Warning: ob_start(): class 'Closure' does not have a method '__invoke' in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499

Notice: ob_start(): failed to create buffer in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499
SÅLD! BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.

Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: SÅLD! BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.  (läst 81471 gånger)

0 medlemmar och 11 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #75 skrivet: juni 22, 2010, 17:43:31 »
Har skaffat ny fin-skor till bilen. BMW Original Styling 18 i 7.5x17 med 225/45-17 fram och 8.5x17 med 245/40-17 bak. Dunlop på bägge paren. Fick detta till ett oerhört bra pris, nästan så man skäms, och som om det inte redan var bra nog fick jag två nästan nya tysktillverkade GY F1 225/45-17 på köpet! Som ni förstår är jag oerhört nöjd med affären! :)

Så här ser "besten" ut numera, minst sagt lite trevligare än förut.





Det roliga, men också konstiga, med de nya hjulen är att bilen blivit mer överstyrd trots att bakhjulen är bredare än de där fram jämfört med tidigare med 205´or runtom.  ??? ;D

Fler beslut har tagits om bilen. Jag kommer riva ut allt utom dörrsidor, baksäte och instrumentbräda med tillhörande konsol runt spaken. Det är sådan ljudnivå i bilen med det nya avgaset så jag kan lika gärna gå flera steg till i jakten på kilon. Bilen är ju trots allt köpt för bana och bus och enda kravet jag själv har på den är att den ska gå att köra ungarna i också.
Ban-oskulden på den ska tas på Anderstorp 3 juli med BMW SC.  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #76 skrivet: juni 22, 2010, 23:14:14 »
Ser riktigt bra ut med de hjulen på, det är Z3 originalfälgar eller?
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #77 skrivet: juni 23, 2010, 12:23:57 »
Dessa fälgarna kommer från en Z3 från början ja. Styling 18 har även funnits som originalfälg till 323ti Compact men då i 16" och lika breda runtom. Kanske fler?
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #78 skrivet: juni 23, 2010, 18:22:01 »
Dessa fälgarna kommer från en Z3 från början ja. Styling 18 har även funnits som originalfälg till 323ti Compact men då i 16" och lika breda runtom. Kanske fler?

Jag har nog endast sett den fälgen på Z3 med M chassit. Passar som sagt riktigt bra på en 318ti Compact med. 17" är nog en väldigt lämplig storlek på hjulen på en E36 med. Både snyggt och bilen fungerar fortfarande att köra med.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #79 skrivet: juni 23, 2010, 21:33:36 »
Håller med där, 17" räcker gott och väl på en E36. 18" kan funka också men i min smak inte på den korta Compacten. Nackdelen är att de är rätt tunga, bakfälg utan däck väger 10.5kg, man kan ana att det går lite trögare framåt. Men det skiter jag i, skulle jag vilja ta mig snabbare framåt har jag fel bil.  ;) Jag uppskattar istället de lägre däcksidorna som ger betydligt roligare känsla och väghållning.
Till bana kommer istället R-däck på 15" att användas. Har bokat en beggad upsättning.  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #80 skrivet: augusti 04, 2010, 08:40:09 »
Det har hänt en del under Bimmerforums avbrott, bl.a. har jag fått in en skalstol i bilen.  :) Det är en rörramsstol och den fyller sin funktion, jag sitter fast, men kunde kanske varit något mer komfortabel. Men hittills har jag klarat 16-17 mil enkel resa utan "komplikationer". Men ville jag haft komfort skulle jag köpt en 7-serie...  ;) Det är i alla fall grymt skönt att sitta fast i bilen när man kör aktivt och/eller på bana utan att behöva hålla emot i ratten och förlora känsla och fokus på körningen.



Vad gäller underrede till stolen krävdes det lite pyssel även om medföljande (seriösa) hembyggda passade i E36. Dels stämde inte längden för mig, och dels satt det ur centrum i förhållande till ratten. Det är nämligen så att stolsfästena i E36 inte sitter centrerade utan detta centreringen sitter i stolen så att säga. Om någon undrar hur man ska få i en skalstol rakt kan jag berätta mer om detta.

Bilen har begått bandebut på Anderstorp med BMW SC 3 juli. En dag med strålande sol och hög värme. Den skötte sig alldeles utmärkt och trots att långa rakan inte var någon wow-upplevelse med 140hk-motor var det mycket skoj att köra på Anderstorp ändå. Det är en snabb bana! Testade bara tvåans växel på ett ställe på banan vid något tillfälle, annars bara trean till femman! Bankade kurvor betyder ännu mer fart!  :) Bilen var mycket snäll och pålitlig på mossen. Det som imponerade mest på bilen var Carbotech-beläggen fram, trots hettan och inbromsning på ca 100km/h som mest inte några som helst konstigheter med bromsarna! Och jag har gått om gods kvar på klossarna! Rekommenderas! Lite tjurig var dock bilen vid ett tillfälle och jag tror det bråket stavas slitet originalgummi i bakvagn i kombination med hög värme och bankörning. Hela bilen riste till i drivlina/bakvagn när jag skulle backa in i min "depå-ruta" efter ett pass. Efter snabb kontroll och liten provkörning utanför området efter att ha svalnat var dock allt ok igen.

