Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: SÅLD! BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.  (läst 81473 gånger)

0 medlemmar och 11 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #45 skrivet: mars 14, 2010, 18:25:44 »
Fränt med 18", trodde Style40 fälg bara fanns i 17" eller är det nån annan mod av fälg.  :)
Jag är ganska säker på att det är kopior, för jag tror inte heller denna modell har funnits i mer än 17" original. Sedan är det minst sagt udda förhållande på ET och bredd. ET är typiska 5-serie och uppåt-mått medans bredden håller 3-serie-klass.

Så bling-hjulen gillas alltså av Bimmerforum? Hmm, det betyder att jag måste öppna plånboken mer...  ;)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad TopRetz

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 943
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #46 skrivet: mars 14, 2010, 19:30:54 »
Tycker oxå att det ser fränt ut med 18"  :)
BMW M3 E92

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #47 skrivet: mars 14, 2010, 21:07:15 »
18" hjulen ser ju ut att sitta som en smäck på bilen, perfekta som snyggfälgar. Tror aldrig jag sett kopior på Z3M fälgarna tidigare.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #48 skrivet: mars 19, 2010, 16:17:05 »
Investerat i fler skojprylar. En Delrinbussning till diffklumpen som CarleeA här på forumet gjort och jag fick köpa till bra pris.  :)


Idag har bilen avfettats och tvättats så jag passade på att ta några kort som visar helheten på bilen med det nya chassie-kitet monterat. Har varit lite nervös över höjden bak då många fjädrar och väghållningssatser får bakhjulen att sjunka långt upp i hjulhusen. Då detta enligt uppgift sänker 60mm fram och 40mm bak så hade jag mina farhågor då andra 40mm bak fått hjulen långt upp. Men detta verkar fungera utan "tattar-stuk".  :) Visst har det kanske inte satt sig till 100% ännu men så mycket kommer det inte att sjunka mer.




Visst är den fin i sin hårfrisörskefärg.  ;D

BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad TopRetz

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 943
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #49 skrivet: mars 19, 2010, 19:18:58 »
Kul att se bilen nu när den är nytvättad och allt, riktigt fin färg tycker jag.  :)
BMW M3 E92

Utloggad CarleeA

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 112
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • M3 E46 Competition package "CSL Light" -05
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #50 skrivet: mars 19, 2010, 20:38:15 »
Nice! :)

Hoppas att bussningen passar bra, jag ska smacka tillbaka allt i helgen så då lär jag märka hur bra passningen är mot karossen :)
Freude am Fahren

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #51 skrivet: mars 21, 2010, 20:07:53 »
När jag bytte dämpare och fjädrar så fick jag riva ut rätt mycket klädsel i bagaget för att komma åt övre fästet till dämparna. Då bilen ska bli rejs-duglig kommer inte mycket av detta tillbaka, lättning är som bekant gratis trim.  ;D Men då såg då för j-vligt ut under klädseln, smuts och väldigt mycket damm. Så idag har jag tagit itu med smutsen, även en rejs-bil ska vara ren och fräsch.
Reservhjul och verktygslåda åkte ut för länge sedan tillsammans med ljuddämpningsmattan under golvmattan (-17-18kg bara där!).

Före:



Efter:

Som synes är topplagringen lite väl medtagen av tidens tand. Båda är ruttna av rost och ska bytas.

Den gula randen i botten går inte att få bort, verkar vara något tätande medel(?).

Golvmattan kommer att vara kvar då bilen används som bruks. Vill inte ställa saker direkt på plåten. Dessutom  dämpar denna ensam väldigt mycket oväsen. Klart mer än det andra jag kastat ut.


En kär gammal greppvänlig vän har monterats. Har nog varit med i 7-8 bilar! Köpte ett Luisi-nav till denna med airbag-motstånd för att slippa strul med felmeddelanden och SBP. Tyvärr lämnar navet lite övrigt att önska vad gäller passform för "skivan" mellan nav och rattstång som flyttas över från originalratten som yttrar sig i form av skrap när man vevar på ratten.  >:( Klurar på lösning. Ska även svarva en spacer för att få ratten närmare mig.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad mv70

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 299
  • Karma: +0/-0
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #52 skrivet: mars 21, 2010, 20:23:29 »
Snyggt ochså, genast mycket mera race med annan ratt i compacten (har själv den ännu fulare fyrekrade klumpen).
Var är fjäderbens staget bak. ;)
Skulle du inte behöva insynsskyddet (hatthyllan) så är jag spekulant..

