Hatten av:
Volvo Trucks - Emergency braking at its best!
Reklamfilm får man ju ta för vad det är, -reklam. Allt ser bra ut i reklamens värld. Men det här är en intressant teknik som många stora aktörer arbetar med sen minst 20 år tillbaka, inte bara Volvo. Tror Mercedes var bland dom första. Men Volvo är alltid ute tidigt när det gäller att klappa sig själv på axeln och påpeka sin egen storhet och säkerhet. Ibland kan det vara försvarbart men oftast är det bara marknadsföring som är väldigt bra genomförd.
Är det någon mer än jag som minns hur det gick för Volvo PV (personvagnar) för något år sen när det gäller liknande system?
-Jättebra system på papper och på film, slogs på stora trumman då också om Volvos säkerhet. Men vid tester utanför Volvos testbana vart det väl två spektakulära krockar där vad jag minns, systemet fungerade inte när alla parametrar inte var under kontroll. Nästan i klass med JAS bravader.
Den mest spektakulära där var Vattenfestivalen Långholmen 1993, -jag var där
.
Men storleken går inte att ta miste på: Volvo lastvagnar är nu störst i världen:
http://www.dn.se/ekonomi/volvo-blir-storst-i-varldenScania må vara liten i jämförelse mot Volvo räknat i försäljningsvolym, men båda företagen är i princip världsledande i teknik. Det är imponerande att Sverige kan ha två konkurrerande företag på den absoluta toppen world wide.
Jag är helt opartisk, har jobbat med både Scaniamotorer och Volvomotorer i provcell. Volvos 16liters 6a är väldigt bra, men Scania har V8a, det är både på gott och ont.