Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Panos Blogg  (läst 31704 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10079
  • Kön: Man
Panos Blogg
« Svar #45 skrivet: juni 02, 2014, 08:20:11 »
Hejsan!

Jag inte vet hur mycket det behöver göra mot rosten på din bil därmed kan jag inte svara för kostnader.
Det bästa är att du hälsa på en plåtslagare så att du får mer kött på ben.

Vad det gäller att du inte får fram spolarvätska till bakrutan kan berör på att pumpen till bakrutan kan vara kass.
Jag tror att det finns 1st behållare men 2st pumpar, 1st till framrutan och 1st till bakrutan.

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/BMW/BMW-5-E39/1995_2004/Spolare-&-Torkare/Spolarpump-Baklucka/Alla/

Hoppas att det är bara det som är fel.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Panos

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 74
  • Milo 3år - ''BMW är bäst''
    • FallfaktorSyd
Panos Blogg
« Svar #46 skrivet: augusti 04, 2014, 18:24:30 »
Kollat runt lite men känns som ingen tar emot såna jobb. Får se hur jag ska göra, ska byta bromsbelägg o skivor runt om. Vill ju gärna att den ska bli riktigt fin men kommer nog ändå satsa på en nyare E39, kanske en 530  ;)

Brorsan rekommenderade bromsar+belägg från www.merbil.nu. Någon här som har handlat därifrån?

//Panos

Canon EOS 6D

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Panos Blogg
« Svar #47 skrivet: augusti 05, 2014, 09:27:53 »
Vad det gäller bromsdelar skulle jag inte ta det billigast och på den företag som säljer 2st skivor med belägg för 600:-
Bromsdelar är ju viktigast delen på en bil och det ska man lita på i 100%
Är det E39 du har nu?
http://www.merbil.nu/store/category/5-serie-(e39),-96-04-191791
Kolla kanske med ditt reg nr på Mekonomen och se skillnaden.
När du håller på med det kan du passa på att byta också handbromsbelägg så allting är nytt (om det behöver). ;)
Att byta är inte komplicerade men klart att om man aldrig har gjort det innan kan man vara lite rädd att göra fel, det gäller att vara lite händig och har lite verktyg. ;)

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 251
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
Panos Blogg
« Svar #48 skrivet: augusti 05, 2014, 13:29:31 »

Brorsan rekommenderade bromsar+belägg från www.merbil.nu. Någon här som har handlat därifrån?

Håller med Alain, jag har köpt Mekonomen skivor och kvaliteten verkar bra (tror att märket var brembo, säger kanske inte mycket) för standrad grejor, inget skakande efter en massa mil, med andra ord jämn bromsverkan.
Mina skivor fram har gått nästan 9k (dom börjar bli på gränsen nu för slitage varnaren som finns på dessa skivor börjar försvinna), bak kanske 4k.
Beläggen dom har håller OK, bytt belägg två gånger fram och som Alain även säger, fixa handbromsen samtidigt.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Panos

• Senior Medlem
    • FallfaktorSyd
Panos Blogg
« Svar #49 skrivet: augusti 11, 2014, 21:05:33 »
Vad det gäller bromsdelar skulle jag inte ta det billigast och på den företag som säljer 2st skivor med belägg för 600:-
Bromsdelar är ju viktigast delen på en bil och det ska man lita på i 100%
Är det E39 du har nu?
http://www.merbil.nu/store/category/5-serie-(e39),-96-04-191791
Kolla kanske med ditt reg nr på Mekonomen och se skillnaden.
När du håller på med det kan du passa på att byta också handbromsbelägg så allting är nytt (om det behöver). ;)
Att byta är inte komplicerade men klart att om man aldrig har gjort det innan kan man vara lite rädd att göra fel, det gäller att vara lite händig och har lite verktyg. ;)

Bra, då vet jag ;)  Måste fråga er andra BMW-fantaster.
Sånt jobb har jag gjort innan så det gör jag gärna själv.

//Panos

Canon EOS 6D

Utloggad Panos

• Senior Medlem
    • FallfaktorSyd
Panos Blogg
« Svar #50 skrivet: augusti 12, 2014, 07:50:04 »
Usch, första dagen på jobbet igår, vilken ångest alltså :-\
Kom tillbaka och kände noll entuasiasm och känner att jag nu vill göra annat när det gäller yrke/arbete men det är inte lätt att få tag på annat här i Karlskrona.

Tänker fortfarande på min svetsutbildning som jag inte fick gå klart pga att man får inte tacka nej till jobb för arbetsförmedlingen, konstigt. Tycker ändå att en utbildning väger mer, speciellt när det kan leda till ett jobb... Men men!

Canon EOS 6D

Utloggad Panos

• Senior Medlem
    • FallfaktorSyd
Panos Blogg
« Svar #51 skrivet: oktober 18, 2014, 08:09:02 »
Usch så dålig man är på att uppdatera bloggen här!

Inte hänt så mycket med bilen men det som ska göras är att byta ventilkåpspackning (inköpt), byta vajern till motorhuven då vajern gick av när jag skulle öppna motorhuven för att byta en lampa. Huvudenheten (Nav/TV) ska bytas ut för jag finner inte problemet på varför den inte fungerar och det gör mig tokig, ingen musik när man kör BMW, tragisk nästan.

Ska försöka ta tag i ytrosten så det inte blir värre. Ska nog bara göra det provisoriskt för att senare byta E39 ;)  Snart kommer det att vi ska skifta till vinterhjul och tänkte då passa på att snygga till sommarhjulen med att skicka dom på lackering. Frugan har insett att hon älskar E39'an och hon vill ha fler hästar i, haha :D ;D

En annan grej är Nivåregleringen. Kan man byta enbart givarna eller måste man byta luftbälgarna? När jag startar bilen och kör en sträcka och stänger av bilen och därefter startar bilen igen så står det Nivåreglering i panelen! Vad gör man?

Canon EOS 6D

Utloggad Panos

• Senior Medlem
    • FallfaktorSyd
Panos Blogg
« Svar #52 skrivet: november 01, 2014, 12:10:29 »
Tjena!

Håller på att bli galen. Nu funkar inte bagageluckan. Den öppnar sig 5mm och stänger direkt. Jag får inte upp varken luckan eller glasluckan. Vad kan det vara för fel?

Jag har testar bryta strömmen helt men det hjälper inte.

Tacksam för snabba svar!

//Panos

Canon EOS 6D

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Panos Blogg
« Svar #53 skrivet: november 04, 2014, 08:10:40 »
Hej Panos!
Mycket svårt att veta vad är det för problem, kollade på nättet men hittade inte eller. :(
Hur är det med bakluckalås relä?
Tänk att du kanske får mer svar om du skriver detta i E39 modeller ;)

Utloggad Panos

• Senior Medlem
    • FallfaktorSyd
Panos Blogg
« Svar #54 skrivet: november 04, 2014, 11:57:01 »
Sökt fel o allt men hittar inte felet. Konstigt ändå. Den öppnar sig 5mm när man tänder lyset, tänder jag inte lyset och lägger i backen så öppnar den sig. Jätte konstigt. Har iaf beställt hem ny/begagnad låskista till själva luckan så vi får se när den kommer hem ;)

Canon EOS 6D

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Panos Blogg
« Svar #55 skrivet: november 04, 2014, 13:07:27 »
Man får bara hoppas att det kommer att fungerar bättre med en annan låskista. ;)

Utloggad Leif L

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 538
    • www.e28klassiker.se
Panos Blogg
« Svar #56 skrivet: november 04, 2014, 13:22:46 »
Prova att hålla ner öppningsknappen längre.
Så gjorde jag på min E38.
Men vet inte om systemet är likadant...men testa att hålla knappen längre tills luckan kommer upp en bit därefter släpp knappen.

Utloggad Panos

• Senior Medlem
    • FallfaktorSyd
Panos Blogg
« Svar #57 skrivet: november 04, 2014, 18:20:26 »
Tack Leif, har testa det också men det funkade inte. Avvaktar nu tills jag får hem låset så får vi se. Just nu har jag dragit en lina från den manuella öppningen som sitter i verktygssatsen. Ska testa nya låset, är det samma problem så får jag nog börja felsöka om det är nåt jordfel eller dylikt.

Tack ni för svaren ;)
//Panos

Canon EOS 6D

Utloggad Panos

• Senior Medlem
    • FallfaktorSyd
Panos Blogg
« Svar #58 skrivet: november 11, 2014, 18:51:01 »
Ringde till Kungälv idag om mitt lås men tydligen så fungerar inte deras betalgrej så bra om man betalar med bankgiro, de ser inte om pengarna kommit in för det man beställt. Nåja, låset är skickad idag och hoppas man får hem det snart så man kan testa om det är det som är fel, annars så känns det som ett jordfel någonstans :( Fick hem vajern till motorhuven iaf så den ska jag försöka trycka dit snarast möjligt.

Canon EOS 6D

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Panos Blogg
« Svar #59 skrivet: november 11, 2014, 22:58:16 »
Hoppas att allting kommer att fungerar som det ska. ;)
Bor du långt ifrån Kungälv?

Reklampartners