Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: FIA godkända av IOK – motorsport i OS?  (läst 2371 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
FIA godkända av IOK – motorsport i OS?
« skrivet: januari 18, 2012, 07:52:10 »

Än är det nog motorsport i OS för mycket att hoppas på, men nu har i alla fall ett steg på vägen tagits – Internationella Bilsportförbundet FIA har nämligen blivit godkända av Internationella Olympiska Kommittén.

Även om det kan sägas råda delade meningar om huruvida motorsport är en äkta idrott eller ej, så är det i alla fall säkert att samtliga förare på högre nivå är att anse som vältränade elitidrottsmän. Oftast är en förares bäst-före-datum passerat innan 40-årsåldern.

Nu har dock Internationella Bilsportförbundet FIA tagit ett första steg mot att få motorsport att bli ansedd som en riktig idrott, och inte bara en materialsport. Kanske är det också första steget mot att vi kan komma att få ser motorsport i Olympiska Spelen. Eller i alla fall en första förutsättning – nu har nämligen FIA blivit erkända som ett globalt idrottsförbund av Internationella Olympiska Kommittén, IOK. Detta sedan FIA förbundit sig att följa det olympiska regelverket.

Men än är det långt kvar innan vi kan komma att få se någon slags motorsport i OS (även om andra materialsporter faktiskt kan anses vara med redan i dag, typ hästhoppning, skytte, bobsleigh eller segling). IOK har nämligen en rad andra idrotter erkända, som också väntar på OS-plats, exempelvis schack, bowling och biljard.
Källa: Teknikensvärld

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #1 skrivet: januari 18, 2012, 10:33:17 »
Ja, varför inte? Det finns redan gott om materialsporter i OS som t.ex. segling som kanske det bästa exemplet. Hade gärna sett ett fristående F1-lopp utanför VM-kalendern.  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #2 skrivet: januari 20, 2012, 10:46:25 »
Dackar, Formul1, rally, varför inte! Det är också attraherande sport som kan klassa i OS.   8)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners