Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: SÅLD! BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.  (läst 81464 gånger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #60 skrivet: mars 31, 2010, 15:28:48 »
AC´n är tom på gas. Velar mellan att laga (kondensor är billig på ebay) eller slänga ut bli av med extrakilon i nosen som annars är svår att lätta något utan att gå på plast och skärmar? Hur många kilo kan man bli av med på kompressor, kondensor, torkfilter och kanske lite rör? Behöver man täppa igen någonstans?
Jag har ACC i min Volvo så det är ingen nödvändighet att den funkar i Compacten.

Laga eller lätta?  ???
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad mv70

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 299
  • Karma: +0/-0
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #61 skrivet: april 14, 2010, 11:58:03 »
Vad händer med race compacten. Finns det chans o se den på banan i Mantorp :)

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #62 skrivet: april 14, 2010, 21:03:22 »
Vad händer med race compacten. Finns det chans o se den på banan i Mantorp :)
Du kommer att få se den på Mantorp.  :) Igår fixades barnvakt och idag kom licensen med posten och jag ska alldeles strax anmäla mig på BMW SC.

Edit. Blir nog inget Mantorp. Jag trodde i min enfald(?) att det gick bra att anmäla mig 2-3 veckor innan träffen (och ville inte heller förrän jag hade licensen ute fall i fall), men så f-n heller.  >:( Gatbilskörningarna var fullbokade på 30 timmar!  :o Har skickat mail och anmält mig till en s.k. reservlista. Men jag brukar inte ha sådan tur...
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #63 skrivet: april 14, 2010, 21:12:47 »
Var ett tag sedan men idag har det skruvats lite. Bestämde mig för att lätta bort AC´n då systemet var tomt, så idag åkte det väck. Enligt andras uppgifter så rör det sig om ca 11-12kg med kompressor och dess hållare, kondensor, torkfilter och rör. Inte så mycket men det känns bra att kunna kompensera lite för allt man slängt bort där bak. Det är tämligen enkelt att lätta bak och i mitten, det är bara att bestämma sig för hur mycket man kasta ut, men där fram finns egentligen inte mycket att ta om man inte ska börja med plasthuv och plastskärmar. Dimljusen kommer också att åka, världens onödigaste uppfinning!

En hög med förbrukade delar:


Mantorp den 8 maj är i princip klart. Jag har inte fått bilen som jag vill ha den i första etappen ännu, så jag kommer nog få stå ut med platta stolar och ballongdäck på första banbesöket. Det kommer att bli kul ändå.  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #64 skrivet: april 14, 2010, 22:59:23 »
Gasa på bana är alltid kul, även om inte allt är super tip top.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad mv70

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 299
  • Karma: +0/-0
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #65 skrivet: april 15, 2010, 01:17:16 »
Oj, det var ett rejält stort kylpaket du rev på bilden .
Satt det dubbla eller har du bytt till en mindre kylare nu?

dimljus vad är det för nåt dumt hitepå ;)

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #66 skrivet: april 16, 2010, 17:31:56 »
Oj, det var ett rejält stort kylpaket du rev på bilden .
Satt det dubbla eller har du bytt till en mindre kylare nu?
Det är bara AC-kylaren (kondensorn) som är på bilden, men den är rätt stor. Väger dock inte så mycket, men så blir det när det tillverkas i aluminium, och också därför det går sönder förr eller senare. Så ja, på bilar med AC så sitter det ju dubbla kylare, den vanliga och den till AC´n.
Den vanliga kylaren till motorn sitter så klart kvar.  ;)
Positivt med att slänga av dessa grejer är att det frigjorts lite plats på höger sida om motorn där AC-rören går in i kupén. Där var rejält tight innan men nu kan man nästan få ner en hand där. Vad jag nu ska där och göra!?  ??? ;D ;)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #67 skrivet: april 18, 2010, 21:31:47 »
Grövre kränghämmare bak införskaffad. Kommer från en 323ti och är det grövsta som finns av BMW originaldelar. Den nya är 16mm mot 318ti´s 14mm. Fram sitter det redan 25mm krängare och det är det grövsta som funnits i E36, M3 inkluderad.
Har även kommit över en glasfiberhuv som är 10kg lättare än plåthuven!  :) Men har inte fått hem den, får fundera på hur den ska transporteras, hoppas min Volvo-kombi sväljer den.  ???
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #68 skrivet: april 24, 2010, 20:33:36 »
Har monterat den bakre krängaren som ursprungligen kommer från 323ti Compact. 16mm istället för 14mm som är original på 318ti.

