Precis som föregående talare säger, beror mycket på utförandet!
Är inne på min 3:e Z3 och har ägt en 318i E46 mellan dessa bilar. Eftersom mina två första Z:or var med 1.8 så kan man jämför dessa.
Den första hade M-chassi och breda sulor. Riktigt trevlig väghållning! Kändes väldig direkt i styrningen och du kunde med lite provokation kasta utan kontrollerade ställ med bakändan. Det enda som egentligen (inte) var minus var att den var lite nervös och spårade på ojämnt väglag. Men jag tycker det är charmigt
Efter den blev det en 318i E46. Av alla normala bilar jag ägt hade denna helt klart bästa väghållningen. Chassit kändes kändes stabilt och krängde inte så värst mycket. Att kasta ut bakändan med en 318 är dock ingen rolig historia, var typ high chaparall jämfört med Z:an där man har kontroll.
Efter den var det en Z3 1.8 utan M-chassi och standard däck på. Inte lika bra som med M-chassi och feta sulor med fortfarande bra! Jämför man denna och 318 så skulle jag valt Z:an alla dagar i vecka på kurviga vägar.
-------------------------
Nu äger jag en Z3 2.8 som har M-chassi och ännu bredare däck och den är totalt grym! Älskar väghållningen, kraften och direktheten i den. Det enda som är minus med stor motor är att bakändan vill jobba ut hela tiden om du kör hårt. Ett bra exempel är Nürburgring. Jag fick välja mellan att ha i "TC" och bli dödad i kraft eller koppla ur och åka på ställ i många kurvor. Detta utnyttjade M3:orna och seglade förbi mig som ingenting oavsett "TC" eller inte påslagen.
Men som sagt. Skall man jämföra de olika karosserna så får man göra det mot vad de har utrustat och motor. En Z3 2.8 krossar en t.ex 323 E46 medan en M3 CSL (E46) DÖDAR en Z3 2.8 på bana. (Talar av egen erfaremhet
)