Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Varför är det så svårt att felsöka moderna bilar?  (läst 7911 gånger)

0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Varför är det så svårt att felsöka moderna bilar?
« skrivet: juni 28, 2011, 17:49:12 »
Min far har en -08 530i som rycker och konstrar och i samband med ryckandet visar en halv motorsymbol och texten reduced power.

Vid felsökning visar systemet fel på ett flertal saker, en 5 - 6 stycken åtminstone. Hittills är tempgivare och termostat bytta utan att felet försvunnit, nästa steg är att byta bränslepump (Högtryck) och om det inte hjälper, byta även lågtrycks pumpen.

Det jag inte kan förstå är att hur kan det vara så dåligt programmerat att det inte går att se direkt vilken pryl som är kass utan mekanikern får gissa på någon av sakerna i listan och hoppas de träffar rätt.

Vissa saker kan man ju förstå att det kan ge följdfel, men ändå. Det är 2011 och bilarna är fullproppade med datorer och elektronik. Börjar det bli väl mycket av den varan tro, förr behövde man ju inte gissa så mycket.

BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Sehlstedt

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 9
SV: Varför är det så svårt att felsöka moderna bilar?
« Svar #1 skrivet: juni 30, 2011, 10:34:37 »
Läste nyligen att bmw har haft problem med elektroniken i dom nyare bilarna. då onödiga uppdateringar av datorer och komponenter leder till att bilen får fnatt. dok vanligare på 7serien. vet inte om de kan vara till någon hjälp men. Ska leta runt lite på andra forum om ja hittar nått :)

Hittade lite om detta på Autopower skrivet av Melzen.

En orsak till den ryckiga gången kan härledas till en funktion där motorn går från ”mager” drift till ”normal”. Detta problem är delvis kvar eftersom det är ett inbyggt fel som inte går att lösa, bara lindra enligt BMW. På tidiga årsmodell byttes div. hårdvara som spridare, tändstift, tändspolar och bränslepumpar. De har också gjorts försök med att byta mjukvara i olika omgångar.
En sista ändring som gjordes innan generation skiftet var att byta bränslepump på årsmodell -10.

Det finns också information att 530 med nya 272hk motorn har fått bytt spridare pga. att de ”kexat” igen.

En annat fel som kan orsaka ryckig gång är den sk. NOX-sensorn. De direktinsprutade motorerna med skiktad, mager förbränning genererar mer kväveoxider och därför har de en speciell katalysator med NOX-sensor. Genom att byta denna sensor har en del blivit av med problemet. 

// Jesper
Bmw 740 95
Bmw 525 24v 91
Bmw 525 12v 89

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #2 skrivet: juni 30, 2011, 17:57:26 »
Tack för infon.

Spridarna fick förra ägaren byta en gång och även NOX sensorn är bytt i jakten på ryckandet. I nuläget vet jag inte om det löst sig efter senaste besöket på verkstaden.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #3 skrivet: juli 01, 2011, 06:53:05 »
Bilen går fint igen, Nox sensor, termostat, tempgivare och högtryckspump bytta. Bilen har gått 12.000 mil.

Utloggad Sehlstedt

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 9
« Svar #4 skrivet: juli 01, 2011, 10:49:31 »
Skönt att de fixa sig :)
Bmw 740 95
Bmw 525 24v 91
Bmw 525 12v 89

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #5 skrivet: juli 13, 2011, 08:25:23 »
Tack för upplysningen!
Trevligt att får svar på olika problem, man kan ju snart inte skruva någonting på en motor, mycket elektronik och annat som gör att man bli galen.
Ingen idé att fråga en BMW tekniker, de ofta inte kan svara på frågor.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad altair

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
« Svar #6 skrivet: oktober 20, 2011, 10:41:32 »
Har en 520i -08 13000mil. Felet var att den hackade till ibland, särskilt i lägre hastigheter. Då var felkoderna kväveoxidsensor. Nu är tändspolar, tändstift, en spridare och termostat bytt. Bilen gick bra mycket bättre efter det. Jag körde 5 mil, läste av felkoderna. Då var det kväveoxidsensor och lambdasond. Nollställde. Körde 10 mil. Kväveoxidsensor intermittent igen. Nu ska jag byta den också. Verkar som om fler har haft liknande fel, så det verkar ju vara vanligt problem på dessa.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #7 skrivet: oktober 20, 2011, 11:07:47 »
Välkommen på bimmerpower.org! altair
Tyvärr, sådana problem inte kommer under garantin och det inte är bara BMW som får det, andra märken som Audi, Mercedes, eller annan är med i problem.
När det börja att trassla till är det svårt att hitta exakt var problem kommer ifrån, det jag menar är att felkoder säger att det är fel på en sak som ex: kväveoxidsensor men när du fixa det då kommer annat. mycket irriterande.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #8 skrivet: oktober 20, 2011, 17:48:25 »
Kan lägga till mer info om min fars hackande 530i. Så fort han tankar 95 oktan börjar den konstra, häller han i V Power eller Tanka 98 oktan så går den hur fint som helst. Så ett tips till Altair är att prova en tank med 98 eller 99 och se vad som händer.

Utloggad altair

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
Varför är det så svårt att felsöka moderna bilar?
« Svar #9 skrivet: december 19, 2017, 09:39:51 »
Hej!
Råkade av en händelse se detta inlägg igen. Nu har jag fått byta NOx-sensor igen vid 18000 mil. Dessa bilar verkar inte gilla småkörningar. Nån som testat lösningen på https://bimmerprofs.com ?

Reklampartners