16mm nytvättad och fin krängare vs. 14mm skitig originalkrängare:


Krängningstagen sitter som f-n trots att de bara är påpressad gummibussning. Egentligen skulle jag köpt nya till monteringen men jag hade inte varit så förutseende och ville verkligen passa på att meka i det fina vädret. Ett sådant här kulledsavdragarverktyg underlättar enormt vid demontering (från gamla krängaren):


Vid montering av krängningsstagen på "nya" krängaren är detta medel en suverän hjälp, silikonfett. Gick att trycka på för hand då.


Jag är inte den som skaffar nya skruvar till allt, så fin bil har jag inte, eller har haft. Men har för vana att fräscha upp gängor åtminstone. Köpte för länge sedan en gängsats på Biltema. Duger inte till att dra nya gängor med men är en god hjälp vid "renovering".


På plats!  8)

Notera att färgen redan flagnar på GT Cupline-fjädrarna.  >:(

Sedan åkte dimljusen av. De väger f-n inte mycket alltså, men alltid några hekto bort. Har inte skaffat lock att sätta över hålen, men det känns som det inte är någon brådska. Skulle vara för luftmotståndet, de 140 pållarna behöver all hjälp de kan få.  ;D
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #69 skrivet: maj 04, 2010, 10:58:19 »
Några bilder på nytvättad bil med 15" ballongsommarhjul.





Lite skavanker efter vinterns iskörning. Vallarna var hårda och stygga och man är ju inte på banan hela tiden.  ;)



Värsta rosten på bilen. :( Att det var lite dåligt visste jag när jag köpte bilen men inte f-n att vårens första tvätt med högtrycken skulle resultera i ett hål! :o Ska lagas så fort en av mina kompisar som är svetsare har möjlighet.



Grabben tvättar sin traktor när jag tvättar bilen.  :)



Sedan har jag beställt lite godis på engelska ebay. Oundvikligt då det pyser mer och mer på originalröret som dessutom är för dåligt att bygga något nytt på. Så det fick bli denna vackra sak för ett mycket bra pris.  :) Räknar med att det dessutom är några kilo lättare då det bara är en dämpare istället för två original. Dämparen bak är också mindre än originalet. Hoppas det sjunger skönt.



Även stumma topplagringar fram är handlade. Blir så när man hittar fynd på rejsa.  ;)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #70 skrivet: maj 04, 2010, 11:01:15 »
Kul att du håller oss uppdaterade, Davve...!!

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #71 skrivet: maj 07, 2010, 19:32:22 »
Mer godis i form av stumma främre topplagringar är inköpt. Kunde inte låta bli när priset för dessa båda knappt använda var likvärdigt med en ny original.  :) De är även excentriska för roligare hjulvinklar.



Nu jag bara lista ut vilket håll de ska monteras på...  ??? :P ;D
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad franke

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1109
  • Karma: +0/-0
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #72 skrivet: maj 07, 2010, 21:47:37 »
Grabben tvättar sin traktor när jag tvättar bilen.  :)

http://img.photobucket.com/albums/v690/DaF1e/318ti/P4250005.jpg

Påminner om mig själv i den åldern, härmade också farsan efter bästa förmåga ;D
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad CarleeA

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 112
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • M3 E46 Competition package "CSL Light" -05
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #73 skrivet: maj 11, 2010, 18:44:32 »
Trevliga upgrades :)
Freude am Fahren

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #74 skrivet: maj 14, 2010, 14:06:51 »
Den nya tjusiga halvsatsen avgasrör är nu på bilen. Både bu och bä faktiskt.  ::) 

När detta låg hemma och väntade efter jobbet var man toppad, och jag skred till verket en dag tidigare än tänkt.


