Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Apples datorer  (läst 15730 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
SV: Apples datorer
« Svar #15 skrivet: februari 01, 2010, 22:22:20 »
Precis!
Men jag måste säga att jag är imponerad av kvalitetskänslan på aluminium MacBooken. Tusen gånger bättre än vår 2 år gamla Dell som skruvar isär sig själv... Men den var billig.
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #16 skrivet: februari 17, 2010, 01:48:34 »
Ingen mac för mig denna gången, tog en billigare HP http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=441653
Älskar Windows 7!
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10077
  • Kön: Man
« Svar #17 skrivet: februari 17, 2010, 01:57:19 »
Köpte också för 3 veckor sen en HP Compaq 615 med windows 7, hel perfekt! den har precis det som behöver för att komma in på bimmer.
Hörde också att windows 7 är skyddad mot viruser, värt att kolla upp om det stämmer eller inte.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Rquired

• Senior
  • Fullt Medlemskap
  • Antal inlägg: 33
« Svar #18 skrivet: februari 17, 2010, 19:47:24 »
Har samma uppfattning om Apples datorer kontra Windows som många andra: *Apple* är en skyddad, snygg och enkel men också begränsad miljö kontra *Microsofts* mer fria men också mer problemfyllda program.

Har funderat på Mac, har iPhone sedan tidigare och tycker den är kanon, men i datorvärlden blir begränsningarna fler än fördelarna. Nu i och med Windows 7 tycker jag Microsoft verkar ha kommit ikapp tillräckligt för att idén att köpa en Mac är borta.
"I hate the sound of understeer, it´s like the sound of disapointment"
-Top Gear

Utloggad Tarantino

• Senior
  • Senior Medlem
  • Antal inlägg: 73
  • A Royale with cheese
« Svar #19 skrivet: februari 17, 2010, 22:51:24 »
Dock så kan man köra Windows på de nya macdatorerna.
728i -97

Utloggad Leif L

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 538
    • www.e28klassiker.se
« Svar #20 skrivet: oktober 17, 2011, 14:23:42 »
Då kommer det en liten kort resumé att jag i ett års tid gått och sneglat på Apples datorer och då speciellt under juli månad 2011.
I början av augusti så slog jag till med en iMac 27" Quad i5, 2,7GHz, 8GB 1333 MHz DDR3 SDR , 2TB SATA-hårddisk och Graphics: AMD Radeon HD 6770M 5.

Jag säger så här...att man inte köpt Apples tidigare?....men bättre sent än aldrig. Än så länge är jag himla nöjd och hoppas få vara det lång tid framöver.

Rekommenderas !!

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #21 skrivet: oktober 17, 2011, 19:12:33 »
Trevligt att du är nöjd med ditt inköp.  :D
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Leif L

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
    • www.e28klassiker.se
« Svar #22 skrivet: oktober 17, 2011, 19:17:37 »
Trevligt att du är nöjd med ditt inköp.  :D

Jo tack Fredrik och tack för den info du gav mig...det sporrade mig till detta inköp ;)

Utloggad Mrliee

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • 330ci
« Svar #23 skrivet: oktober 17, 2011, 21:27:09 »
Jag har också en iMac fast 21''. En så länge är jag mycket nöjd. Använde Mac i skolan och blev helt såld därav iMac köpet ;)
Fredrik M du har möjligtvis inte några bra tips på program för att "rensa/städa upp" hårddisken? Nu kör jag med ett program som heter CleanMyMac, men tycker det är lite väl simpelt. Har du tips på program där man kan både läsa o skriva på en PC-formaterad HDD? Har hört bra saker om t.ex Macdrive 9

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #24 skrivet: oktober 17, 2011, 22:16:20 »
Mrliee
För att läsa och skriva på en NTFS formaterad disk använder jag Paragon NTFS for Mac.

Vad gäller städprogram för Mac behöver jag mer info om vad du är ute efter, de flesta städ program typ Spring Clean osv. är ganska onödiga. Man klarar sig långt med Skivverktyg och att starta om datorn i felsäkert läge (Håll ned Shift när du startar datorn). Det som händer då är diverse cachar rensas och tillägg osv. startas inte. När datorn är uppe igen gör du en vanlig omstart. Detta brukar räcka i de flesta fall. Strular det på riktigt kan man prova att installera om systemet på datorn. Defragmentering osv. är inget som behövs på en Mac då OS X sköter det själv.

Vill man komma åt gömda funktioner så finns det Onyx som även har lite funktioner för att rensa skräp mm.

En kollega till mig gillar Cocktail som även det är ett program för att serva och underhålla sin mac. Har själv inte testat det speciellt mycket.

