Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: 1,8i i en 316?  (läst 2493 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alle

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
1,8i i en 316?
« skrivet: mars 25, 2013, 23:25:05 »
Hej
Har kommit över en billig 316IAT -97 som har rullat ca. 14000 mil.
Problemet är att topplockspackningen och troligtvis också toppen är blåsta. Har absolut 0 i komp på 4e cylindern och den pissar olja och det är olja i vattnet.
Min plan är att byta motor ist för att försöka laga den befintliga. Som jag har förstått saken sitter det en m43b16 i den? Min fråga är då om det är "bolt on" att stoppa i en m43b18? passar mot automatlådan?

Tacksam för svar
mvh
Alexander

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
1,8i i en 316?
« Svar #1 skrivet: mars 26, 2013, 06:58:56 »
Tja,
bäst att kolla upp om veven skiljer på manuell och automat men tror inte d skiljer på bmw. annars e d bolt on om motor kommer från en e36.
m40b16 - m40b18 gick bolt on i mitt fall och m43 borde vara lika enkel.

-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Alle

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
1,8i i en 316?
« Svar #2 skrivet: mars 26, 2013, 23:03:12 »
Tja,
bäst att kolla upp om veven skiljer på manuell och automat men tror inte d skiljer på bmw. annars e d bolt on om motor kommer från en e36.
m40b16 - m40b18 gick bolt on i mitt fall och m43 borde vara lika enkel.

Okej.
Nån som vet ifall det skiljer mellan vev på aut. vs manuell och mellan m43b16 och m43b18

Mvh
Alexander

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
1,8i i en 316?
« Svar #3 skrivet: mars 27, 2013, 06:51:23 »
Okej.
Nån som vet ifall det skiljer mellan vev på aut. vs manuell och mellan m43b16 och m43b18

Mvh
Alexander

bäst och enklast e om du hittar en m43b18 motor med kabelhärva och databox till automatlåda slipper du massa onödigt krångel me el o annat.
allt går juh att få ihop me lite vilja o vaselin ;)
Veven skiljer sig på m43b16 och m43b18, tänkte mest om nån vet om d skiljer mellan diameter och bultdelning där svänghjulet sitter svänghjulet får du flytta över, om d passar bult on för på den sitter juh converten till automatlådan.
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Alle

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
1,8i i en 316?
« Svar #4 skrivet: mars 27, 2013, 16:08:27 »
bäst och enklast e om du hittar en m43b18 motor med kabelhärva och databox till automatlåda slipper du massa onödigt krångel me el o annat.
allt går juh att få ihop me lite vilja o vaselin ;)
Veven skiljer sig på m43b16 och m43b18, tänkte mest om nån vet om d skiljer mellan diameter och bultdelning där svänghjulet sitter svänghjulet får du flytta över, om d passar bult on för på den sitter juh converten till automatlådan.

Skrev lite otydligt, menade om bultantalet/diametern skiljer mellan b16 och b18 så jag kan flytta över svänghjul etc. från min motor till en b18?

Mvh
Alexander

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
1,8i i en 316?
« Svar #5 skrivet: mars 28, 2013, 20:54:49 »
Ofta är det inget större skillnad på motorer i samma grupp o då är det bolt on, i ditt fall slikjer det på vevaxel o kolvar samt boxen.
Har du komplett motor o box så är det bara att byta o köra!

BMW - Beroende Med Wilja

 

Reklampartners