Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: soppa problem tror jag . bmw e36 318i 1992 sedan  (läst 2977 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joakim

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
soppa problem tror jag . bmw e36 318i 1992 sedan
« skrivet: mars 12, 2013, 19:05:11 »
tjenare jag har just köppt en bmw det är den första och just nu den sista .. körde med den i två dagar märkte då att bilen gick upp i termp ganska fort så jag bycte termostaten och körde men ingen skillnad kockar och ingen värme i bilen  ??? ...fråga 2 i dag när jag skulle starta den så startade den inte  har grejeat me den lite under dagen har kollat vatten pumpen om de va fel på den me kylarsystemet o de .. men i alla fall den får gnista för den startar och går bara på start gas men inte annat pumpen går inte och relät värkar funga för de klickar tog dän kontackten till soppapumpen och kopplade på en lampa för o se om de komm ström dit men nej lös inte snälla någon hjälp en gammal volvo raggare in i bmw livet !!

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
« Svar #1 skrivet: mars 12, 2013, 19:40:52 »
Om bilen kokar och du bytte termostaten och om vattenpumpen e ok då har blockpackningen gått, lr så har du luft i kylsystemet men d e mindre sannolikt. Går den på startgas så e d nog pumpen som har gett sig den sitter på höger sida under baksätet under ett lock ganska enkelt o smärtfri o byta.
En liten fråga bara? Provkörde du inte bilen riktigt vid köp? Brukar va ganska bra o kolla igenom bilen innan man köper den!
Annars spelar d ingen roll om d e volvo lr bmw då kommer man tycka att d e skit ändå ;)
Men d enkelt o roligt o meka bmw!!! ;)
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad joakim

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
« Svar #2 skrivet: mars 12, 2013, 20:08:26 »
lufta ? är det nödvändigt? hur gör jag de ?..köpte den av en trogen vänn har åkt och lånat bilen flera gånger sen när jag köppte den bytte jag vatten och olja i den sen började han koka och värme i bilen fans inte . men den har startat körde senast i går från verkstan men när den skulle startas i dag så hopade den inte i gång den gick bara på startgas :(

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
« Svar #3 skrivet: mars 12, 2013, 22:24:03 »
lufta kan va en historia för sig själv på bmw men ofta går d ganska bra. på din motor sitter 2 luftskruvar 1 på termostathuset och en på kylaren precis jämte påfyllningslocket. den på termostaten kan du skita i o ofta brukar den vara avdragen lr så kommer du att dra av den när du försöker lossa den, men skulle du mot all lyckats o lossa den så lossa även den anda vid påfyllningslocket (en svart plastskruv historia). när du har allt öppet fyller du på kylarvätska tills d börjar rinna ut vid termostaten., då drar du åt den skruven sen fortsätter du fylla på tills de rinner ur den övre skruvhålet då fortsätter du fylla tills d slutar komma ut bubblor ur skruvhålet. sen stänger du allt och startar bilen och varmkör den till både övre och nedre kylarslangen är varma (kan ta lite tid när d e kallt ute) sen låter du bilen svalna o öppnar kylarpåfyllningslocket o kontrollerar nivå o fyller på vid behov. KLART

D me startproblem kan ja inte tänka mej att d e nåt annat än bränslepumpen. Vart den sitter skrev jag tidigare du kan juh alltid plocka ut den o kolla så den funkar (ofta går den igång när man tvångskör me 12v, så ska man testa flera ggr funkar d inte alla ggr lr inte alls e den kass ;) )
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10077
« Svar #4 skrivet: mars 12, 2013, 23:55:19 »
 Välkommen på bimmerpower! Joakim. ;)
Som säger vazze_t, skulle jag inte kunna säga det på bättre sätt.
Tråkigt och underligt bara att du redan fick problem med bilen, du köpte den av en trogen vän? Man kan fråga sig hur trogen din vän är, sådana problem kommer inte så plötsligt. :(
Du skrev att du bytte vatten, hoppas att du hade glykol i, nu är det såpass kallt att 50/50 är rätt bra.
Det som hände spelar inget roll om det är Volvo eller BMW, detta kan hända även på Audi, Mercedes eller annan märke.
Man bruka säga: När man halka in i BMW värld, man går aldrig ifrån. :)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #5 skrivet: mars 13, 2013, 23:30:52 »
Ytterligare ett tips vid luftning av kylsystemet är att hissa upp fronten så vandrar luften ut ännu lite lättare.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Reklampartners