Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: USA-specifikation - EXAKTA skillnader  (läst 4088 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Mixtus

  • Senior
  • BMW Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 368
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
USA-specifikation - EXAKTA skillnader
« skrivet: oktober 12, 2009, 16:20:42 »
Är det någon som har koll på en sajt där det framgår EXAKT vilka skillnader det är mellan en svensksåld och USA-såld BMW? Eller finns det två olika sajter som man snabbt kan hoppa mellan för att se skillnaden? Jag vet att det skiljer enskilda detaljer som att M3:an har andra bromsskivor osv., men jag vill veta ALLA skillnader - både standardutrustning och tillval. Många verkar ha en åsikt om USA-import, och visst skiljer det en del detaljer, men det är inte så många som verkar veta vad exakt som skiljer på en 1-serie, 3-serie, 5-serie osv.

Utloggad Ghostrider

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 490
  • Karma: +0/-0
SV: USA-specifikation - EXAKTA skillnader
« Svar #1 skrivet: oktober 12, 2009, 18:39:42 »
Har du haft kontakt med BMW Sverige eller BMW AG?

Utloggad Daniel

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 652
  • Karma: +0/-0
SV: USA-specifikation - EXAKTA skillnader
« Svar #2 skrivet: oktober 12, 2009, 19:15:08 »
Generellt är BMW:s USA version lite klenare pga USA:s restriktiva avgasutsläp vs motorkraft-krav. En 325 E30 Europa version exempelvis låg på 170 hk men den amerikanska versionen på 168 hk. Inte mycket som skiljer sig men tillräckligt för att klara amerikanska kraven. Jag tror även 325 E90 USA version fick 215 hk medan den europeiska versionen 218.

Sen så skiljer även utseende på blinkers om vi ska ta nån som exempel.
Som här...
http://cgi.ebay.ph/E90-BMW-PROJECTOR-HEADLIGHTS-WITH-ANGEL-EYES-US-VERSION_W0QQitemZ290348502947QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_211?hash=item439a1e8fa3

http://www.bmwusedcars.net/details5.asp?ID=486#
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Bayern.

Utloggad Mixtus

  • Senior
  • BMW Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 368
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: USA-specifikation - EXAKTA skillnader
« Svar #3 skrivet: oktober 12, 2009, 19:47:45 »
Daniel: tack för svar. Blinkers och hästkrafter är ett par detaljer, men det skulle som sagt vara oerhört bra om man fick veta ALLA skillnader. Jag har läst så många inlägg (på AP t.ex.) där folk har uppfattningar till höger och vänster om USA-import, men ingen har egentligen stenkoll. Blinkers är lätt att se och så även spolningen (om amerikanen inte har valt vinterpaket). Men hur är det egentligen annars. Är det något gemene man inte känner till? Handlar det om tre hk skillnad plus lite blinkers så ser jag inga som helt problem med en USA-specad bil, bara man har koll på historik och skick.

Ghostrider: jag har faktiskt varit i kontakt med BMW Sverige rörande att ta med en 335-diesel som flyttgods (jag bor f.n. i USA). Jag har bl.a. frågat om det är några problem med att tanka "svensk" diesel osv. Riktigt usla nonsenssvar och när jag frågade igen och bad om kontaktuppgifter (så att jag kunde ringa någon i Sverige eller Tyskland) så svalnade uppenbarligen intresset från BMW Sverige. Jag har inte hört av dem sedan dess.

Kanske skall jag skriva direkt till BMW AG för att se hur responsen blir. I annat fall blir det till att snegla på en bensinare trots allt. Dock återstår problemet med vad det exakt är för skillnader.

Utloggad Ghostrider

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 490
  • Karma: +0/-0
SV: USA-specifikation - EXAKTA skillnader
« Svar #4 skrivet: oktober 12, 2009, 20:15:14 »
Daniel: tack för svar. Blinkers och hästkrafter är ett par detaljer, men det skulle som sagt vara oerhört bra om man fick veta ALLA skillnader. Jag har läst så många inlägg (på AP t.ex.) där folk har uppfattningar till höger och vänster om USA-import, men ingen har egentligen stenkoll. Blinkers är lätt att se och så även spolningen (om amerikanen inte har valt vinterpaket). Men hur är det egentligen annars. Är det något gemene man inte känner till? Handlar det om tre hk skillnad plus lite blinkers så ser jag inga som helt problem med en USA-specad bil, bara man har koll på historik och skick.

Ghostrider: jag har faktiskt varit i kontakt med BMW Sverige rörande att ta med en 335-diesel som flyttgods (jag bor f.n. i USA). Jag har bl.a. frågat om det är några problem med att tanka "svensk" diesel osv. Riktigt usla nonsenssvar och när jag frågade igen och bad om kontaktuppgifter (så att jag kunde ringa någon i Sverige eller Tyskland) så svalnade uppenbarligen intresset från BMW Sverige. Jag har inte hört av dem sedan dess.

Kanske skall jag skriva direkt till BMW AG för att se hur responsen blir. I annat fall blir det till att snegla på en bensinare trots allt. Dock återstår problemet med vad det exakt är för skillnader.

Riktigt dålig respons från BMW Sverige... :(

Du vet naturligtvis att det är väsentligt lättare att importera en bil som flyttgods? Kan man importera en Dinan-modifierad E39 M5 så tror jag inte du behöver oroa dig... ;D

Utloggad Mixtus

  • Senior
  • BMW Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 368
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: USA-specifikation - EXAKTA skillnader
« Svar #5 skrivet: oktober 12, 2009, 22:29:28 »
Dinan ... roligt tips som jag faktiskt inte har tänkt på! Men jag trodde att detta föll på att det inte var "original" och att besiktningen därför slår bakut om man tar med den för registreringsbesiktning till Sverige.  Något att följa upp helt klart.

Utloggad Ghostrider

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 490
  • Karma: +0/-0
SV: USA-specifikation - EXAKTA skillnader
« Svar #6 skrivet: oktober 12, 2009, 23:30:11 »
Sveriges enda Dinanmodifierade E39 M5 ägs av en medlem på bimmerforum. Den importerades först från USA till Tyskland.

 ;) ;D

 

Reklampartners