Warning: ob_start(): class 'Closure' does not have a method '__invoke' in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499

Notice: ob_start(): failed to create buffer in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499
Alain's blogg

Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Alain's blogg  (läst 103753 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10079
  • Kön: Man
SV: Alains blogg
« Svar #45 skrivet: maj 24, 2011, 18:33:25 »
Nej du, det är rätt, 48 Barth liter bensin och 43 Barth liter diesel, som jag skrev innan, en vanlig arbetare får: Kvinnor 6000 Barth = Svenska valuta= ca 1550:-, män 9000 Barth = Svenska valuta = ca 2000:-i månaden.
Bensin och diesel priser i Thailand är mycket dyr för en Thajländare och ca 90% kör med diesel.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #46 skrivet: maj 25, 2011, 11:32:09 »
Det låter ju mer logiskt.  ;) När vi var i Kenya tänkte man först att bensinpriset på ca 8kr/l var riktigt schysst, men så schysst var det inte då en månadslön för exempelvis vaktmästaren på safari-guidens kontor låg på ca 700kr... Med det i åtanke var det mycket svårt att förstå att det ändå fanns såpass mycket trafik och hur taxi-bilar kunde få det att gå runt då det var mycket billigt att åka taxi.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Leif L

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 538
    • www.e28klassiker.se
« Svar #47 skrivet: maj 25, 2011, 12:14:00 »
Riktigt trevligt att läsa om det du upplever, ser och med bilder.
Följer din blogg vidare.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #48 skrivet: maj 25, 2011, 14:41:11 »
Lite mer ypplysning och bilder ;)

Som jag berättade innan, jag inte var i Thailand för att sola på ett attraktivt turistområde, jag var där med min fru som är därifrån.
Vi blev hämtad av min fru syster och hennes man vid flygplatsen i Bangkok och körde vidare ca 17 mil Syd-Öster om Bangkok. 
Eftersom huset var tom, första dag fick vi att handla viktiga saker som man är vid behov, som tur, eftersom vi kom i Thailand på morgonen, alla affärer var öppet.
Vi köpte en komplett dubbelsäng för att kunna sova gott på natten, färg tv, tv möbel, skyl/frys, soffa, matbord med 6 stolar, klädskåp till sovrummet, tillbehör till köket och badrum.
 Allting kom automatiskt hem i kartonger efter ett par timmar och monterades på plats av leverantörer, man behövde göra någonting själv, bara titta på.
Den viktigast att inte glömma var att köpa mat och fylla på skylskåpet.
När vi kom tillbaka från alla affärer var jag helt slut och ville bara en sak! Sova.
Ni kan tänka er hur bra vi sov på natten efter sammanlagd 13 timmar flygresan plus halva dag som gick till att köpa saker och ting.
Vi beställde gardinner (speciellt beställning), 2 män kom hem för att ta måttet på alla fönster och kom tillbaka efter några dagar med dess plus stångar och la allting på plats.
Vi även beställde snygga galler till alla fönster och dörrar mot tjuvar, man vet aldrig vad som kan hända och måste vara beredd i fall att!
Vi höll på att jobba varje dag med huset som är nu färdigt.
Nu är det bara staketer bakom huset och framför mot gatan plus en elektrisk grind (6 meter bredd) som man kan öppna med fjärkontroll och ett garage till bilen.
Några bilder på huset.

Så var huset den 2a mars 2011

Så ser huset ut idag den 23 april 2011, det tillkommer lite målning på olika platser.

Montering av galler på alla fönster mot tjuvar.

Vit broderade gardiner

Mycket snygga silk gardiner, hand gjorda efter beställning.

Tomten vid sida om huset innan städningen.

Tomten vid sida om huset efter städningen.

Tomten framför huset innan städningen.

Tomten framför huset efter städningen.
Detta krävde 12 lastbilar med blandad jord, cement och grus plus maskiner för att plana och platta terrängen.
Eftersom kommunen höll på att jobba med gatan passade jag på att fråga en arbetare om han kunde plana och platta terrängen, han ville har 400 Barth för det (ca 80 :-), kunde inte säga nej, det var klart på 2 timmar.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad TopRetz

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 943
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
« Svar #49 skrivet: maj 27, 2011, 11:53:02 »
Huset är jättefint Alain, lägg gärna ut fler bilder efterhand så vi får se mer av detta tjusiga. Grattis och lycka till!  :)
BMW M3 E92

Utloggad st.pierre

• Trusted Member
  • Senior Medlem
  • Antal inlägg: 54
  • BMW 530 GT diesel F07
« Svar #50 skrivet: maj 31, 2011, 19:07:17 »
Jättefint Alain, bilder med allt jättefint hus ,man har lust att åka dit!
Tokigt på gaspedalen

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #51 skrivet: juni 16, 2011, 12:17:13 »
För 2 veckor sedan blev jag sjuk igen  >:(, drabbade av en kraftig förkylning för andra gången i år, man bli så himla trött på det.
Feber i flera dagar då man ligger låst i sängen med kraftiga hostanfall och medicin så att man bli mera trött och inte orkar stiga upp.
Nu är der lite bättre men hosta så att man nästa tror att lungor ska följa med ut
Är det fler än jag som drabbade av en sådan förkylning?
Vad gör ni åt det?

