Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: SÅLD! BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.  (läst 81470 gånger)

0 medlemmar och 10 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #90 skrivet: augusti 30, 2010, 21:54:31 »
Alltid roligt med lite bilder från olika evenemang!


Här kommer en till jag fått av en rejsian.  :) På mig in action:

BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact -95, Davve.
« Svar #91 skrivet: september 12, 2010, 18:41:54 »
Blev lite oväntat en bankörning i onsdags med TPC (Turbo Performance Club, Volvo) på Anderstorp. Kikade in i en annan rejsa-skribents, tillika BMW-chaufför, tråd som jag lärt känna bara för att se vad han uppdaterat med och så fick man nys om banträff jag nog missat annars (är för dålig på att kolla i rejsa-kalendern...). Eftersom det passade med fruns arbetstider så var det bara att boka upp onsdagskvällen.  
Mötte upp ovan nämnda BMW-chaffis i Växjö och så blev det samkörning till Anderstorp. Efter lite virrande i Anderstorp hittade jag till slut en mack att toppa upp tanken på. Då Compacterna suger luft efter halvtank brukar jag toppa upp innan, hade i nuläget dock inte fått erfara detta själv, ännu... Sedan mot banan och stressmek för att byta till R-hjulen. Kort, enkelt förarmöte och sedan var det open pit och så mycket körande man orkade och ville. Helt perfekt bankväll! Det var nog under 30st bilar totalt så det var gott om plats och det var verkligen till att köra så mycket man orkade och ville plåga bilen! :) Kul också att se andra märken än bara BMW, fast jag tror vi var i majoritet i alla fall! Lite lustigt var det bara en enda Volvo trots Volvo-träff!
Tyckte mig köra mycket bättre än på mossen tidigare i sommar med BMW SC, slapp hålla så mycket koll efter andra eftersom det var så mycket mindre antal bilar på banan och kunde mycket bättre koncentrera mig på min körning. Är riktigt nöjd med mig själv, kom in i bra flyt och flyttade fram bromspunkterna sedan sist. ABS fick jobba efter långa bak-rakan nu, och det känns rätt häftigt med tanke på att man når nästan 190km/h med lilla Compacten och ska bromsa ner till ca 80-90km/h för att inte åka av och träffa räcket som står oroväckande nära! Plus att jag tog en del kurvor som jag fått lärt mig tidigare när jag åkte med i en av instruktörsbilarna under BMW SC's träff. Inte lika nöjd med bilen dock, och det är mest beroende på att jag vid dags datum inte hunnit bygga om sådär jättemycket och att dämpare/fjädrar fortfarande kommer från Kina... Jag vill ha mer av det goda, mer racebilskänsla! Bortsett från det är den mycket snäll och förtroendeingivande med R-däck på. Och den bara tuggar på utan protester, trots hela 14 mil på banan denna gång. Dock fick jag i slutet bittert få erfara det som alla andra redan visste, vid halvtank suger den luft.   Och detta hände så sent att det inte var någon mening att åka iväg för att toppa upp och åka lite till. Så nu vet ni andra, ca 14 mil på bana sedan är det dags att tanka era Compacter, sexorna efter kanske ännu mindre km? För detta var med en, enligt färddatorn, snittförbrukning på 1.6l/milen, och sexorna lär ju dra mer?. Stort tack till TPC för denna riktigt roliga träff, det var verkligen mycket bang for the buck! :) Har tyvärr inga bilder att bjuda på, glömde min egen kamera och jag har ännu inte hittat andras foton.    

Bilen kommer köras in i garaget senare i höst. Till att börja med ska bakaxeln rivas för nya hårda bussningar överallt, även diffen ska monteras stumt, vilket jag nog redan nämnt? Jag vill ha detta gjort innan jag går vidare med bättre dämpare och fjädrar, känns dumt att köpa mer seriös väghållning om resten av bilen inte lever upp till bättre prylar. Sedan blir det även X-brace fram m.m. m.m. Får se lite hur mycket jag hinner och vad plånboken tycker om saken.

Och så ska man inte köra utan nummerplåt fram, det kostar 1500kr när länsman är på G.  >:(
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Helmut S.

  • Senior
  • BMW Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma: +0/-0
SV: BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #92 skrivet: september 12, 2010, 19:41:04 »
Verkar vara en riktigt fin lite leksak du har. Att kunna ha så skoj till ett förhållandevis lågt pris måste kännas helrätt. Kul med en liten spontanbanträff för din del också. Vad är det för "Kinagrejer" du kör med. Är det inte ens något att ha med priset i åtanke?