Race-ready med nya R-hjulen (bättre beg. Yokohama Advan A048 195/55-15) på.



Jagad!



Efter körningen på mossen har jag rivit ur mer ur bilen, nu är det i princip bara golvmattan och asfaltmattorna kvar att ta bort.
Även excentriska E36 M3 främre bärarmsbussningar har monterats.

Nästa körning blir på Knutstorp den 15 aug på BMW CS/BMW SC stora årliga träff.  :) Jag och två kompisar kommer att åka ner på lördagen för att titta, äta helstekt gris och njuta. Sedan sover vi över och så kör jag på söndagen.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #81 skrivet: augusti 04, 2010, 09:51:27 »
Låter ruskigt skoj att köra på bana, eller låter och låter, det ÄR väldigt kul att köra på bana. Har visserligen inte kört bil på bana men det har blivit några varv med motorcykel.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #82 skrivet: augusti 04, 2010, 21:19:54 »
Glömde skriva det, men jag sitter också riktigt lågt i skalstolen vilket jag är nöjd med. Men så lågt att jag ska sänka rattstången en liten bit. Har dock inte hunnit ta tag i detta, och lär väl inte hinna innan Knutan heller. Husrenovering...  ::)

Låter ruskigt skoj att köra på bana, eller låter och låter, det ÄR väldigt kul att köra på bana. Har visserligen inte kört bil på bana men det har blivit några varv med motorcykel.
Det är ruskigt skoj!  :) Din bil är ju ett trevligt utgångsämne för lite bankörning. Jag vet inte om du har andra stötisar på den, men sänkt är den ju, en bra början. För att ha skoj räcker det gott, men du kommer nog vilja ha mer när du börjat smiska lite. Det blir gärna så, nu när jag kört med min skulle jag vilja riva hela bakvagnen och byta bussningar, till att börja med...  ;) R-däck måste man nästan ha, för gatdäck blir rätt halkiga efter ett tag, det blir en värme de inte tål så bra. Med en uppsättning bra belägg fram (du har redan stora bromsar på din 330i) och färsk bromsvätska (gärna av "race-typ") så är det bara å åka!  8)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad mv70

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 299
  • Karma: +0/-0
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #83 skrivet: augusti 10, 2010, 20:10:09 »
Vill se mer race o mekbilder  :)
Kör du utan baksätet o passagerare stolen vid race ?

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #84 skrivet: augusti 10, 2010, 23:42:42 »
Glömde skriva det, men jag sitter också riktigt lågt i skalstolen vilket jag är nöjd med. Men så lågt att jag ska sänka rattstången en liten bit. Har dock inte hunnit ta tag i detta, och lär väl inte hinna innan Knutan heller. Husrenovering...  ::)
 Det är ruskigt skoj!  :) Din bil är ju ett trevligt utgångsämne för lite bankörning. Jag vet inte om du har andra stötisar på den, men sänkt är den ju, en bra början. För att ha skoj räcker det gott, men du kommer nog vilja ha mer när du börjat smiska lite. Det blir gärna så, nu när jag kört med min skulle jag vilja riva hela bakvagnen och byta bussningar, till att börja med...  ;) R-däck måste man nästan ha, för gatdäck blir rätt halkiga efter ett tag, det blir en värme de inte tål så bra. Med en uppsättning bra belägg fram (du har redan stora bromsar på din 330i) och färsk bromsvätska (gärna av "race-typ") så är det bara å åka!  8)

