Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Frankes Blogg - Ursprungskontroll: Check!  (läst 26413 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad franke

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1109
  • Karma: +0/-0
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
Frankes Blogg - Ursprungskontroll: Check!
« skrivet: oktober 29, 2009, 21:50:47 »
Här är min blogg, alla är välkomna med kommentarer!

Början till bloggen är inlägg från en import-tråd som spårade ur lite från ämnet.
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Mixtus

  • Senior
  • BMW Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 368
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Frankes Blogg
« Svar #1 skrivet: oktober 30, 2009, 04:31:25 »
När jag får tid tänkte jag försöka skriva en kort sammanfattning om att köpa bil i USA. I avvaktan på detta är forumets medlemmar välkomna att höra av sig med frågor så lovar jag att svara så gott det går. Jag bor och jobbar i USA och kan kanske hjälpa till med några av de vanliga frågorna.

Super! Själv är jag väldigt nyfiken på detta, då jag förhoppningsvis skall åka dit i 6 månader nästa år. Och i så fall skall det handlas bil!

Det jag funderat över är vad som gäller för en svensk som ska köpa "bruksbil" för att ha under tiden man är i USA. Har hört att detta blev svårt efter 9/11?

Jag skulle inte rekommendera dig att köpa bil under tiden du är här, helt enkelt eftersom det är förenat med en hel del problem. Först och främst skall du registrera bilen och det kräver en fast adress. Sex månader tyder visserligen på att du kommer att ha någon form av Visa, men det är nog för kort tid för att ”etablera sig” med en fast adress. Du kan teoretiskt sett ta en kompis adress, men det kan bli problem med polisen om uppgiften inte visar sig stämma (t.ex. vid en olycka). Nästa problem är försäkringen som åter igen kräver en fast adress. Eftersom du är okänd (med svenskt körkort) blir sannolikt premien skyhög.  Och blir du inblandad i en olycka kommer polisen garanterat att ställa en hel del frågor. Det finns även en möjlighet att försäkringsbolaget inte ersätter dig om du har fuskat med någon uppgift. Till sist, när det gäller försäkring, glöm inte att detta är ”the Land of Litigation”. I värsta fall hjälper försäkringen bara en bit på vägen. Du kan komma att bli ersättningsskyldig för den del som försäkringen inte täcker, men det är förstås mycket ovanligt. Så mitt råd blir att satsa på en hyrbil, när du behöver en bil, och istället lägga tiden på att leta en riktigt fräsch bil som du vill importera. Jag återkommer i ett senare inlägg till vad man skall tänka på hos en handlare. De kan hjälpa dig med att frakta bilen direkt till hamnen, utan att du behöver tänka på att registrera den. Handlarna kan vara riktiga skojare, men det tar vi som sagt senare. Till sist, du skrev något om 9/11. Det stämmer delvis. Polisen är mer misstänksam om uppgifterna inte stämmer, t.ex. om du har en adress som inte verkar stämma.

Utloggad franke

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1109
  • Karma: +0/-0
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
Frankes Blogg
« Svar #2 skrivet: november 01, 2009, 23:49:19 »
Jag kommer ha fast adress, skall dit och studera 1-2 terminer av min högskoleutbildning. Uttagningen är inte klar än men USA är mitt mål i alla fall.

Så det hade varit riktigt kul att ha en egen bil och kunna ta sig runt och se så mycket av landet, den chansen får man kanske inte igen så att säga. Om man väljer rätt bil kanske försäkringen blir hanterbar?

Sen underlättar det ju otroligt mycket om man skall jaga runt efter det perfekta exemplaret att skeppa hem till Sverige.
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10076
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Frankes Blogg
« Svar #3 skrivet: november 02, 2009, 00:00:28 »
Jag kommer ha fast adress, skall dit och studera 1-2 terminer av min högskoleutbildning. Uttagningen är inte klar än men USA är mitt mål i alla fall.

Så det hade varit riktigt kul att ha en egen bil och kunna ta sig runt och se så mycket av landet, den chansen får man kanske inte igen så att säga. Om man väljer rätt bil kanske försäkringen blir hanterbar?

