Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: SÅLD! BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.  (läst 81469 gånger)

0 medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #150 skrivet: april 07, 2013, 20:58:15 »
Tja Davve,
vi pratade om bussningar för ett tag sen... delrin, powerflex, strongflex o som vanligt blandade ja ihop d vid beställning så förra veckan fick ja paket me powerflex bussningar från england... dessa heter black edition vet du nåt om dom? ???
Ska monteras nästa vecka men till dess tänkte ja fråga runt om dom.... intryck dom ger e faktist delrin (svarta, hårda ;) )
De Powerflex jag varit i kontakt med har varit gula och inte kännts hårdare än vanliga original. Powerflex kan mycket väl ha hårdare varianter numera vilket jag kan ha missat när jag inte tittat åt deras håll sedan jag upptäckte Strongflex. Finns det någon uppgift på hårdheten? Gula Strongflex ligger på 90ShA. Bara att hoppas de var lika billiga som Strongflex också.  ;)


För att föregå fler frågor om hur det går med bilen så står det fortsatt still. Hallen börjar ta sig...  ;)  Jag har faktiskt inte ens fått mina coils ännu.  :o
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #151 skrivet: april 11, 2013, 21:17:58 »
Ang. mina coils var jag idag i kontakt med Streetperformance om varför de inte kommer. Tydligen har dem försökt ringa mig då DHL inte hittar min adress vilket lär bero på postnummer och postortsändring där jag bor. Och jag har garanterat tagit dem för telefonförsäljare när de ringt och inte svarat...  ::)  Nu är detta utrett så de lär väl dyka upp snart hoppas jag.  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #152 skrivet: maj 20, 2013, 20:52:14 »
Och de dök upp, men då var det fel grejer till bakvagnen.  :( >:(  Detta är utrett och Streetperformance har skött det bra, men grejerna har inte kommit än, men ska komma så jag har en chans att montera innan den 6/6 då jag tänkt mig en heldag på Anderstorp.


Fel grejer skriver jag. Det fanns (skriver fanns för mitt kit med separat fjäder ska utgå) två olika lösningar till bakvagnen på D2 Trackracing. Ett som original med separat fjäder vilket också är det som syns på bild på Streetperformance hemsida och det var detta jag ville ha (och ska få) för att slippa bygga om karossen och infästningar (= förstärka + bredda hjulhuset). Sedan ett med en fullcoilover där fjädern sitter på fjäderbenet. Detta är egentligen en lite bättre lösning men det kräver som sagt mycket mek för att få dit och det har jag varken tid eller lust till. Tillråga på allt fick jag en fjäderkonstant för originalplats till fullcoilovern vilket hade blivit alldeles för hårt om jag nu valt att behålla (felet) jag fick.
Men som sagt, det är utrett och Streetperformance är bra att ha att göra med!  :)


Jag har faktiskt börjat meka också.  ;)  Tyvärr har jag inga bilder att erbjuda då åskan dödat både det ena och det andra därhemma, däribland datorn.


BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #153 skrivet: juni 03, 2013, 22:40:55 »
Och de dök upp, men då var det fel grejer till bakvagnen.  :( >:(  Detta är utrett och Streetperformance har skött det bra, men grejerna har inte kommit än, men ska komma så jag har en chans att montera innan den 6/6 då jag tänkt mig en heldag på Anderstorp.
Ja, får väl se hur det blir med det.  >:(  Fortfarande inte fått några grejer och snart är det torsdag... Bilen är dock i princip klar, förutom att jag verkar bli tvingad att köra med race-specade coils fram och betydligt mjukare "sport-grejer" bak. Känns understyrt...  :o 


Den slöa, vad gäller bil-mek, vintern har ändå resulterat i följande:
* Nytt race-specat chassie (bak dock ej levererat, och än mindre monterat än...).
* Rensad taklucka. Svetsat fast locket och tätat spalten. Viktvinst ca 13-14kg på ett riktigt bra ställe.
* Nya bromsrör fram.
* Ny bromsvätska, ATE Superracing Blue (detta är något jag byter varje år).
* Rensat i elsystemet. Många meter kabel och något kg borta.
* Rensat mer inredning och lite ljudisolering under instrumentbrädan.
* Monterat bort xenon jag haft på helljuset.


Jag tror bilen är en ca 20kg lättare än förra året. Alltså 1065kg fulltankad (utan förare).  :)




BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #154 skrivet: juni 04, 2013, 07:12:55 »
Jag är förvånad över att bilen fortfarande väger över 1000 kg så rensad som den är, som jämförelse här har jag min andra inköpta bil. En -88 Honda Civic 1.6i som helt i original utförande endast vägde 1010 kg och detta med glastaklucka och all inredning/isolering. Vad gör att din ti är så tung? För inte är den så enormt mycket större än min lilla Honda. Plåten var visserligen väldigt tunn på min japanska så mycket av vikten ligger kanske där.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #155 skrivet: juni 04, 2013, 16:06:29 »
Jag är förvånad över att bilen fortfarande väger över 1000 kg så rensad som den är, som jämförelse här har jag min andra inköpta bil. En -88 Honda Civic 1.6i som helt i original utförande endast vägde 1010 kg och detta med glastaklucka och all inredning/isolering. Vad gör att din ti är så tung? För inte är den så enormt mycket större än min lilla Honda. Plåten var visserligen väldigt tunn på min japanska så mycket av vikten ligger kanske där.
Plåten är nog tjockare på en något större bil, modernare konstruktion med mer inbyggd krocksäkerhet/förstärkningar, kardanaxel, diffklump (tung!) och lite annat smått och gott gör nog skillnaden. Sedan vet man ju inte hur pålitlig vågen jag brukar använda är heller (SBP´s). Målet är ändå tonnet med full tank (ca 45kg), får se om det är möjligt men det finn mer att göra.  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #156 skrivet: juni 20, 2013, 20:10:09 »
Har hänt lite, bl.a. har en 9h open-pit på Anderstorp avverkats med nytt PB på 2.02.66 trots att jag inte fick mina bakre coils i tid (körde alltså med D2 Track Racing fram och ebay-sunket där bak) och att främre krängaren satt lös!  :o  Så den där tiden ska det ju allt gå att putsa till!