Av med det gamla snabbt, gick ännu snabbare genom att ta bakre fästena med vinkelslip, det skulle jag kanske inte gjort... För när jag skulle på med det nya så var flänsen mot kat för liten på det nya.  >:(  Original är rätt grovt efter kat, ca dia 55mm, och det nya är 2" hela vägen utv. vilket inte passar på originalflänsen. Bara att lägga ner, kapa av gamla flänsen och ta med grejerna till jobbet och svetsa ihop dagen efter. Blev rätt bra för att vara gjort av mig själv. Har inte så stora problem med själva svetsandet, problemet för mig som inte håller på med detta är att ställa in svetsen, men jag lyckades till slut.


Sedan fick min jobbarkompis som är motorbyggare/trimmare syn på röret och gav mig bakläxa.  :P  Eftersom det skiljde ca 5mm i diameter så var det en kant med tillhörande luftspalt runtomkring inuti röret och här fick jag en snabb lektion i flöde. Snabbt höftat menade min jobbarkompis att den kanten får diametern att bli ca 70% av verkligt mått, en strypning alltså, p.g.a. hur avgaserna passerar kanten. "En halv billängd på en raksträcka" muttrade han han på skoj. Så jag fick värma upp röret och banka med en kona (svarvad axel) så att det nya röret låg tätt mot den gamla flänsen inv. Och det blev också bra. :) Det är den ljusa kanten som syns inne i röret som är det nya avgaset, konat, bankat, tätt och fint:


Väl hemma igen så skulle grejerna på såklart. Men icke!  >:( Taskig passform kan man väl snällt kalla det.   Trots att jag sågade upp hålet för avgaset i bakkjolen fick jag inte till det, låg emot på två ställen och ja jädrans vad det vibrerade i bilen vid provkörning. Men det gav ändå en trevlig försmak, för bilen går faktiskt märkbart bättre!  Ingen wow-upplevelse, men det märks!  :)


Tredje dagen, på det igen. Men icke, det envisades fortfarande med att lägga sig emot en mutter till tankens värmekåpa. Slutade med att jag åter åkte in till jobbet för att värma och bocka bara för att konstatera att gasmunstycket var trasigt.  >:( Fick inte fram acytelenet (heter det så?). Provade lite i pressen istället och några millimeter lyckades jag väl böja. Vågade inte mer för jag vill inte trycka röret platt eller något. Hem igen, funderade lite. Släppte lite på mellan röret vid kat och vinklade upp det så mycket jag vågade mot bakaxeln. Och se, nu gick det väldigt fritt!  :) Men det är fortfarande snett, utan att ha sågat i bakkjolen hade det inte gått. Har ingen bild på det i färdigt skick, men det ser ut ungefär som på förra fast något bättre centrerat i hålet och något lägre.

Ljudet då? Låter faktiskt lite väl mycket.  ::) Blir för dovt vid normal körning, och det är ganska hög ljudnivå på det.  :'( Det trevliga är att det ylar på rätt bra när man varvar och det blir också trevligt raspningar i en del lägen.  :D 
En annan stor fördel är vikten, det nya väger inte mer 6-7kg och det gamla vägde hela 15kg!

Gamla avgaset. Fullt med strypningar genom tillplattat rör på flertalet ställen, kan det vara 1,75" också ungefär? Att jämföra mot det nyas lagom 2", utan tillplattningar. Det gamla var sönderrostat vid mittenfästet och hela röret var för dåligt att bygga något eget på.
R.I.P. Walker avgasrör:


Om jag rekommonderar detta system till någon? För priset, vikten och det roliga raspiga ljud som infinner sig stundtals. Men annars inte.   
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

 

Reklampartners