0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Snyggt gjort!Skall själv prova som du gjorde med att vattenslipa innan rubbing och polering. Jag har bara rubbat och polerat och det är rätt jobbigt att få sprutdimman och skarven att bli fin.Min erfarenhet är, till skillnad från föregående inlägg, att blästring är helt överlägset slipning. Av flera skäl! Tex:- färgen biter lättare i en blästrad yta än en slipad yta. I alla fall om slipreporna blivit "blanka"- blästring är det enda riktigt bra sätt att verkligen få bort all rost. Speciellt om rosten gått på djupetOch jag kan inte riktigt förstå hur man kan misslyckas med att få bort all rost (svarta prickar) med blästring! I så fall har man förmodligen blästrat för kort stund eller inte haft ett tillräckligt fint blästermedel?!Det finns även forskningsrapporter som bekräftar att blästring är bäst. När jag börja intressera mig för resultatet av mina rostansträngningar så skaffade jag Korrosionsinstitutets Rapport 1988:1 "Reparation av lackskador på personbilar - Resultat av utomhusexponering" och sedan 1988 är det bara blästring som gällt för mig!Fast kan man inte blästra av något skäl så är förstås slipning bättre näst bäst att göra. Per L
Du är inne på rätt spår. Men nästan helt garanterat att det kommer synas ganska tydligt att man varit framme. I det här läget är det bara lack från vecket på skärmen och nedåt som blir bra. Men det blir också dyrare.Smeta ut spacklet ordentligt, alltså en bit över själva skadan. Och riv det med ett nät, tex Mirkas Abranet P120 (på kloss). Annars blir det svårt att få det rakt. Du måste riva på en yta större än själva skadan. Slipreporna blir grova, men du får jobba ner det med slipgrund tills det blir bra helt enkelt. Räkna med flera omgångar slipgrund. Se till att få bort all svart oxid i plåten, annars har du rost tillbaka efter någon vinter. Bättre att köra försiktigt med kapskiva så det blir riktigt rent än att bara blästra på ytan. Det är iaf min erfarenhet. Börja med blästring och se om det är nån svart oxid kvar sen. Jag hade nog lämnat till riktig lackering efter slipgrunden för att få en vettig finish, men är det lite av en slit-och-slängbil så är det ju antagligen bortkastade pengar.