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #93 skrivet: september 12, 2010, 20:01:15 »
Verkar vara en riktigt fin lite leksak du har. Att kunna ha så skoj till ett förhållandevis lågt pris måste kännas helrätt. Kul med en liten spontanbanträff för din del också. Vad är det för "Kinagrejer" du kör med. Är det inte ens något att ha med priset i åtanke?
I sammanhanget åker jag än så länge riktigt billigt. Tyvärr höjer man kraven ju mer man kör, fast det är fortfarande riktigt skoj, men vill ju kunna hänga med andra bättre och få den där riktiga racebils-känslan. ;) Jag kör med sådana här dämpare/fjädrar än så länge, det är så billigt att det var värt att chansa: http://cgi.ebay.de/TC-TECH-Sportfahrwerk-60-40mm-BMW-E36-4Zyl-Compact-/160449969465?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item255b903d39#ht_4448wt_1022 Jag kanske skulle köpt till 6-cylindrig istället då jag misstänker att det är styvare p.g.a. dessas högre vikt? Men det duger faktiskt väldigt bra till busig vardagskörning med gatdäck bör jag tillägga. Så det är absolut värt att uppgradera bilen med om man inte har bankörning som mål.  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #94 skrivet: september 14, 2010, 20:13:02 »
Jag tror jag prioriterar rätt bra när jag tänker mig byta allt (som är kvar) som komponenterna är upphängda i så att säga. För vad ska man med fina coilovers till om resten av bilen är som en deg? Med stum bil är tanken att krama ur mesta möjliga ur Kina-kitet under nästa säsong och efter det skaffa dessa efterlängtade coilovers. Då blir det högst troligt ett XYZ Super Sport-kit. Mycket prisvärt, ca 8000kr, och många åker riktigt fort med dessa: http://www.xyz-sweden.com/web/coil_supersport.htm Då jag någon gång under nästa säsong får skaffa nya R-däck så tycker jag att jag får hålla i pengarna. De flyger iväg ändå...  ;)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #95 skrivet: september 15, 2010, 00:02:47 »
Trevligt med både nya bilder och uppdateringar!

Kan du ge oss en hint om dina kostnader?

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #96 skrivet: september 15, 2010, 19:39:58 »
Kina väghållningskit: 1800kr (ebay).
M3 främre bärarmsbussningar: 500kr (ebay).
Ventilerade skivor fram: 850kr.
Bromsvätska med hög kokpunkt: 250kr.
Rostfritt sportavgas (-7kg): 2300kr (ebay).
Diffbussning i delrin: 200kr (CarleeA).

Beg. 323ti kränghämmare bak: 500kr.
Beg. 325i bromsok fram: 500kr + renoveringssats 300kr.
Beg Carbotech XP8-belägg fram: 500kr (nypris 2100kr).
Beg. R-däck på fälg: 2000kr.
Beg. Momo racingsstol: 1000kr.
Beg. främre stumma topplagringar: 500kr.
Beg. plasthuv: 500kr.

Sportratt: 0kr
Nav: 600kr.
Egensvarvad rattnavsförlängare: 0kr.

Medlemsskap BMW SC: 350kr
Racinglicens SBF: 450kr.
Banträffar: 600kr + 600kr + 650kr = 1850kr.

Summa hittills i år för banåka-specifika utgifter: 14950kr. Som ni ser är mycket begagnade fynd + ebay-fynd så det är lätt att få det dyrare än så här utan att ens köpa värsting-grejer. Så oj, det här kommer bli långt dyrare... ;)  Vissa av delarna är inte monterade (diffbussning, huv och topplagringar) än. Utöver detta tillkommer såklart inköp av bil och dess vanliga driftskostnader. Det är inte gratis, men vilken hobby är det? 8) Och, tack och lov, någon gång avstannar ju också kostnaden i.o.m. att bilen blir klar så att säga. Men utgifter för R-däck och kostnader för licens och banträffar kommer man aldrig undan.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
SV: BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #97 skrivet: september 15, 2010, 21:51:17 »
Grymt jobbat. Mycket racer för pengarna  ;D
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #98 skrivet: september 16, 2010, 19:44:57 »

Summa hittills i år för banåka-specifika utgifter: 14950kr. Som ni ser är mycket begagnade fynd + ebay-fynd så det är lätt att få det dyrare än så här utan att ens köpa värsting-grejer. Så oj, det här kommer bli långt dyrare... ;)  Vissa av delarna är inte monterade (diffbussning, huv och topplagringar) än. Utöver detta tillkommer såklart inköp av bil och dess vanliga driftskostnader. Det är inte gratis, men vilken hobby är det? 8) Och, tack och lov, någon gång avstannar ju också kostnaden i.o.m. att bilen blir klar så att säga. Men utgifter för R-däck och kostnader för licens och banträffar kommer man aldrig undan.

Jag tycker ändå att det är en hyfsad nivå på kostnadsbilden. En del begagnat gör det naturligtvis billigare. Som du säger, vilken hobby är gratis?

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #99 skrivet: september 30, 2010, 19:54:03 »
Eller köper man en färdigbyggd 318ti som jag hittade på Blocket för fyndpriset 29500kr idag! Hur irriterande är inte detta!?  >:( Jag har viktiga saker kvar som coilovers och styva bussningar och har utan dessa grejer redan  passerat det priset med råge. Får väl trösta mig med att jag har en egenbyggd bil.  :'(

Nåväl, fick några riktigt bra fortåkarbilder från första körningen på Anderstorp i år.  :)











Och här är öket jag ska transportera mig/sladda runt (välj det som passar...  ;) ) med i vinter när Compacten mekas. Den är faktiskt ganska fräsch för sin ålder men har tyvärr råkat ut för någon vandal som monterat kromade skärmkanter och lackat undre halvan av bilen i en mörkare nyans med simpel sprayburk.  >:( Det är en 520i -85 på pappret men har fått nytt svagare hjärta och drivlina från en 518iS -88. Lite synd, inte för att prestandaskillnaden skulle vara så stor, men en mysig sexa hade varit betydligt trevligare.

BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #100 skrivet: oktober 31, 2010, 21:06:54 »
Det är en helt relevant fråga! Jag kör den för egen maskin, den brukas också till vardags nästan varje dag, så tillförlitlighet är viktigt för mig. Det som varit lite oroande har jag skrivit om tidigare, att den i dragläge börjar rista i drivlinan/bakaxeln efter ett pass på banan. Det känns nervöst när det händer men har ännu inte skapat några bekymmer. Jag tror det beror på att den värmen som diffklumpen alstrar vid bankörning (man kan inte hålla handen på den efter att pass!) + den ökade belastningen från greppet av R-däcken är bovarna. De tar helt enkelt musten ur bilens gamla originalbussningar och det har aldrig inträffat till vardags. Det är p.g.a. detta jag köpt en vinterbil och nu ställt av Compacten, bakaxeln ska rivas ner och bussas om med hårda grejer, liksom diffklumpen. Ev. tar jag växellådsfästen och motorfästen också.

99% av alla gatbilsåkare brukar köra för egen maskin till och från träffarna. Men det är inte alla som kör till vardags som jag med sina trackday-toys.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #101 skrivet: oktober 31, 2010, 21:11:11 »
Bilen besiktigades igår med två underkännande, en kass spindelled och en vitt blinkade blinkers bak. Kändes bra att ta en tur till SBP innan avställningen (idag) fall man skulle någon anmärkning att åtgärda så man kan ta det under vinteravställningen. Jag har sedan tidigare köpt nya främre bärarmar, styrleder och krängstag, så tvåan på spindelleden är inget jag är ledsen.
Kommer dock bli tråkigt att inte köra med den på fem månader.  :'(
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #102 skrivet: februari 26, 2011, 19:44:14 »
Verkar som några inlägg försvunnit sedan "affären". Nåja, det har jag full förståelse för.

Det som hänt med bilen sedan sist är egentligen inte mycket. Den är inkörd i garaget och projekt pågår givetvis. Bakvagnen ska bussas om med rejält hårda polyuretan-bussningar jag beställt på www.strong-flex.eu Jämfört med svampiga powerflex handlar det om halva priset! Bakvagnen hänger löst, det är bara stödlagret som ska lossas innan jag kan ta ner rasket och börja arbeta. Bakvagnensprojektet har dargit med sig en del extra-arbete jag inte räknat med. Det blir komplett nya bromsrör där bak och nya handbromsvajrar för att nämna något.
Sedan önskar jag hinna med att montera min plasthuv och ledlager-topplagringar samt skrapa asfalt, blästra och åtgärda rost. Känns som tiden rinner iväg...  ???

Det har hänt annat på bilfronten också. Min Volvo hostade ut ca 2l motorolja i veckan som gick =  igensatt vevhusventilation. Då jag har fullt i garaget och därmed stod utan mekplats för Volvon och inte heller visste ifall det dragit med sig följdfel som sprängda packboxar o.dyl. så bestämde jag mig för att sälja den som den stod ärligt och billigt. Det resulterade i ett byte mot en annan Compact! Närmare bestämt en 318ti Open-air, så nu är man dubbel Compact-ägare.  8) Vet inte riktigt om jag ska ha den kvar eller inte, inte helt optimal som familjekärra, men den kanske får en egen projekttråd, vi får se.
Bra är att den fått ny koppling, ny vindruta, har fungerande AC, dragkrok, och är nybes. och nyskattad.
Mindre bra är allmänskicket, det kommer krävas lite kärlek. Den har redan fått ny termostat och fått ta över några delar från "race-Compacten" som jag köper nya till sen istället.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10073
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #103 skrivet: februari 26, 2011, 19:57:21 »
Trevlig berättelse, Davve.
Dina inlägg som är borta kan ha att göra med att vi gjorde en backup återställning då en del försvinner, sorry!
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #104 skrivet: februari 27, 2011, 11:07:42 »
Dina inlägg som är borta kan ha att göra med att vi gjorde en backup återställning då en del försvinner, sorry!
Det du tänker på är jag medveten, det är tre-fyra inlägg på slutet som är borta. Men jag ser på något annat ställe att jag svarat på frågor som inte längre finns. Antar att det är en medlem som velat ha bort sina skrivna inlägg. Det kan rent av vara "spöket" som skrivit och att inläggen försvunnit av den anledningen. Ingen fara på taket Alain, vi låter det vara.  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

 

Reklampartners