Första generationen E36 / 8 (1998 - 2002)
Den BMW M Coupe är en Shooting-broms stil med hög prestanda bil som produceras av BMW . Från och med februari 2009 har två generationer av M Coupe har tillverkats, ett baserat på E36 / 8 Z3 Coupe och den andra bort från E86 Z4 Coupe. Båda generationerna har en "syster" Cabriolet / Roadster-modellen tillgänglig. Även en andra generationens E89 Z4 har släppts för 2009 års modell, har inga officiella tillkännagivanden har gjorts när det gäller den tredje generationen av BMW M Coupe / Roadster.
Bilen är baserad på BMW M Roadster . Den semi-bakre armen bak fjädring ändrades inte från M Roadster. Coupe är 2,7 gånger styvare än sin konvertibla motsvarighet, vilket resulterar i överlägsen hantering.
M Coupe har utvecklats under ledning av ingenjör Burkhard Göschel med avsikt att tillföra ökade vridstyv och strukturella styvhet till Z3 roadster chassi. Utvecklingsteamet hade svårt att övertyga styrelsen att godkänna modellen för produktionen, men det var till slut gett grönt ljus så länge som det var kostnadseffektivt att producera. För att uppnå detta mål, så många karossdelar som möjligt måste delas med roadster, vilket dörrar och allt från A-stolpen framåt är utbytbara mellan Coupe och Roadster, som är mest inre delar. Den Z3 Coupe, som passar M Coupe kropp med standard Z3 drivlinan var chassi och kosmetika godkända för produktion på samma gång.
1998-2000M kupéer byggdes mellan 1998 och 2000 är utrustade med två olika motorer, beroende på destination marknaden. Dessa motorer är samma som användes i 1996 till 1999 BMW M3 .
De amerikanska modellerna utrustade med S52 , en 240 hk (176 kW ) och 320 Nm (236 ft • lbf) 3,2-liters inline 6-cylindrig motor.
Europeiska modeller utrustades med S50B32 , en 321 hk (236 kW ) och 350 Nm (260 ft • lbf) 3,2-liters inline 6-cylindrig motor.
2001-2002Från oktober 2001 M Coupé återkom hela världen med den nya 3,2-liters S54 motorn från E46 M3. Detta var den högsta specifika effekt sugmotor motorn som någonsin gjorts av BMW när det monteras på E46 M3: i M Coupe form det produceras 325 hk (242 kW) i Europeiska form och 315 hk (235 kW) i Nordamerika form. (242 kW) och 354 Nm (261 lbf.ft) i vridmoment.
Trots den väldokumenterade tendens 2001-2002 S54 lida Vevstakslager fel i E46 M3 var M Coupé inte ingår i återkallandet för att korrigera problemet i E46 m3s. BMW hävdar att återkallelsen inte är nödvändig på grund av det faktum att S54 M Coupé är begränsad till 7.600 rpm, 400 rpm lägre än M3: s gräns. BMW lagt till en 100 tusen mil (160 tusen km), 6 års garanti i Nordamerika till alla S54 kupéer påverkas av, men inte ingår i lagret återkallelse på M3. Även om vissa S54 M kupéer har nått över 170.000 miles (270.000 km) på sina ursprungliga motorer, som bär skal fel är möjliga på alla S54 M kupéer.
I Sydafrika endast 40 högerstyrd S54 modellerna importerades och alla var utrustade med den lokala importören med AC Schnitzer fjädring, avgassystem, korta skift kit, växelspaksknopp och 18-tumshjul. [ 1 ]
Produktion siffror
Tack vare den unika formgivningen av M Coupe var återförsäljarnas försäljning långsam och återförsäljare undvikit M Coupe att sälja mer praktiska och mer lönsamma M3 modeller prestanda entusiaster.
Som ett resultat av deras relativa sällsynthet, M kupéer behålla mer av sitt värde än något annat BMW sedan E30 M3.
• Europeiska vänsterstyrda S50 motor: 2.178 byggs från 04/98 via 06/2000
• Europeiska högerstyrd S50 motor: 821 byggs från 08/98 via 06/2000
• North America S52 motor: 2.180 byggs från 07/98 via 06/2000
• Europeiska vänsterstyrda S54 motor: 281 byggs från 02/2001 via 05/2002
• Europeiska högerstyrd S54 motor: 168 byggs från 02/2001 via 05/2002
• North America S54 motor: 690 byggs från 02/2001 via 05/2002