Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: SÅLD! BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.  (läst 82968 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #105 skrivet: mars 17, 2011, 17:34:50 »
Här är lite av vad jag pysslat med i vinter.
Bytt de främre bärarmarna efter nedslag på en spindelled, bytte samtidigt kränghämmarstagen som var sopslut. Nytt och fräscht, de excentriska M3-bärarmsfästena är kvar sedan tidigare.


Här ett gäng bakvagnsbussningar.


Bakvagn nere. :) Det har dragit med sig en hel del extra-arbete jag inte räknade med från början då gammalt skit inte lossnar...  >:(  Vid montering kommer det bli nya bromsrör och nya handbromsvajrar bl.a.


Gjorde en avdragare på jobbet för att kunna få bort silentblocken. Mätte dock lite slarvigt så det gick inte att få ut hela bussningen på en gång. Gjorde istället som så att jag drog ut innanmätet först.


Efter det kunde jag köra bussningens yttre plåthölje med tigersåg och vålda och banka, sedan är det enkelt att få väck.


Fick nytta av min avdragare vid monteringen av de nya silentblocken. Här är själva bussningen redan på plats men den inre hylsan är på väg in. Men det gick faktiskt precis lika bra att banka in dem med gummiklubba vilket praktiserades på andra sidan...  ;)


Nytt stumt silentblock på plats.  8)


Sedan var det dags för diffbussningen. Innanmätet i bussningen gick att bända loss med skruvmejsel, så sunkigt satt det.  :o


Och efter det blev det bågfil för att få loss ytterhöljet. Inte tigersåg här, går man igenom blir det djupa hack i diffkåpan då den är i aluminium! Borta!


Tvättad bakaxel.  :) Roligare att meka med rena grejer så man fick passa på då det var sköna plusgrader ute.


Rengjort med roterande stålborste. Ska ni göra detta själva så använd gärna någon form av andningsskydd. Alu bryts inte ner i kroppen och sätts i samband med alzheimers. Risken är väl inte så stor då folk använder deo dagligen utan att bli senila...  ;) Men som sagt, alu-damm är inte nyttigt!


Montering av diffbussning. Går fint att montera den tvådelade diffbussningen med en lång bult och stora brickor (ca dia 95mm) på varje sida.


Done! :)


Just nu håller jag på med bärarmsbussningarna men måste bygga en avdragare, de sitter så in i h-e så de grejer och avdragare jag har hemma funkar inte.  >:( Måste göras en specialare.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #106 skrivet: mars 17, 2011, 20:22:03 »
Davve blir farlig på banorna 2011.  8)
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10076
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #107 skrivet: mars 18, 2011, 08:10:36 »
Bra jobbar! Davve, nu behöver du inte tänka på det några år fram över. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #108 skrivet: mars 18, 2011, 12:54:49 »
Kan ju säga att om jag ska ha en ny banbil efter denna så blir det en som är färdigbyggd...  :P
Men tanken är att denna ska kunna roa mig i flera år framöver och det jag håller på med nu är det absolut tyngsta projektet, så när detta är klart så kommer det att kännas rätt gött.  :) Det är kul att kunna ha gjort jobbet själv, men nästa gång är det som sagt inte värt det. Varken i tid eller pengar.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #109 skrivet: maj 22, 2011, 09:11:49 »
Bilen är sedan knappt två veckor tillbaka påställd och nybesiktigad. Med beröm godkänd på SBP för det fina arbetet med bakvagnen (nymålad med hammarlack bl.a.) och nyfikna frågor kring bussningarna. Kul.  :) Har dock inga bilder på den i färdigt skick, det får spanas in på rejsa istället. Detta p.g.a. tillfälligt slut på minne i hårddisken.
Vinterns arbete har resulterat i följande:
* Nya bärarmar och kräng-stag fram.
* Nya gula (90ShA) Strongflex-bussningar hela bakvagnen, diffen och krängare fram och bak.
* Nya bromsrör hela bakvagnen.
* Stålomspunna bromsslangar runtom.
* Nytt bränslerör matarledning (under bilen mellan tank och filter).
* Rengjord och målad bakvagn.
* Biltema gel MC-batteri 20Ah, vikt ca 7kg mot original 15kg.
* Nya gasdämpare baklucka av plast, lättare än original.  ;D
* Ny insugsbälg och nytt luftfilter (stekar-Compacten fick ärva dessa).
* Sänkt rattstång 30mm.
* Div. rostlagning/förbättring, ej helt klart.
* Nya handbromsvajrar (p.g.a. att de gamla ej gick att få loss hela).

Bussningarna är ett jättelyft! Bilen är mycket mer direkt och reagerar på ett helt annat sätt än tidigare, den börjar kännas bra! För dem med krav på komfort är detta inget att ha, främst för att ljud nu fortplantas till karossen, mest vägljud.
Stålomspunna bromsslangar är helt klart överreklamerat. Jag märker ärligt talat ingen skillnad alls i pedalen.  :( Men snygga är dem!  ;)
Att jag sänkt rattstången beror på att rejsstolen är mycket lågt monterad och jag fick nästan hänga i ratten innan. Nu sitter jag mycket, mycket bättre och det blir nästan lite sportvagnskänsla över körställningen.

Montering av bärarmsbussning bak:


MC-batteri. Monterad i original batterilåda under huven. Fastspänd med bygel i originalhål (ej på bild):


Sänkt rattstång:


Börjat skrapa asfaltmattor  :P  :


Hur som för j-kla kul att äntligen ha bilen körbar och ute ur garaget. Det drog ut på tiden p.g.a. 2 X felaktiga leveranser/inköp ac handbromsvajrarna. Dessa är INTE samma som till vanliga E36 vilket sällan framgår på webshoparna och i butik (ex. Biltema).
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #110 skrivet: juli 21, 2011, 00:36:54 »
Har inte hänt mycket här men ett X-brace är på plats (undre förstärkningsstag, original på M3 GT och M3 cab) och hjulinställning är gjord. Vad gäller hjulinställningen var toe åt h-e (för mycket out) och jag skrubbade sönder insidan på mina gat-framdäck på mindre än två månader. Om jag inte har fel för mig ger excentriska bärarmsbussningar mer toe out och efter det har jag även fått på nya bärarmar som inte verkar haft samma mått som de gamla. Nu efter hjulinställning är bilen en fröjd att styra och känns inte som en nervös skadeskjuten crackhora på vägen längre.  ;)
Årets första bankörning är inte genomförd men kommer med BMW SC i aug på Anderstorp.  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #111 skrivet: september 07, 2011, 18:27:43 »
Mycket dött med bilen p.g.a. köksbyte, men jag var iväg och lekte av mig på mossen (BMW SC) i alla fall för några veckor sedan i alla fall.
Bilen är mycket skönare med stumma bussningar, det känns som den blivit av med fettet så att säga.  ;) En j-kla bra dag, perfekt väder med lagom temp. och relativt få gatbilar gav mycket tid och plats på banan. Ca 22 mil/50 varv blev det allt som allt. :) Kunde kört lite till men valde att spara det allra sista av främre bromsbeläggen. Tidtagning är inte tillåtet med BMW SC, men jag lekte lite med färddatorn som visade 119km/h i snitt över ett varv. Får tas med en nypa salt då rullomkretsen med R-hjulen är mindre än original, men ändå en indikation på hur snabb mossen ändå är. Gött!  8)
Nya främre bromsbelägg beställda. Nu blir det att testa Ferodo DS3000, många är väldigt nöjda med dessa och avgörandet var priset. Carbotech XP8 som jag haft hittills ligger på ca 2500kr med frakt, Ferodo beställda på www.demon-tweaks.co.uk hamnar på 1400kr inkl. frakt med rådande växelkurs. Pundet är inte mycket värt nu, passa på att handla!
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #112 skrivet: september 28, 2011, 21:30:57 »
En enkel sammanställning av den lättning jag gjort:
Bagage (inkl. bl.a. reservhjul, verktygslåda, domkraft): 20kg.
Avgas: 7kg.
Batteri: 7kg.
Stereo (inkl. original slutsteg och hela kabelhärvan): 4kg.
Asfaltmattor: 10kg.
Golvmatta: 10kg.
AC: 12kg.
Torkare + motor baklucka: 1kg.
Förarstol: 12kg.
Dimljus fram: 0.5kg.
Dämpmatta huv: 0.5kg.
Ratt: 1kg.

=85kg lättare (minst)!   :)

Då har jag inte räknat in en massa smådelar som plastdetaljer, skumgummi-bitar här och var m.m. 85kg lättare ja, men jag har fortfarande inte en aning om bilens totalvikt föutom vad som står i reg-pappret. Ska man tro på det väger den 1290kg skattevikt. Då landar den på 1205kg. Inte sådär jättelätt ändå. Men jag litar inte på Vägverket/Transportstyrelsen, lätt att de saltar viktuppgifterna för att få in mer skattepengar. De vet jag sedan tidigare bilar jag vägt.  >:( Får ta mig i kragen och köra och väga den snart.

Är anmäld till årets sista banträff med BMW SC den 8/10. Så det blir åtminstone två körningar för året.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10076
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #113 skrivet: oktober 08, 2011, 05:32:12 »
Lättare blev det! 8)
Har du inte nära dig ett lastbilföretag med lastbilvåg?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #114 skrivet: oktober 09, 2011, 13:30:50 »
Den är vägd fulltankad på SBP, ca 1150kg väger den då. Går lätt att ta 50kg till relativt enkelt. Har bl.a. en plasthuv som ska monteras, baksäte och dörrsidor går att kasta (fast då kan jag inte köra ungarna, hmm...), takluckan kan ersättas, stötfångarna rensas inuti på balkar, passagerarstolen fram kan bytas mot en skalstol (fast då går det inte att fälla för ungarna, hmm igen...). Nåja, vi får väl se.  ;)

Knutstorp avverkat. Kommer liten rapport senare.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #115 skrivet: december 21, 2011, 11:01:11 »
Lite seg på att uppdatera...  ::)
Körde, som nämndes, även på Knutstorp. En spännande dag som började med blöt bana. En lättad Compact har mycket dåligt fäste i bakvagnen när underlaget inte är torr asfalt. Det gick inte fort i vätan men skoj och framför allt en nyttig ban-erfarenhet.
Under dagen torkade banan snabbt upp och därmed ökade även farten betänkligt. Nu innebär det inte att jag far fram som en raket för det, 140hk, smala R-däck och halvdant chassie (åker ju fortfarande med Kina-prylar) sätter sina begränsningar. Liksom säkerligen chauffören...  ;)  Men de gånger man kör ifatt en M3 är oerhört tillfredställande!  :)
På Knutan uppenbarade sig ett nytt bekymmer. I "Idioten", som dels är banans tightaste sväng och även ett ställe det inte finns något givet spårval, fick jag en bit in i stintarna inte längre i tvåans växel. Det gick att köra på trean också, men lågt varvtal och brist på vrid gjorde att det inte gick så fort ut här. Jag tolkar detta som att byte av upphängningar i drivlinan nu är ett måste innan nästa års bankörningar. Så motor och växellådsfästen ska bytas och helst uppgraderas till tuffare saker. Växellänkaget ska också fräschas upp och shortshift är införskaffad. Med shortshiften tänkte jag förlänga spaken för att få spaken närmare ratten men tack vare shortshiftern ändå inte få längre slag.
Men allt detta kommer troligen att få vänta tills våren för just nu vinterbruksas bilen. Jag tänkte som så att den är ju rätt skoj att köra även om det är vinter. Så 17"-plåtfälgar med friktionsdäck införskaffades. Kan säga redan nu att allt annat än rallydubb är halt på en Compact och årets första rejäla bredställ i snön slutade 10cm från en plåtcontainer!  :o ;)  Här gäller det att känna sig lite bättre för i fortsättningen.
F.ö. besiktigades bilen med beröm i slutet av oktober. Dock ej godkänd p.g.a. för vi lysande blinkers.  >:(  Men ingen ombesiktning på det.

BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #116 skrivet: januari 05, 2012, 11:47:34 »
Ja jösses vilken usel vinterbil detta är!  :o  Igår kom det tung blötsnö och det var inte plogat när jag skulle hem på natten från jobbet. "Autobahn-friktionsdäck" (H-hastighetskod) i kombo med lätt Compact snudd på okörbar i tjock blötsnö. 30-40km/h när det var som sämst och baken viftade mest hela tiden. Kan inte minnas att ens min E30 325 var så här kass.
Annars har däcksvalet passat vintern, som den varit hitills nere i södern, perfekt. Nästan som bra sommardäck på barmark.  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10076
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #117 skrivet: januari 05, 2012, 12:23:12 »
Vad händer om du lägger i skuffen en vikt på ca 50kg, jag har hört att det fungerar bättre när det är snö.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #118 skrivet: januari 06, 2012, 12:08:26 »
Vad händer om du lägger i bagaget en vikt på ca 50kg, jag har hört att det funfa bättre när det är snö.
Funkar säkert mycket bättre med last i skuffen, men det känns så 70-tal...  ;)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #119 skrivet: juni 06, 2012, 11:42:27 »
Då jag köpt ny bil och kommer behålla Opeln som andrabil/vinterbil har jag bestämt mig för att låta Compacten låta bli en renodlad trackday-leksak. Det innebär att jag nu bara har dörrsidorna fram, innertaket samt passagerarstol fram inv. kvar inv. Och ja, ljudnivån är nu något dj-vulskt inv...  ???  Men jag jagar kilon, enda trimmet när man inte har råd att trimma motorn eller köpare snabbare bil.  ;)  Även takluckan ska opereras bort på något sätt tänkte jag. Ca 15kg mekanism på sämsta tänkbara stället.
Har även fått på en platshuv sedan jag skrev något sist, 7kg mot originalets 15kg. Vet inte riktigt hur mycket jag sänkt vikten sedan sist i.o.m. huven och mera utkastade inredningsdetaljer, men hoppas komma ner till 1100kg med med en skalstol även på passagerarplats. Sedan finns det ytterligare kilon att hämta genom att rensa kofångarna på balkar och krockstötdämpare. Frågan är om jag vågar ge mig på de sistnämnda, det kan ju hända att man krockar...
Till hösten kommer jag beställa coilovers när de stora gruppbeställningarna görs hos vissa företag, då kan man tjäna en 2-3k. Blir då i racing-utförande, vardagsdugligheterna är som sagt kastade åt sidan. Sedan skulle jag vilja ha (åtminstone) en halvbur för att säkert kunna åka med riktiga fyrpunktsbälten. Att sitta helt limmad gör mycket för känslan.
Har för en månad sedan fixat nya motor och växellådsfästen. Motorfäste blev moddade Volvo 240-rallykuddar monterade i egna koppar/adaptrar för att passa mot bilen. Växellådsfästen är en Biltema universalkudde med en extra 3mm bricka för att passa i höjd. Hårt! Och får bilen att vibrerar en hel del. Men jag kommer inte behöva missa växlar vid bankörning längre.
I år blir det åter premiär på Anderstorp. Innan dess har jag lite att göra som inte är fixat än, bl.a. måste mina endast 2 år gamla skivor fram redan bytas!  :o Jag har slitit ca 3-4mm på mina Carbotech XP8-belägg, detta slitage på belägget har ätit nästan 1mm på varje sida av skivorna! Om jag skulle svarva om dessa skivor måste de ändå snart bytas, inte mycket säkerhetsmarginal kvar. Så det blir nya skivor fram och nya Ferodo DS3000-belägg. Undrar om helt nya race-belägg inte överlever skivorna denna gång!? Ny bromsvätska, nya fjäderbenslager bak och nya stag till krängaren bak. Sedan är bilen redo för en ny ban-säsong!  :D  Bilder följer i lite blandad ordning.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

 

Reklampartners