet modeller som sålts inte nådde kravet som fanns. 1981 valde BMW att lägga ner M1. BMW M1 var den första bilen som skapats av BMW Motorsport och som bar M-emblemet som senare använts på BMW M3 BMW M5 och BMW M6. Det faktum att bilen utgör en annorlunda del i BMW:s modellprogram, dess design och att tillverkningen slutade vid 450 exemplar gör den till ett stort samlarobjekt.
BMW var framgångsrika inom standardvagnsracing under 1970-talet med CSL- och 320-modellerna, men BMW M:s grundare Jochen Neerpasch hade större planer än så. Arbetet med M-avdelningens första bil startade i början av 1976. Det skulle bli en tävlingsbil med linjer från Paul Bracq:s designkoncept BMW Turbo från 1972 och med målet att bryta Porsches dominans i GT-racingen. Problemet var bara att BMW inte hade någon erfarenhet av att tillverka mittmotorsportvagnar och för att få tävla i FIA:s grupp 4 måste företaget bygga 400 bilar under 24 månader. Neerpasch vände sig därför till mer erfarna specialister i Italien för konsultation.
Lamborghini fick uppdraget att konstruera och tillverka ett ändamålsenligt chassi med dubbla länkarmar vid varje hjul. Karossen ritades av ItalDesign. Den enda delen som BMW själva stod för var den sexcylindriga radmotorn. Den hämtades från 3,5 CSL-modellen och var försedd med en fyrventilstopp. Huvuddelen av de tillverkade bilarna skulle bli snabba landsvägsvagnar med nedtrimmad motor och lyxig interiör för att homologera tävlingsbilarna.
BMW M1 Hommage 2008
Ganska snart uppstod förseningar i projektet, mycket beroende på Lamborghinis usla ekonomiska situation. I början av 1978 bröt BMW samarbetet med Lamborghini och tillverkningen flyttades till Baur i Stuttgart. M1:an introducerades på bilsalongen i Paris hösten 1978, men det dröjde fram till slutet av 1980 innan bilen godkändes för deltagande i grupp 4-racing av FIA. BMW byggde även några grupp 5-bilar med turbomotor på mer än 800 hk, men vid det här laget hade företaget beslutat att gå vidare med formel 1 som motorleverantör till Brabham och utvecklingen av M1:an avslutades.
BMW M1 Hommage 2008
Motorn kom senare till användning i M635 CSi och den första generationen M5.
30 år efter introduktionen av M1:an visade BMW upp en konceptbil kallad BMW M1 Hommage vid Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2008. Bilen har drag av både BMW Turbo och BMW M1
Tävlingsresultat
BMW M1 Procar
Den utdragna homologeringsprocessen gjorde att många potentiella kunder tröttnade på att vänta på sin bil. Jochen Neerpasch genomförde då ett framgångsrikt PR-trick och startade enhetsserien BMW M1 Procar Championship 1979 som kördes som supportklass till F1-loppen i Europa 1979 och 1980. Här fick M1-kunderna kämpa mot de bästa F1-förarna i likvärdiga bilar. Niki Lauda vann första säsongen och Nelson Piquet den andra.
Utanför Procar-serien var M1-modellens framgångar begränsade. Mest uppmärksammat blev sjätteplatsen vid Le Mans 24-timmars 1979.
BMW M1 Procar