Till slut dök de bakre delarna upp och sitter nu på plats på bilen, så nu ser jag verkligen fram emot nästa banträff, det blir på Knutstorp 3-4 aug.
Men kan redan nu säga att bilen känns som en gokart, även med gatdäck.  ;D


Har även börjat måla golvet inv. med svart hammarlack. Vitt är så snyggt men tror man tröttnar på att hålla efter det, särskilt när jag packar bilen full med hjul, verktygslådor, domkraft m.m. till och från banträffar.


Har ännu inte möjlighet att ladda upp bilder via dator (har ingen än p.g.a. åskan), men det finns att se en hel del i min rejsatråd från senaste tiden, tryck på bilen i min signatur så hamnar ni rätt.


Laddade hem en GPS-prestandamätare till nallen och testade lite igår. 0-100km/h 8.2s och 0-400m 14.9s, inte så illa pinkat för en liten fyra.  ;)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #157 skrivet: juli 10, 2013, 20:14:29 »
Äntligen med dator igen så här kommer ett axplock på vad som hänt med bilen under vintern/våren:
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #158 skrivet: juli 10, 2013, 20:18:13 »
Från Anderstorp 6/6, fotograf Erik Nilsson:
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #159 skrivet: juli 10, 2013, 20:22:08 »
Ser bra ut vid lite inspirerad kurvtagning.  :)
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10073
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #160 skrivet: juli 10, 2013, 20:29:16 »
Bilen har fått lite julklappar i förskott.
Hur är det med väghällning om du jämför med innan?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #161 skrivet: juli 10, 2013, 20:37:25 »
Ser bra ut vid lite inspirerad kurvtagning.  :)
Och bättre blir det. På Anderstorp var den lite för hög fram och så satt ju de gamla sunk-delarna kvar där bak.


Hur är det med väghällning om du jämför med innan?
Skillnaden är stor även med "halkiga" gatdäck. Största skillnaden är väl egentligen att fjädrarna är så mycket hårdare så att bilen inte kan säcka ihop när man svänger. Sedan är såklart stötdämparna anpassade efter fjäderhårdheten. Men då de är justerbara i hårdhet kan man faktiskt åka mjukare än innan, om man vill. Men rejält mycket hårdare om man åker på bana. Eftersom de är justerbara kan man till viss del även justera balansen i bilen.
En annan fördel men coilovers är möjligheten till justera corner weight, men innan dess ska jag lära mig köra ett tag till.  ;)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10073
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #162 skrivet: juli 10, 2013, 20:52:32 »
Kan tänka mig att du blir nöjd, måste det vara som att köra en ny bil, trevligt också att kunna ändra ställningen till olika körningar. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #163 skrivet: augusti 28, 2013, 23:20:16 »
Helt urusel på att uppdatera här...  ???


Tvådagars på Knutstorp är avverkat och det var minst sagt en kanonhelg på alla sätt.  :)
Vad gäller bilen kan jag faktiskt påstå att jag är lite kär i den igen, tack vare det nya chassit som nu äntligen testats komplett på bana som det ju är tänkt för. Bilen är så mycket bättre, roligare och vassare vad gäller väghållningen nu, en fröjd att köra!
Körde också för första gången med 225 breda R-däck (225/45-16 Kumho V70A) på E38-fälgar och det gjorde sitt till på varvtiderna. Sopade verkligen mattan med mitt gamla pers, nu körde jag som bäst 1.13.79 vilket jag är glatt överraskad över att både jag och bilen klarat.  :)


Ska försöka komma iväg och köra på någon träff till innan säsongen är slut, men vi får se, det är mycket som ska klaffa.


Säsongen går mitt sitt slut ja, så i vinter ska den in i garaget igen. Har som vanligt en to-do-lista och en en hel del punkter jag skulle gjort redan förra vintern...
* Nya framskärmar, ena gick sönder när jag valsade den p.g.a. oväntat mycket rost... Får se om det blir plast eller plåt.
* Ev. svetsa en del rost, beror lite på vad Bilprovningen tycker...  ::)
* Nytt stödlager + hardyskiva.
* Ny förlängd växelspak + shortshift + renovera länkaget med nya bussningar.
* Lätta mer! I bl.a. kofångarna kan man lätt kapa bort 10kg tillsammans fram och bak. Plastrutor? Kan inte komma på så mycket mer som ger några större mängder kilon, men det vore kul om man kom ner till tonnet med full tank.


Detta hade förmodligen Vazze fixat på 2 timmar men för mig känns en vinter lagom.  ;)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95, Davve.
« Svar #164 skrivet: augusti 29, 2013, 07:12:01 »
hehehehe va d en peak i sista inlägget lr? nä hur man jobbar e upp till var och en men ja tror jag har nån typ av adhd ;) men på min tid va d inte vanligt me dessa diagnoser. Kul att läsa om din lille BMW men du suger på att updatera ;)
Den verkar som en sketrolig och väldig potentiell bil på banan ;)

Keep up with the good work :)
-= BMW =- Just Real Power

 

Reklampartners