Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Hur undvika ytterligare en trasig cabmotor till Z4an?  (läst 7951 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad andreas_lofgren

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 669
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • <>
Hur undvika ytterligare en trasig cabmotor till Z4an?
« skrivet: november 20, 2009, 23:40:38 »
Hallå

Även jag har drabbats av typfelet med fukt i cabmotorn på Z4. Lyckligtvis fick jag den utbytt på garanti (det sparade jag 10.600kr på) men nu när jag sitter med en sprojlans cabmotor så vill jag ju undvika att dränka ytterligare en.

Är det någon som vet vilka områden det är som är känsliga på bilen? Vart ska jag undvika att tvätta?

Jag kommer inte att sluta tvätta bilen på grund av detta men om det finns några ställen som man absolut inte ska spruta vatten på så är jag tacksam för tips om dessa.

I nuläget så undviker jag högtryck i kanten mellan cabben och karossen men onekligen blir det ju blött när man tvättar ändå.

-Vad är era tankar och erfarenheter?
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: Hur undvika ytterligare en trasig cabmotor till Z4an?
« Svar #1 skrivet: november 20, 2009, 23:49:04 »
Första tanken är att man trots allt skulle vilja göra någon förbättring. Är det dräneringen som ställer till det?

Här verkar de applicera någon sorts tätning runt själva inkapslingen av motorenheten:
http://www.z4-forum.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=10190

En till matnyttig länk (du har säkert läst dessa redan men iaf):
http://www.z4-forum.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=10189
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad andreas_lofgren

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 669
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • <>
SV: Hur undvika ytterligare en trasig cabmotor till Z4an?
« Svar #2 skrivet: november 20, 2009, 23:59:02 »
Har slängt ett öga på dessa trådar tidigare men jag tycker inte riktigt att de kommer till roten av problemet. Jag kommer inte heller att plocka bort cabben själv (saknar garage) så jag får hoppas att Borgs Bil tänkt på att rensa dräneringarna om det sett något...

Om du tycker att jag missat något viktigt i trådarna så får du gärna länka direkt. Jag ser inte riktigt vilka tips jag ska ta med mig för att undvika ytterligare problem, tycker främst trådarna handlar om vad man ska göra när det väl går fel. Det vet jag redan ;)
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: Hur undvika ytterligare en trasig cabmotor till Z4an?
« Svar #3 skrivet: november 21, 2009, 00:09:30 »
Attans att det ska vara så känsligt. Läste i en någon annan tråd att vissa förbättrar dräneringen genom att på egen hand borra lite extrahål, men det är kanske lite vanskligt. Personligen skulle jag se till att försegla höljet kring motorn på bästa sätt.

X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad andreas_lofgren

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 669
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • <>
SV: Hur undvika ytterligare en trasig cabmotor till Z4an?
« Svar #4 skrivet: november 21, 2009, 01:00:00 »
Problemet är bara att motorn sitter så otillgängligt att det knappast är sant! Det tog alltså Borgs Bil 2 dagar att göra ett enkelt byte och då har de ändå tillgång till uppvärmt garage och alla upptänkliga instruktioner.

Själv får jag stå på en ouppvärmd parkeringsplats utan belysning...

Känns nästan som jag får hoppas på det bästa men alla tips om hur låter bli att sabba motorn i förtid mottages ändå tacksamt =D
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad Ghostrider

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 490
  • Karma: +0/-0
SV: Hur undvika ytterligare en trasig cabmotor till Z4an?
« Svar #5 skrivet: november 21, 2009, 12:53:00 »
Om min fråga låter konstig så beror det på att jag har 0 erfarenhet av Z4...

Sitter motorn helt oskyddad? Hur sker dräneringen idag?

Att borra ett extra dräneringshål är väl ett knep som används på flera bilmodeller. Det minskar risken för stående vatten men eliminerar ju inte fukt helt och hållet?

Finns det möjligheter att "kapsla" in motorn på något sätt?

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: Hur undvika ytterligare en trasig cabmotor till Z4an?
« Svar #6 skrivet: november 21, 2009, 13:09:28 »
I mina ögon finns det inga genvägar. Men jag förstår att det inte är lockande att göra en så omfattande operation utan riktiga garagemöjligheter och dyl. Att undvika att spola på vissa ställen låter bara jobbigt. Att uppgradera detta "hölje" nedan i kombination med förbättrad dränering torde innebära att saken är biff. Finns inga andra alternativ som jag ser det, tyvärr.

Hojta gärna till om du hittar någon annan smidigare lösning, alltid någon som har nytta av den informationen isf. Lycka till!  :)

X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Robbansson

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
  • Karma: +0/-0
Hur undvika ytterligare en trasig cabmotor till Z4an?
« Svar #7 skrivet: maj 19, 2022, 15:30:01 »
Ett bra tips är att flytta motorn till bagagen!
Har gjort det själv, se engelska z forumet för info!
z4-forum.com

 

Reklampartners