Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Rostlagning/lackskador teorier  (läst 3150 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel_ 80

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 231
  • Karma: +0/-1
  • Kön: Man
Rostlagning/lackskador teorier
« skrivet: april 28, 2013, 03:38:12 »
Min förra bil slapp jag laga rost på, men då jag nu är på jakt efter en E36 Compact att använda som bruksbil så kommer jag nog inte undan lite ytrost att åtgärda.

Så vad gör man när man inte kan sova på natten? jo man funderar på hur man gör detta arbete med bäst resultat.

Har sammanfogat min teori i en pdf med bilder (Photoshoppat) Jag tänkte att vi kunde hjälpas åt i denna tråden och komma fram till vilka lösningar som är bäst, och diskutera kring min teori och vad man kan göra på ett bättre sätt.


Utloggad HD91

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 269
  • Karma: +32/-0
  • Kön: Man
    • www.m5portal.com
Rostlagning/lackskador teorier
« Svar #1 skrivet: april 28, 2013, 09:32:19 »
Du är inne på rätt spår. Men nästan helt garanterat att det kommer synas ganska tydligt att man varit framme. I det här läget är det bara lack från vecket på skärmen och nedåt som blir bra. Men det blir också dyrare.
Smeta ut spacklet ordentligt, alltså en bit över själva skadan. Och riv det med ett nät, tex Mirkas Abranet P120 (på kloss). Annars blir det svårt att få det rakt. Du måste riva på en yta större än själva skadan. Slipreporna blir grova, men du får jobba ner det med slipgrund tills det blir bra helt enkelt. Räkna med flera omgångar slipgrund.
Se till att få bort all svart oxid i plåten, annars har du rost tillbaka efter någon vinter. Bättre att köra försiktigt med kapskiva så det blir riktigt rent än att bara blästra på ytan. Det är iaf min erfarenhet. Börja med blästring och se om det är nån svart oxid kvar sen.
Jag hade nog lämnat till riktig lackering efter slipgrunden för att få en vettig finish, men är det lite av en slit-och-slängbil så är det ju antagligen bortkastade pengar.
M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Utloggad Per L

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
Rostlagning/lackskador teorier
« Svar #2 skrivet: april 28, 2013, 14:12:36 »
Snyggt gjort!

Skall själv prova som du gjorde med att vattenslipa innan rubbing och polering. Jag har bara rubbat och polerat och det är rätt jobbigt att få sprutdimman och skarven att bli fin.

Min erfarenhet är, till skillnad från föregående inlägg, att blästring är helt överlägset slipning. Av flera skäl! Tex:
- färgen biter lättare i en blästrad yta än en slipad yta. I alla fall om slipreporna blivit "blanka"
- blästring är det enda riktigt bra sätt att verkligen få bort all rost. Speciellt om rosten gått på djupet

Och jag kan inte riktigt förstå hur man kan misslyckas med att få bort all rost (svarta prickar) med blästring! I så fall har man förmodligen blästrat för kort stund eller inte haft ett tillräckligt fint blästermedel?!

Det finns även forskningsrapporter som bekräftar att blästring är bäst. När jag börja intressera mig för resultatet av mina rostansträngningar så skaffade jag Korrosionsinstitutets Rapport 1988:1 "Reparation av lackskador på personbilar - Resultat av utomhusexponering" och sedan 1988 är det bara blästring som gällt för mig!

Fast kan man inte blästra av något skäl så är förstås slipning bättre näst bäst att göra. 

Per L

Utloggad Daniel_ 80

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 231
  • Karma: +0/-1
  • Kön: Man
Rostlagning/lackskador teorier
« Svar #3 skrivet: april 28, 2013, 16:56:25 »
Snyggt gjort!

Skall själv prova som du gjorde med att vattenslipa innan rubbing och polering. Jag har bara rubbat och polerat och det är rätt jobbigt att få sprutdimman och skarven att bli fin.

Min erfarenhet är, till skillnad från föregående inlägg, att blästring är helt överlägset slipning. Av flera skäl! Tex:
- färgen biter lättare i en blästrad yta än en slipad yta. I alla fall om slipreporna blivit "blanka"
- blästring är det enda riktigt bra sätt att verkligen få bort all rost. Speciellt om rosten gått på djupet

Och jag kan inte riktigt förstå hur man kan misslyckas med att få bort all rost (svarta prickar) med blästring! I så fall har man förmodligen blästrat för kort stund eller inte haft ett tillräckligt fint blästermedel?!

Det finns även forskningsrapporter som bekräftar att blästring är bäst. När jag börja intressera mig för resultatet av mina rostansträngningar så skaffade jag Korrosionsinstitutets Rapport 1988:1 "Reparation av lackskador på personbilar - Resultat av utomhusexponering" och sedan 1988 är det bara blästring som gällt för mig!

Fast kan man inte blästra av något skäl så är förstås slipning bättre näst bäst att göra. 

Per L


Frågan är dock om det är så lyckat att våtslipa 1k-färg, det bästa är nog att använda lackspruta om du har möjlighet till det, eller köpa 2k i sprayburk (sådan som man aktiverar när man ska använda den, så den blandar färg och härdare) nackdelen är ju att man inte kan spara en sådan burk då den är förbrukad när man har aktiverat härdaren)

iofs så borde man kunna våtslipa 1k-färg också om man väntar en längre tid så att färgen får genomhärda riktigt, eller vad tror du?

Jag tror precis som du att blästring är det bästa, dock hittade jag en länk där dom gör en seriös rostlagning på en Maserati, och där använder dom något medel för att ta bort rosten, och sen skrapar dom ut den sista rosten (ser faktiskt ut att bli ett bra resultat)

http://forum.pingens.se/viewtopic.php?f=7&t=3

Kan även rekommendera Hagmans gula ca-primer för grundning av den rena plåten.

http://www.jarbofargochlack.se/se/art/hagmans-ca-primer-epoxy-grund-0-8l.php

Utloggad Daniel_ 80

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 231
  • Karma: +0/-1
  • Kön: Man
Rostlagning/lackskador teorier
« Svar #4 skrivet: april 28, 2013, 17:01:20 »
Du är inne på rätt spår. Men nästan helt garanterat att det kommer synas ganska tydligt att man varit framme. I det här läget är det bara lack från vecket på skärmen och nedåt som blir bra. Men det blir också dyrare.
Smeta ut spacklet ordentligt, alltså en bit över själva skadan. Och riv det med ett nät, tex Mirkas Abranet P120 (på kloss). Annars blir det svårt att få det rakt. Du måste riva på en yta större än själva skadan. Slipreporna blir grova, men du får jobba ner det med slipgrund tills det blir bra helt enkelt. Räkna med flera omgångar slipgrund.
Se till att få bort all svart oxid i plåten, annars har du rost tillbaka efter någon vinter. Bättre att köra försiktigt med kapskiva så det blir riktigt rent än att bara blästra på ytan. Det är iaf min erfarenhet. Börja med blästring och se om det är nån svart oxid kvar sen.
Jag hade nog lämnat till riktig lackering efter slipgrunden för att få en vettig finish, men är det lite av en slit-och-slängbil så är det ju antagligen bortkastade pengar.

Vi har kompressor, kyltork, och en riktig lackspruta i garaget. så att lackera om hela "området" där man fixat rosten är såklart det bästa, dock saknar jag erfarenhet av lackering med lackspruta och känner att ett sådant projekt blir rätt stort. Hellre att det syns lite där man rostlagat än att det blir en hel skärm som blir flammig och med torrsprut :)

 

Reklampartners