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #52 skrivet: juni 16, 2011, 17:41:59 »
Är det fler än jag som drabbade av en sådan förkylning?

Jag blir inte speciellt förkyld men kunde inte låta bli att tänka på.
Reklam Echinagard 1994
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #53 skrivet: juni 17, 2011, 08:39:57 »
Ja! den är bra. ;D

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #54 skrivet: juli 06, 2011, 06:16:57 »
I helgen var jag, min son och hans tjej ut med båten, mycket fint väder och trevligt det var kan jag säga utom att tyvärr är det är inte bara på vägar med bil att man träffar fartdårar, även ut på havet finns och det är gott om.
Undra hur folk tänker med sina snabba båtar, ingen respekt för andra och för jävligt tycker jag.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #55 skrivet: oktober 15, 2011, 09:40:37 »
Nu är båten in i hallen till nästa vår, idag ska jag ta ut allting som finns inombord och konserverar motorn med glykol.
Imorgon ska vi ta upp sista tynga båtar (9st) med lyftkran som också ska läggas i halllen.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #56 skrivet: november 26, 2011, 12:01:47 »

Igår var vi ut på Skandinavium och tittade på: OnStage 2011 - Stars n' Stripes.
Det vi kan säga är att:
inte värt 500:- per biljett för att sitta och titta på det.
Det var mer som en misslyckad parodi av Amerikansk show, det påminde mig om Muppen show med Sann Salomonsen som Miss Peggy som sjöng med gröt i munnen.
Som tur hade vi också Jill Johnson, Peter Johansson och Darin som var med sina underbar röster
Presentatör var knapp med eller, man vet hur mycket en riktigt amerikansk show presentatör jobba på scenen! Eller?
Dansörer? Det ska lära sig mer att göra någonting tillsammans istället för springa från och tillbaka på scenen och göra vad som helst (oorganiserad), kunde inte eller dansa tillsammans en korrekt cowboy dans.
Om de ska kalla det för Amerikansk show, det är ok men de ska inte glömma att skriva att det är en parodi.

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #57 skrivet: november 26, 2011, 20:17:46 »
Om de ska kalla det för Amerikansk show, det är ok men de ska inte glömma att skriva att det är en parodi.

:D
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Alains blogg
« Svar #58 skrivet: februari 05, 2012, 13:59:14 »
Skrev också det i en annan sektion. ;)

jag och min son har bytt kylare på bilen..

det började med en resa till schmeidmann i kungsbacka för att inskaffa en ny kylare.
pris . ja det blev billigare än en begagnad på skroten.
1400kr kostar en helt ny kylare på schmeidmann . och på bmw kostar den väl ca 5000kr

väl hemma började vi demontera för att få ut den gammla kylaren men upptäckte att fläcktpropellern satt fast med en stor mutter och vi hade inte någon stor shiftnyckel i min ägo.
så det blev en resa hem min son för att hämta hans verktygslåda.  för där i finns det mesta.

efter lite läsning i verkstadshandboken kom vi fram till att den stora muttern är gängad åt andra hållet.
dvs. när du står framför bilen ska skiftnyckeln dras åt höger . men första knycken ska slås med en liten slägga så den släpper, sen är den lätt att lossna med fingrarna.

när sedan fläcktpropellern var borta kunde man lätt lyfta ut  plastkåpan som skyddar fläckten.
sedan var det att lyfta ur kylaren med lite finess. trångt var det men lite vinkling och fyra ögon så gick det bra.

tiden ? ja om man räknar bort all resa så ca 2 timmar inklusive varmkörning och luftning av kylsystemet.

dessutom hade vi inga lösa skruvar över när arbetet var klart .

Bild av kylare: där det är sönder ska sitta ett anslutningsrör, Den blå färg är kristalliserad glykol, för lite glykol.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Alains blogg
« Svar #59 skrivet: mars 26, 2012, 11:07:12 »
Är man dum? eller man är dum!

Igår förberedde jag bilen till besiktningen tills i dag 8.40, tvättade den in och ut, satt på sommardäck, kollade med dragkrok, triangel och bältet bak, allting OK. :)
Eftersom bilprovningen ligger ganska nära körde jag en bra bit så att mortorn kunde bli varm, passade på med att fylla på vatten och luft i däcken.
Kom till bilprovning 08.30, gick in för att hämta biljett och där fick jag problem, ingen biljett.
Gick in och frågade efter hjälp. En man kom och kollade hur jag hade gjort men samma igen. han gick in i datorn och kollade upp det, ingen tid idag sa han. ??? 
Han kollade en gång till med mina 4 sista personnummer siffror och sa att jag har en tid den 26 april 08.40
Man känner sig väldigt dum kan jag säga!  :-[
Frågade honom om det skulle gå att besiktiga idag men tyvärr, det gick inte eller. :(
Det var bara att köra hem och åka där igen den 26 april. ;)
Har ni nån gång hamnat i en sådan situation?

Reklampartners