Är det rensa disken för att få ut mer utrymme du är ute efter finns det ett program som heter DaisyDisk, köps enklast på App Store. Den ger en grafisk översikt på vad som finns på disken och gör det lite enklare att leta upp stora filer som man kanske glömt bort.

Utloggad Leif L

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
    • www.e28klassiker.se
« Svar #25 skrivet: oktober 18, 2011, 10:28:36 »
Har 4 stycken 27" som jag inte hunnit packa upp och installera ännu, det lilla jag använt en sådan räcker endast till "Far åt helskotta vad stor skärmen är" men jag antar att det blir likadant som när jag började använda den 24" iMac jag har på jobbet. I början tyckte man att man satt som på en tennismatch men efter ett tag vill man inte vara utan den stora skärmen.

Så tyvärr har jag inte mycket att säga om 27" ännu mer än att den är vansinnigt läcker och jag gillar MagicMouse, men skulle vilja ha samma möjlighet till touchklick som man har på touchpaden eftersom jag använder musen sittandes i soffan för att styra mediacentret. Har dock svårt att tro att du skulle bli missnöjd med en 27" 2,8 GHz, skärmproblemen som varit får man väl hoppas att de är åtgärdade.

Innan jag beställde min så mätte jag med måttband hur det skulle se ut i den storleken...hejåhå vad stort tänkte man då, men man beställde ändå, och samma hejåhå upplevelse fick jag när 27 tummaren kom på plats i hörnet av skrivbordet. Men vad man vänjer sig när den har stått där en ca 14 dar....vill inte ha mindre. Samma känsla/upplevelse när platt-tv:n kom på plats...öka från 24" till 46" ångra inte en dag att jag gick till större tv:n också....helt annan bildupplevelse på platt-Tv:n och  iMacen ...samma sak med mobiler som har minst 4,3 ". En sammanfattning från mig ...är man intresserad av ny och bra teknik så vänjer man sig fort....åtminstone gjorde jag det.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10077
« Svar #26 skrivet: oktober 18, 2011, 11:37:55 »
Tekniken går framåt, man har lätt att adaptera sig efter det och när man är med, man vill inte gå tillbaka till det gamla.  8)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Mrliee

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • 330ci
« Svar #27 skrivet: oktober 18, 2011, 20:50:02 »
Tack för de bra tipsen Fredrik M. Ja det var det jag menade med div cachar osv.
Vilket format brukar du själv använda när du köper HDD? För min del så är det nästa bara jag som har Mac i omgängeskretsen, så det har blivit lite krångel ;) Tur att det finns program då

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #28 skrivet: oktober 18, 2011, 21:03:16 »
Tack för de bra tipsen Fredrik M. Ja det var det jag menade med div cachar osv.
Vilket format brukar du själv använda när du köper HDD? För min del så är det nästa bara jag som har Mac i omgängeskretsen, så det har blivit lite krångel ;) Tur att det finns program då

Jag delar inte mycket filer mellan mig och vänner som kör PC. Så samtliga mina diskar är formaterade med Mac OS Extended (Journalförd). För fildelning används ett 16 Gb USB minne formaterat till NTFS med ovan nämnt program. Oftast lägger vi filerna som bilagor i mail eller på en ftp server om vi behöver skicka filer mellan varandra. Det är alltså inte så stora filer som skickas oss mellan.

När du köper en disk är det bara att köpa det du vill ha, strunta i vad den är formaterad till. För det är ju väldigt enkelt att formatera om en disk avsedd för Windows till Mac OS och vice versa.

Sista inköpet var en G-Raid 4 TB http://www.g-technology.com/products/g-raid.cfm som används som backup disk till min MacMini som jag har som mediacenter. Mycket nöjd med den så jag funderar på att byta ut de NewerTech diskar jag har att lagra filmer på idag.

Utloggad Leif L

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
    • www.e28klassiker.se
Apples datorer
« Svar #29 skrivet: oktober 03, 2012, 21:31:40 »
Fredrik eller någon annan som kan svara vad som hänt......när man för upp muspilen till överkant, då breddas det som är över och under webbläsarfönstret...ok..det är som det ska på MB Air, men jag finner inte symbolen till höger under läsare...symbolen som man klickar på för att komma till sina favosidor som är lagt under ordet Populära. Var har den tagit vägen,.....likaså på den stationära iMacen. M.a.o så hittar jag inte min massor av favosidor.

Det konstiga är att det skett på båda Macarna samtidigt.
I dagarna två så har det skett uppdateringar av iPhoto och Aperture...har det skett nått konstigt i och med nedladdningen tro??

Hoppas att det förstås vad jag menar?

Reklampartners