Jag är på tok för rädd om min bil för att plocka ut den på bana, den är mer puts och styling objekt än vardagsbil. Om jag skulle börja åka på bana så skulle det bli med en bil för detta. En bil som man inte bryr sig om det skrynklas en skärm eller så.  ;D
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #85 skrivet: augusti 11, 2010, 11:08:16 »
Vill se mer race o mekbilder  :)
Kör du utan baksätet o passagerare stolen vid race ?
Jag har faktiskt inte så mycket mer bilder än de jag lagt upp på Bimmerforum, och det lär finnas några bilder till på mig och min bil från mossen men jag har inte fått dessa än av han som tog dessa foton.  :( Ska se om jag kan få han att skicka dem till mig.
Bilen används som både bruksbil och trackday-leksak, därför är den en kompromiss överallt. Baksäte och passagerarstol behövs till vardags och jag orkar inte skruva hur mycket som helst innan man tar ut den på bana, så dessa sitter alltså kvar vid race. Jag tror inte jag är snabbare utan dem.  ;)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #86 skrivet: augusti 12, 2010, 06:31:37 »
Gillar ditt koncept med en lagom banpreppad vagn som ändå ska fungera till vardags. Skulle vara skoj med något liknande.  :)
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #87 skrivet: augusti 12, 2010, 10:05:16 »
Gillar ditt koncept med en lagom banpreppad vagn som ändå ska fungera till vardags. Skulle vara skoj med något liknande.  :)
Tycker jag absolut!  :) Det behöver inte bli så dyrt (allt är ju relativt...) heller. Billig bil i inköp med gott om tillgång till reservdelar/tillbehör (=lägre priser). Dessutom har jag inte köpt alla delar nya utan jag brukar "fynda" bättre begagnat. Tycker jag lyckats hålla projektet på en klart sund nivå ekonomiskt vilket vill till när man har familj med barn, hus och allt det där.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #88 skrivet: augusti 17, 2010, 22:57:37 »
I söndags kördes bilen på BMWCS och BMWSC´s stora årliga tvådagarsträff på Knutstorp. :) Det var nio år sedan jag körde här sist (som då också var den första på denna sköna bana) och det tog ett tag innan man hittade runt någorlunda. NGK-krönet satte sig i bakhuvudet redan då för nio år sedan då jag åkte 525i skodd med 235 breda AGI i regn!  :o Men Knutan är verkligen en riktigt rolig bana att köra! :) Som sagt, det tog ett tag innan man hittade runt hyffsat, men det gick snabbare och snabbare allt eftersom utom vid just NGK efter det oturliga kylvätskeläckaget från en deltagare där kylarslangen sprack och det efter detta flaggades ett bra tag och på sista passet ville jag ändå inte utmana ödet. Lite svårt att hitta flyt då många var snabbare (hade nog lägst effekt för dagen?), och jag släpper hellre förbi för tidigt än att ha någon flåsande i nacken. Kanske får bättre flyt framöver när jag orkar hålla jämnare steg med övriga? ;)  Sista passet kändes väldigt bra vad gäller körningen för nu hade man kommit in lite i det så att säga. Dock körde jag bara en stint för jag fick något dunkade hjullager-liknande ljud redan i slutet av första tvåtimmars-passet och ville inte riskera bilen, hade 30 mil kvar att åka då eftermiddagen även inkluderade ett besök hos min nyfödde brorsson. "Hjullager-dunket" försvann dock med gatdäck så det måste varit gummi-kludd på R-däcken.   
Vad gäller bilen så är det bara att konstatera den består av slitna gummibussningar i bakvagnen. Fick samma ristande i drivlinan som på ännu varmare Anderstorp när man kör sakta i dragläge. Gissar att när diffklump och annat blir varmt efter rejält hårdköra så mjuknar gummit i diffklump såpass att grejerna inte sitter på plats ordentligt?  ??? Det finns inte ett spår av detta till vardags i alla fall.
Att köra med ett billigt kina-kit i hjulupphängningarna funkar kanon till vardags när greppnivån är låg. Tycker också det funkade någorlunda på mossen i dess bankade kurvor, men här på knutan kändes det nästan som att åka med originalchassie, det är för mjukt och bilen kantrar för mycket med den greppnivå R-däcken erbjuder. Fast det är kul ändå, men kunde m.a.o. varit ännu roligare.
Med lite banåka-facit i hand så har jag till 99% bestämt mig för att senare i höst införskaffa en vinterbil (tips mottages, krav RWD!) så att jag kan riva bakvagnen i vinter och montera den i färska stumma bussningar (tips mottages på fabrikat, Millway?). Detta känns som prio ett då det ibland känns som att drivlinan/bakvagn sitter löst efter ett banåka-pass. Stum diffbussning i delrin har jag redan köpt (ej monterat).
Vidare har jag stumma topplagringar fram att montera, plast-huv och lite annat smått och gott. X-brace står högt på önskelistan.
Så kan jag få in bilen i garaget i vinter och fixa allt detta vore det kanon. Och så åker jag nog vidare med Kina-kitet ett år till, det bör duga lite bättre om resten av bilen kan hjälpa till bättre.

Otroligt vacker bokskog kring Knutstorp och härliga små asfaltvägar:


Depå tidig söndag morgon:



Race-ready igen!  :)


Fint sällskap i depån:



Folk på banan:



Hittade ett filmklipp (fr. Schmiedmann), mest en förbisläppning och lungt åka vid NKG för oljeflagg. Jag är första bil framför vid ca 5.15 in i filmen.
BMW M3 Schmiedmann @ Knutstorp Ring 20100815


Tack BMW SC för en riktigt bra dag på banan och alla likasinnande trevliga man träffat under dagen!  :)

 
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Johan Sunesson

  • Gäst
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #89 skrivet: augusti 18, 2010, 13:52:17 »
Alltid roligt med lite bilder från olika evenemang!

 

Reklampartners