Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Renovera BBS Styling 42 18" fälgar eller byta?  (läst 4111 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Turbo Stigge

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
  • Antal inlägg: 31
Renovera BBS Styling 42 18" fälgar eller byta?
« skrivet: februari 27, 2012, 20:16:25 »
Hej! Har en uppsättning Style 42 fälgar till E39an. Tyvärr är det i väldigt dåligt skick, men jag gillar looken väldigt mycket. Finns det att köpa nya fälgar, och i så fall till rimligt pris?

Renovering kostar 1250kr / fälgkant och 1000kr / fälgcentrum. Fälgfixarna rekommenderar att man inte klarlackar de efteråt då de varit oxiderade, betyder de att jag inte kan förvänta mig jätte bra resultat?

Hur hade ni gjort? Kom med ideer!

Bilder: http://imageshack.us/g/822/dscn3475c.jpg/

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
  • Kön: Man
« Svar #1 skrivet: mars 01, 2012, 10:15:04 »
Det är en riktigt snygg fälg så jag förstår att du gillar dem. Vad gäller att inte klarlacka efter renoveringen så funkar det, men du får kämpa som f-n varje gång du tvättar bilen. Bromsdamm och annan smuts sätter sig hårt! Man får nästan räkna med en polering vid varje tvätt för att hålla skicket på den råa ytan.
Jag hade nämligen en uppsättning Rondell 58 (också en j-kla snygg fälg!) på en av mina BMW jag haft. Vid köp var de rejält oxiderade på fälgbanorna. Tog bort klarlacken med Bums färgborttagning och högtryckstvätt och polerade upp fälgbanorna. Ett j-kla jobb att polera...  :P  Centrumen var ok så där gjorde jag inget. Men underhållet på de olackade fälgbanorna gjorde att jag till slut bytte bort hjulen mot E34 M5-fälgar istället.
Med tanke på de priser du uppgett för renovering av dina fälgar och det underhåll som kommer att krävas i fortsättningen hade jag antingen renoverat enbart fälgbanorna själv alt. köpt nya fälgar, exempelvis Rondell 58 som du faktiskt får för lägre pris per st. än att renovera de du har. En 8.5x18 ligger på ca 2300kr/st hos Schmiedmann.

Min gamla kärra med Rondell 58, 8.5x17 fram och 10x17 bak:

BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Turbo Stigge

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
  • Antal inlägg: 31
« Svar #2 skrivet: mars 04, 2012, 19:55:35 »
Okej så jag antar att du rekommenderar att man lägger på klarlack ifall jag ska renovera de? ;) Hur såg det ut i jämförelse att ha klarlack på centrum men inte på kanterna?

Din bil ser riktigt najs ut med 58! :) Själv tycker jag dock splitfälgar ser riktigt maffiga ut, så vill nog helst ha det :)

Ja de säljer faktiskt fälgar till ganska bra pris! Rondell 81 ser ju bra ut! (http://www.schmiedmann.se/5_serien/e39/utrustning_-_tillbehor/falgar_och_dack_-_sommar/sida1.htm#16720)
Undra om kvaliteten och vikten skiljer sig från de jag har? Verkar vara svårt att värdera de också då inte så många har dem.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
  • Kön: Man
« Svar #3 skrivet: mars 07, 2012, 18:44:26 »
Det finns en naturlig kant mellan centrum och fälgbana på 58 så jag målade till kanten med färgborttagningsmedlet. Blev inte helt perfekt för en perfektionist men dög åt mig med lite efterslipande just där.
Jag rekommenderar egentligen ingenting vad gäller klarlack. Har din renoverare sagt att klarlack inte är bra på fälgar som varit oxiderade har han säkert rätt, jag går aldrig emot en expert såvida jag inte vet bättre själv.  ;)  Klarlack påstås också gulna, i alla fall billig sådan. Det jag var ute efter var att få fram det extra underhållet som blir utan klarlack.
Tror inte Rondell är av bättre kvalitet än BBS. Blir väl lite som att jämföra en Renault med en BMW kanske...
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Reklampartners