Först nu, fyra månader efter att cabrioletversionen visades, släpper BMW loss nya 6-serie Coupé. Låter det konstigt? Inte alls, att cabrioletmodellen lanseras först har förstås sin förklaring.I november förra året släpptes de första bilderna på nya BMW 6-serie Cabriolet. Två månader senare var det dags för den verkliga premiären på Detroitsalongen i januari. Att lansera cabrioletversionen av nya 6-serien först är ett stort avsteg från BMW:s, och de flesta andras, tradition att lansera coupémodellen först. Nu ett par månader senare ansluter 6-serie Coupé. Varför gör BMW så? Förklaringen ligger sannolikt i att vårvärmen är på ingång och att BMW har siktat på att ha den helt nya cabrioleten ute på marknaden till dess. Den som vill ha en 6-serie Coupé får vänta till hösten då försäljningen av denna startar.
De som orkar vänta så länge kommer att få en bil som ser mer eller mindre exakt ut som konceptbilen som visades på Parissalongen i fjol. Linjerna som ritats fram av BMW:s nye chefsdesigner Adrian von Hooydonk finns kvar i nästan oförändrat skick och det är inte heller mycket som skiljer coupén från cabrioleten. Precis som 6-serie Cabriolet är coupémodellen en stor pjäs, det är inte tal om någon liten och nätt sportbil, snarare en stor GT-vagn. Nya 6-serie Coupé är 7,5 centimeter längre och 3,9 centimeter bredare än sin föregångare och fastän BMW inte vill säga hur mycket den väger kan vi gissa att borde vara några kilo lättare än cabrioletversionen som väger in på majestätiska 1 915 kilo i tjänstevikt.
BMW 6-serie Coupé blir inte bara lättare, den blir även aningen snabbare. Precis som sitt taklösa syskon lanseras som 650i och 640i. I 650i sitter den välkända 4,4-litersåttan som levererar 407 hästkrafter och 600 newtonmeter. Motorn kan kopplas till en vanlig sexväxlad manuell låda eller åttastegad automatlåda. Tack vare viktminskningen går 0-100 km/h på 4,8 sekunder (5,0 s för 650i Cabriolet). Som alternativ till V8-storsläggan finns 640i med en sexcylindrig dubbelturbomotor som ger 320 hästkrafter och 450 newtonmeter. Även med denna motor blir 6-serie Coupé aningen snabbare. 0-100 km/h går på 5,4 sekunder (5,7 s för 640i Cabriolet). Trots att alla versioner av nya 6-serien standardutrustas med både start/stopp-system och bromskraftåtervinning är det inte tal om några snåljåpar. 650i behöver 1,04 l/mil vid blandad körning och 640i vill ha 0,77 l/mil. Koldioxidutsläppen är 243 respektive 179 g/km. Den som vill åka dieseldrivet behöver förmodligen inte vänta länge på att nya sexorna ska få dieselmotor under huvarna.
Källa: Teknikens Värld.