ja du, d gäller väl en anpassning mellan abs och ecu om man kör på en beg abs enhet hur och varför kan jag inte svara på, ny måste programeras in (kommer tom på programvaran från fabrik va ja vet)... problem me ews/startspärr bör kunna lösas me omprogramering hos original oxå... istället för att byta halva bilen bara grejjerna e där från början.... finns olika varianter på ews enkla och jobbiga byter man motor ska man byta neråt tycker jag alla me m52 kan byta ner till m50 då slipper man problem så gjorde jag oxå.
tidiga modeller e inte så noga att anpassa abs styrdon i d värre me nyare modeller med acs där läser abs enheten många signaler från ecu och skickar info te ecu.
försöker förklara så enkelt jag kan så ja hoppas du förstår inga skisser på hyr d e kopplat tyvär
Ja precis, jag läste någonstans att det måste programmeras, OM man inte lyckas hitta en som är tillverkad under en viss period och har exakt samma nummer. Jag har precis inhandlat ett Carsoft för att kunna göra lite enklare felkodsavläsning osv. Dock är jag lite sugen på att även inhandla ett interface för INPA och DIS, jag har hittills klarat mig utan att behöva be någon verkstad om hjälp, men åker man på fel med elektroniken så vill jag ha förutsättningar för att felsöka på ett bra sätt själv.
Tycker du gjorde helt rätt i att byta från M52 till M50
stålblock och slippa vanos? eller hade vissa M50 vanos?
Såg att det finns företag som reparerar ABS-enheter för relativt okej pengar om man jämför med att köpa nytt, och ett företag lämnade även fem års garanti. vore otroligt spännande att få reda på vad som byts i dessa. En rätt vid gissning är att det mest är abs-elektronik som sitter runt motorn som får problem, och att det är någon enstaka lödning som behöver lödas om.
Skulle du eller någon annan se någon trasig abs-enhet som är till salu, (till bmw) så säg gärna till då det kan vara värt någon hundralapp att få rota lite i den