Utloggad CarleeA

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 112
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • M3 E46 Competition package "CSL Light" -05
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #53 skrivet: mars 21, 2010, 22:29:11 »
Stiligt! Ser fräscht och fint ut :)
Freude am Fahren

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #54 skrivet: mars 22, 2010, 02:17:15 »
Snyggt ochså, genast mycket mera race med annan ratt i compacten (har själv den ännu fulare fyrekrade klumpen).
Var är fjäderbens staget bak. ;)
Skulle du inte behöva insynsskyddet (hatthyllan) så är jag spekulant..
Så sant! Bara att hoppa in och sätta sig bakom en goare ratt gör sitt för känslan.  :) Tyvärr för dig ska jag behålla hatthyllan.  ;) Tycker det ser trist ut utan den, och även den gör en del för ljuddämpningen nu när jag slängt ut mycket ljuddämpare. Så den får vara kvar.

Stiligt! Ser fräscht och fint ut :)
Tackar. En gör så gott en kan. Ogillar smuts, särskilt inv. Får jag välja mellan ren insida och utsida så blir det ren insida alla gånger.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #55 skrivet: mars 23, 2010, 12:58:33 »
Igår gjorde jag en liten rattnavs-spacer då jag inte har justerbar ratt och tycker ratten är lite för långt ifrån mig. Gjorde en kort enkel variant till att börja med för att prova mig fram. De som säljs som tillbehör brukar vara ca 50-70mm långa och visst kan jag göra en sådan också, men det blir lite mer avancerat och tar längre tid och jag gillar inte att stå och meka på nätterna efter kvällskiftet.  ;) Den jag gjorde förlänger 17mm. Så slipper man fortfarande att ta handen från ratten vid blinkers och vindrutetorkning. Får prova mig fram lite.
De två vanligast förekommande bultcirklarna på 6x70 och 6x74.

Man tager vad man hittar i skrotlådan, alu såklart:


Sedan sätter man upp skrotbiten i en svarv, sätter upp lämpliga verktyg, gör ett program och vips! Enkelt va?  ;)


Efter en stund ser det ut så här:


Och här är den klar. Fick köras från två håll för att få till en liten styrning mot navet och rätta. inv. diametrar på rätt ställe:



Och så här ser det ut på plats i bilen:
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10073
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #56 skrivet: mars 23, 2010, 23:14:55 »
Kul att har tillgång i maskiner för att tillverka sina egna delar, bra jobbat!
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad CarleeA

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 112
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • M3 E46 Competition package "CSL Light" -05
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #57 skrivet: mars 24, 2010, 17:12:52 »
Stiligt! :)
Freude am Fahren

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #58 skrivet: mars 27, 2010, 09:33:22 »
Vänster frambroms har legat på sedan en vecka eller två tillbaka, så det var bara att ta tag i saken och byta/uppgradera till de ventilerade skivor och ok från E36 325 (samma som E36 318is, 320(?) 323 och 328 också) som jag köpt på mig för bättre uthållighet på bana.

Gammalt:


Äckeltema-belägg på de gamla  :o :


Sköldarna var knäckta här på båda sidor, så de tog jag bort. Måste dessutom bara vara en nackdel utan riktig kylning inkopplad via slang från fronten:


Nytt och fräscht!  :) Oken har jag renoverat med nya packningar och honat loppen. Vent. skiva från originaldelsunderleverantören Vaico och begagnade fint och jämnt inslitna Carbotech XP8-belägg köpta av en annan BMW-chaffis på rejsa.nu:


Givetvis byttes bromsvätska i samband med bytet. "Kompisen" som sitter skruvad på bromsvätskebehållaren är suverän vid vätskebyte. Tar tryck från ett däck (1-1.5 bar räcker) och man kan lufta och tömma själv.


Inget gott utan något ont. Ventilen på dubbdäcket jag tog tryck ifrån vid bromsvätskebytet pajade när jag skulle fylla upp till rätt tryck igen.  >:( Och inte f-n krånglar jag med att få den bytt med två, tre veckor kvar på vinterhjulssäsongen, så sommarhjulen åker på idag.
I.o.m. att jag nu bytt dämpare/fjädrar och uppgraderat frambromsarna samt bytt bromsvätska så betraktar jag bilen som klar för banträffar!  :) Detaljer återstår och jag kommer säkert upptäcka ännu fler grejer jag vill förändra/förädla men grunden är klar och bilen kommer palla nu.

Här en bild på de brickor jag monterade mellan fjäderben och spindel för mer negativ camber. Det går att lägga fler brickor emellan men en omgång sägs vara bra om bilen går mest gata. Ett väldigt billigt alternativ till justerbara topplagringar.

 
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10073
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #59 skrivet: mars 27, 2010, 10:28:37 »
Det går verkligen framåt, trevligt med berättelsen och finna bilder så man kan följa lätt vad som händer! ;)
Tråkigt med ventilen på dubbdäcket, det går säkert att sätta på nytt.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners