Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: SÅLD! BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.  (läst 81474 gånger)

0 medlemmar och 12 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10073
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #135 skrivet: januari 14, 2013, 23:22:30 »
Gott med en kafepaus! ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #136 skrivet: januari 21, 2013, 20:27:55 »

Snart är det vår och du kan åka ut och smiska kurvor igen.  ;)




Gott med en kafepaus! ;)



Tack boys.  :)  Jag har faktiskt gjort liiiiiiiite sedan sist. Fixat järn som jag ska kapa till som kommer att användas då jag svetsar fast luckan. Kommer kapa ett 2mm fyrkantsrör i L-profiler som jag svetsar i falsen i hålet. Sedan kan man lägga luckan på de klackar som kommer sticka ut, justera det som behövs och punkta dit den. Sedan fylls spalten med rut/PU-lim vilket kommer göra att det ser i princip original ut från utsidan.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #137 skrivet: januari 26, 2013, 13:37:05 »
För att motiver mig själv...





Ja, jag ska ut i garaget idag...  ;)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad TopRetz

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 943
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #138 skrivet: januari 26, 2013, 18:42:43 »
Davve, du kommer bli farlig på banorna framöver  :)
BMW M3 E92

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #139 skrivet: januari 27, 2013, 10:37:22 »
Davve, du kommer bli farlig på banorna framöver  :)
Nä, för liten motor. Men det är skönt att ha något att skylla på.  ;)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10073
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #140 skrivet: januari 27, 2013, 13:08:52 »
Trevlig motivering! Davve. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #141 skrivet: februari 22, 2013, 21:12:53 »
Davve för faaaan inte tappa gnistan nu!!! Keep up the good work! D va nice o läsa om bussningarna o andra chassi moddz! 140 hk i den lille bilen måste va skojj me den hjulupphängningen på landsvägar iaf kanske inte på banan så som du beskriver d.
Tycker du ska fortsätta bygga på bilen. Har inte dr schrick nårra roliga kamaxlar te den motor?
Så du ändrar karaktär i motorn så d passar mer på bana? Finns juh lite småfippel man kan göra, andra kamaxlar, extraktorgrenrör, racekat, bra flöde i avgassystemet, polera upp insuget o kanske chip me annan map i. Så man kramar ut d mesta ur motorn. Detta behöver inte vara så dyrt heller om man fyndar beg. Lr va tycker du?
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #142 skrivet: februari 23, 2013, 18:12:54 »
Fortsätt peppa mig!  ;)


Det går fortsatt trögt men det är inte för att jag är lat. Jag renoverar hallen just nu men det är det sista jag ska göra inne i huset på flera år. När det är klart ska jag ta tag i bilen.


Det finns roligare kammar till M42B18 och och det är något jag funderat en del över. Kommer inte att bli till denna säsongen men kanske i framtiden. Det första jag ska göra vid motorn är att få på ett lätt svänghjul och chip. Lätta svänghjul gör underverk för karaktären och chippen tar bort en ful svacka i effektkurvan (känns tydligt!) som finns strax före 4000varv/min. Dessutom svarar M42B18 ovanligt bra på chip för att vara sugmotor.
Vi får se. Lär kanske ha bilen i många år framöver och något ska man ju göra på vintrarna.  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad henkek

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 174
  • Karma: +5/-0
Sv: BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #143 skrivet: februari 23, 2013, 19:29:28 »
Ser ut va ett roligt projekt :) speciellt köra bana :)

Jag satt o kika igenom hela tråden och undrar hur första väghållningskittet va? Funkade det bra på gatan?

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #144 skrivet: februari 23, 2013, 21:21:30 »
Hehehe d va nästa tips ja tänkte på o lätta svänghjul. Gjorde underverk på gamla sugissar för i tiden då vi dönade runt me förgasare ;)
Kul att andra har samma problem ja hinder som jag jag renoverar hela min övervåning samtidigt som ja fipplar me mitt projekt BlackEdition.
Tänkte göra klart bilen te den 26.maj Bimmers Of Sweden på Mantorp, men tror inte ja blir klar te dess men ska dit me bilen ändå.
Nästa vecka ska ja börja fippla me min bil igen då ska d svarta innertaket in, coilissarna på, o lite annat smått o gott får se va man hinner me.

-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #145 skrivet: februari 23, 2013, 22:01:11 »

Ser ut va ett roligt projekt :)  speciellt köra bana :)

Jag satt o kika igenom hela tråden och undrar hur första väghållningskittet va? Funkade det bra på gatan?
Bankörning rekommenderas! Skitkul!  :)  När det kommer till kritan är rakorna faktiskt bara transportsträckor till nästa sväng, så det faktiskt rätt bra med små maskiner.

Hehehe d va nästa tips ja tänkte på o lätta svänghjul. Gjorde underverk på gamla sugissar för i tiden då vi dönade runt me förgasare ;)
Kul att andra har samma problem ja hinder som jag jag renoverar hela min övervåning samtidigt som ja fipplar me mitt projekt BlackEdition.
Tänkte göra klart bilen te den 26.maj Bimmers Of Sweden på Mantorp, men tror inte ja blir klar te dess men ska dit me bilen ändå.
Nästa vecka ska ja börja fippla me min bil igen då ska d svarta innertaket in, coilissarna på, o lite annat smått o gott får se va man hinner me.
Ja, visst är det skönt att inte vara ensam. Nu ska jag inte klaga på huslig renovering för det blir ju bra när det är klart och är stundom rätt kul det också.
Är sugen på 26 maj men har satt målet att ha bilen körklar 6 juni för en heldag på Anderstorp som jag anmält (och betalt) mig till. Blir nog lagom tidsmässigt om jag ska lyckas hinna med allt jag tänkt den här vintern.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
Sv: BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #146 skrivet: februari 25, 2013, 11:18:56 »
Ser ut va ett roligt projekt :) speciellt köra bana :)

Jag satt o kika igenom hela tråden och undrar hur första väghållningskittet va? Funkade det bra på gatan?
Glömde svara på frågan om väghållningskittet!  :o  Det fungerar perfekt på gata och vanliga gatdäck, komforten försvinner till ganska stor del men bilen känns bra mycket piggare när det svänger, det blir stor skillnad mot original. Kan faktiskt rekommendera detta för gata, oerhört prisvärt om man köper det billigt från Tyskland som jag gjorde. Mitt har suttit på bilen i nästan tre år, gått en kanske 250 mil på bana, 1000-1500 mil gata inkl. en vinter. Fungerar som det ska ännu. Lacken försvinner dock fort från fjädrarna och det är numera rostiga och fula.
För bana? Njaee, beror på vilka krav man har. Räkna med att dina krav höjs efter varje banträff! Det är kul att köra med detta chassie på bana men med de ökade grepp som R-däck ger så är chassit för mjukt. Så för bana, köp rätt från början.  ;)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #147 skrivet: mars 05, 2013, 06:46:11 »
tja e hallen snart klar lr? :D vill se lite update?

-= BMW =- Just Real Power

Utloggad henkek

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 174
  • Karma: +5/-0
Sv: Sv: BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #148 skrivet: mars 06, 2013, 01:49:57 »
Glömde svara på frågan om väghållningskittet!  :o  Det fungerar perfekt på gata och vanliga gatdäck, komforten försvinner till ganska stor del men bilen känns bra mycket piggare när det svänger, det blir stor skillnad mot original. Kan faktiskt rekommendera detta för gata, oerhört prisvärt om man köper det billigt från Tyskland som jag gjorde. Mitt har suttit på bilen i nästan tre år, gått en kanske 250 mil på bana, 1000-1500 mil gata inkl. en vinter. Fungerar som det ska ännu. Lacken försvinner dock fort från fjädrarna och det är numera rostiga och fula.
För bana? Njaee, beror på vilka krav man har. Räkna med att dina krav höjs efter varje banträff! Det är kul att köra med detta chassie på bana men med de ökade grepp som R-däck ger så är chassit för mjukt. Så för bana, köp rätt från början.  ;)

Ok :) blir ju ingen bankörning men min slöa bruks 320 direkt :) så då duger dem nog bra för mitt pendlande :)

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #149 skrivet: april 06, 2013, 14:48:33 »
Tja Davve,
vi pratade om bussningar för ett tag sen... delrin, powerflex, strongflex o som vanligt blandade ja ihop d vid beställning så förra veckan fick ja paket me powerflex bussningar från england... dessa heter black edition vet du nåt om dom????
Ska monteras nästa vecka men till dess tänkte ja fråga runt om dom.... intryck dom ger e faktist delrin (svarta, hårda ;) )
-= BMW =- Just Real Power

 

Reklampartners