Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Frågor om ABS-pumpen och luftning  (läst 6532 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel_ 80

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 231
  • Karma: +0/-1
  • Kön: Man
Frågor om ABS-pumpen och luftning
« skrivet: maj 04, 2013, 01:54:49 »
Ja här sitter jag mitt i natten och funderar på saker :)

Säg att man utav någon anledning har fått in luft i abs-pumpen, exempelvis vid ett byte av denna. (Kanske någon som har gjort ett sådant byte?)
Är det då möjligt att lufta systemet utan att aktivera pumpen med DIS eller Inpa (denna funktionen saknas ju dessvärre i Carsoft)

Går det helt enkelt få ut så pass mycket luft så man kan köra en sväng och bromsa på en grusplan så abs'en får arbeta, och sedan in i garaget och lufta igen?

Tacksam om någon vill reda ut detta åt mig :)

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Frågor om ABS-pumpen och luftning
« Svar #1 skrivet: maj 04, 2013, 08:01:44 »
Hej! Hur pass ny BMW pratar du om? För upp till E46 och E39 i e d bara att lufta oldschool. 7 serien vet jag inte och inte heller nyare 3 och 5 serie dom har jag inte haft äran att byta abs pumpar på!
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Daniel_ 80

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 231
  • Karma: +0/-1
  • Kön: Man
Frågor om ABS-pumpen och luftning
« Svar #2 skrivet: maj 04, 2013, 15:39:17 »
Hej! Hur pass ny BMW pratar du om? För upp till E46 och E39 i e d bara att lufta oldschool. 7 serien vet jag inte och inte heller nyare 3 och 5 serie dom har jag inte haft äran att byta abs pumpar på!

Jag funderade mest på E36 och E46, då det är dom Bmw-modeller jag har ägt. Vid byten av bromsvätska så har det ju inte varit några problem att lufta traditionellt, men tänkte att det kanske såg annorlunda ut när man tömmer systemet helt.

Som jag har förstått det så måste man programmera in en ny pump mot bilen om man byter? vilka enheter är det som pratar med varandra?

Dom som har haft problem med startspärren på E36 har om jag förrstått det rätt kunnat byta nyckel/chip, ews och ecu från en annan bil och sen fungerar det. men borde man inte i ett sådant läge åka på att programmera om abs'en?

Skulle du eller någon annan ha någon sida med lite info om hur dessa saker hänger ihop och fungerar så länka gärna här :)

Utloggad vazze_t

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma: +34/-0
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
Frågor om ABS-pumpen och luftning
« Svar #3 skrivet: maj 04, 2013, 16:07:04 »
ja du, d gäller väl en anpassning mellan abs och ecu om man kör på en beg abs enhet hur och varför kan jag inte svara på, ny måste programeras in (kommer tom på programvaran från fabrik va ja vet)... problem me ews/startspärr bör kunna lösas me omprogramering hos original oxå... istället för att byta halva bilen bara grejjerna e där från början.... finns olika varianter på ews enkla och jobbiga ;) byter man motor ska man byta neråt tycker jag alla me m52 kan byta ner till m50 då slipper man problem så gjorde jag oxå.
tidiga modeller e inte så noga att anpassa abs styrdon i d värre me nyare modeller med acs där läser abs enheten många signaler från ecu och skickar info te ecu.
försöker förklara så enkelt jag kan så ja hoppas du förstår ;) inga skisser på hyr d e kopplat tyvär
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Daniel_ 80

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 231
  • Karma: +0/-1
  • Kön: Man
Frågor om ABS-pumpen och luftning
« Svar #4 skrivet: maj 04, 2013, 16:28:15 »
ja du, d gäller väl en anpassning mellan abs och ecu om man kör på en beg abs enhet hur och varför kan jag inte svara på, ny måste programeras in (kommer tom på programvaran från fabrik va ja vet)... problem me ews/startspärr bör kunna lösas me omprogramering hos original oxå... istället för att byta halva bilen bara grejjerna e där från början.... finns olika varianter på ews enkla och jobbiga ;) byter man motor ska man byta neråt tycker jag alla me m52 kan byta ner till m50 då slipper man problem så gjorde jag oxå.
tidiga modeller e inte så noga att anpassa abs styrdon i d värre me nyare modeller med acs där läser abs enheten många signaler från ecu och skickar info te ecu.
försöker förklara så enkelt jag kan så ja hoppas du förstår ;) inga skisser på hyr d e kopplat tyvär

Ja precis, jag läste någonstans att det måste programmeras, OM man inte lyckas hitta en som är tillverkad under en viss period och har exakt samma nummer. Jag har precis inhandlat ett Carsoft för att kunna göra lite enklare felkodsavläsning osv. Dock är jag lite sugen på att även inhandla ett interface för INPA och DIS, jag har hittills klarat mig utan att behöva be någon verkstad om hjälp, men åker man på fel med elektroniken så vill jag ha förutsättningar för att felsöka på ett bra sätt själv.

Tycker du gjorde helt rätt i att byta från M52 till M50 :) stålblock och slippa vanos? eller hade vissa M50 vanos?

Såg att det finns företag som reparerar ABS-enheter för relativt okej pengar om man jämför med att köpa nytt, och ett företag lämnade även fem års garanti. vore otroligt spännande att få reda på vad som byts i dessa. En rätt vid gissning är att det mest är abs-elektronik som sitter runt motorn som får problem, och att det är någon enstaka lödning som behöver lödas om.

Skulle du eller någon annan se någon trasig abs-enhet som är till salu, (till bmw) så säg gärna till då det kan vara värt någon hundralapp att få rota lite i den :)

 

Reklampartners