Sen underlättar det ju otroligt mycket om man skall jaga runt efter det perfekta exemplaret att skeppa hem till Sverige.
*
jaga runt efter det perfekta exemplaret att skeppa hem till Sverige.
Menar du den som går på två benen eller fyra hjul? ;D
Tänk! Du kanske kommer tillbaka med båda och
Det får man önskar dig lycka till med studerande.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Mixtus

  • Senior
  • BMW Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 368
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Frankes Blogg
« Svar #4 skrivet: november 02, 2009, 03:46:05 »
Med lite planering så kanske det fungerar, men räkna med att det tar en månad eller två att få alla handlingar på plats. Jag vet inte hur du tänker bo, om det är en studentkorridor eller en "riktig" bostadsadress, det påverkar förstås också. En annan fråga är hur försäkringsbolaget ställer sig. Men, låt oss tänka positivt - varför inte försöka! Var någonstans siktar du på att plugga förresten?

Utloggad franke

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1109
  • Karma: +0/-0
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
Frankes Blogg
« Svar #5 skrivet: februari 11, 2010, 00:09:39 »
Nu har jag fått besked, kommer i höst åka till Oklahoma!
Sitter och funderar på vad man skall skaffa för bil när man är där...
Med det låga bensinpriset borde man passa på att testa en stadig SUV som Suburban eller något annat liknande.

Men eftersom det t ex är drygt 200 mil till Californien så kanske det finns bättre alternativ.
Målet är att ta sig runt så mycket man hinner och orkar.
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Mixtus

  • Senior
  • BMW Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 368
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Frankes Blogg
« Svar #6 skrivet: februari 11, 2010, 04:25:34 »
Oklahoma - då kan du lämna dunjackan hemma, men glöm inte att packa ner bibeln.  :D ;)

Fantastiskt kul, hoppas verkligen att det kommer att motsvara dina förväntningar. Angående bil så tycker jag absolut att det kan vara läge att pröva något amerikanskt.

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
Frankes Blogg
« Svar #7 skrivet: februari 11, 2010, 09:05:29 »
Kul, ser fram emot dina rapporter därifrån.  :) Köp något manligt ur-amerikanskt jänkejärn.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10076
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Frankes Blogg
« Svar #8 skrivet: februari 11, 2010, 10:33:06 »
Hoppas att du har datorn med dig! ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad 320iSE90

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma: +0/-0
Frankes Blogg
« Svar #9 skrivet: februari 11, 2010, 12:04:36 »
Låter trevligt. Vad ska du göra där månntro? Studier el. jobb kanske?

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
Frankes Blogg
« Svar #10 skrivet: februari 11, 2010, 12:35:46 »
Nu har jag fått besked, kommer i höst åka till Oklahoma!


Vi ser fram mot täta reserapporter!

Utloggad franke

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1109
  • Karma: +0/-0
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
SV: Frankes Blogg
« Svar #11 skrivet: februari 11, 2010, 20:52:56 »
Oklahoma - då kan du lämna dunjackan hemma, men glöm inte att packa ner bibeln.  :D ;)
;D komiskt nog bor jag redan i Sveriges bibelbälte (Småland).
Men jag tvivlar på att ens amerikanska missionärer kan locka mig till att bli religös  8)

Kul, ser fram emot dina rapporter därifrån.  :) Köp något manligt ur-amerikanskt jänkejärn.
Spanar nu på Cheva Tahoe eller en Cadillac Esalade. Men det kan ändras hundra gångar innan det blir dags.

Hoppas att du har datorn med dig! ;)
Givetvis, har precis skaffat en laptop. Lämnar inte BF :)

Låter trevligt. Vad ska du göra där månntro? Studier el. jobb kanske?
Det blir en termins studier. Eventuellt viss export-verksamhet till Sverige med ifall tiden räcker.

Vi ser fram mot täta reserapporter!
Det kommer bloggas ;)
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad franke

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1109
  • Karma: +0/-0
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
SV: Frankes Blogg
« Svar #12 skrivet: februari 11, 2010, 22:20:49 »
Kanske en klassisk jänkare med RWD, LSD, V8 och ram: 2004 Ford Crown Victoria Police Interceptor ;D





http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Crown_Victoria_Police_Interceptor
There are few notable differences between the Police Interceptor and standard Crown Victoria or Grand Marquis. Both cars use the same Flex Fuel 4.6L 2V SOHC V8, Ford Modular engine, and Ford 4-speed automatic transmission.

Engine and drive train
The Police Interceptor is equipped with an external oil-to-coolant heat exchanger to reduce engine oil temperatures. The Police Interceptor engine calibration comprises a slightly higher idle speed (by approximately 40 rpm) and minor changes in the emissions settings. The computer is tuned for more aggressive transmission shift points, and the transmission itself is built for firmer and harder shifts.

The 2006–present Police Interceptors equipped with a 3.55:1 rear axle ratio from the factory are electronically limited to 120 mph (193 km/h) due to the lower driveline-critical vehicle speed, while the Police Interceptors equipped with a 3.27:1 rear axle ratio have generally been limited to approximately 135 mph (217 km/h). This compares to 110 mph (177 km/h) for the "civilian" model.[3]

Ford used an aluminum metal matrix composite driveshaft for the 1993–2005 Police Interceptors as a measure to allow safe operation at over 150 mph (241 km/h), but it was more expensive than the regular aluminum driveshafts. Ford reintroduced the 3.55:1 rear axle ratio in the 2006 model year Police Interceptors, and set the speed limiter at 120 mph (193 km/h) to reduce the risk of driveline failure.

Police Interceptors also have a reinforced frame and body mounts, an aluminum drive shaft (aluminum metal matrix composite for the 1999–early 2001 model years), and an optional limited slip rear differential.

Body and chassis
Another difference is Ford's "severe duty" shock absorbers that offer a stiffer ride than the standard Crown Victoria. They also have black steel wheels with stainless steel or chromed plastic hubcaps.

All Police Interceptors also come with T-409 stainless steel dual exhaust systems without resonators. Standard Crown Victorias come with a stainless steel single exhaust system, while the Handling and Performance Package and LX Sport-equipped Crown Victorias have the same exhaust system as the Police Interceptor, with the resonators. The resonators further reduce noise, vibration, and harshness without adding any restriction to the exhaust system. Police Interceptors have higher-rate coil springs, approximately 0.8 inches (20.3 mm) of additional ground clearance, and thinner rear antiroll bars (shared with the LX Sport) than the Handling and Performance Package Crown Victorias; the base Crown Victoria does not have a rear antiroll bar.

On 2004 and newer models, P71's have a 200 amp (A) alternator and a 78 ampere-hour (Ah) battery.

Ford also offers trunk packages for equipment storage (see below), and as of 2005, has added a fire suppression system to the Police Interceptor.

Interior
The front seats have a steel "stab plate" built into the back so that a suspect being transported in the back seat cannot stab the officers in the front seat with a knife or other sharp object. Also, most Police Interceptors have a break in the front "bench seat" despite having the shifter on the steering column. This gap between seats is generally filled by a console holding radios, controls for emergency equipment, large firearms, and often a laptop computer used as a mobile data terminal (MDT). The Police Interceptor also has a calibrated 140 mph (225 km/h) speedometer.
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad kaptenlöjtnant

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 359
  • Karma: +0/-0
  • 735i -89
SV: Frankes Blogg
« Svar #13 skrivet: februari 11, 2010, 22:29:21 »
En bensinsnål klassiker!



Gick under namnet Simca i Sverige om någon skulle missat denna vagn.
The right to be heard does not automatically include the right to be taken seriously. (Hubert H. Humphrey 1911 - 1978)

Utloggad Mixtus

  • Senior
  • BMW Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 368
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frankes Blogg
« Svar #14 skrivet: februari 11, 2010, 22:38:20 »
Faktum är att en bilintresserad kollega har en Ford Crown Victoria (klassisk polisbil) från 2004.  Större än man tror och en gammal hederlig amerikansk kärra. Inte riktigt min stil dock ...

 

Reklampartners