Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Bromsrör, nipplar, luftningsnippar dimensioner?  (läst 29960 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Bromsrör, nipplar, luftningsnippar dimensioner?
« Svar #15 skrivet: maj 11, 2013, 00:46:30 »

Måste verkligen säga att jag gillar bimmerpower, till skillnad från vissa andra Bmw-forum så får man både svar på sina frågor, och trevliga svar.

Detta kan man ta som en komplimang. 8)
Tack så mycket Daniel
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Daniel_ 80

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 231
« Svar #16 skrivet: maj 11, 2013, 16:40:52 »
Shoppat verktyg för att kona bromsrör nu :)

Körde först med OP1. 3/16 sen OP2. 3/16

Vad tycker experterna, ska konorna se ut såhär?

Utloggad Daniel_ 80

• BMW Senior Medlem
« Svar #17 skrivet: maj 11, 2013, 21:38:39 »
Har läst på lite, och detta var helt felaktigt. De flesta Europeiska bilar använder sig av ISO/DIN (Bubble flare) Vilket även gäller Bmw (kanske skiljer på äldre modeller)
Testade att göra en sådan också.

Lite intressant läsning angående detta: http://www.fedhillusa.com/?page=tech2

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
« Svar #18 skrivet: maj 12, 2013, 09:34:53 »
Har läst på lite, och detta var helt felaktigt. De flesta Europeiska bilar använder sig av ISO/DIN (Bubble flare) Vilket även gäller Bmw (kanske skiljer på äldre modeller)
Testade att göra en sådan också.

Lite intressant läsning angående detta: http://www.fedhillusa.com/?page=tech2

hehehehe vilka fina konor du får, du e så där perfektionist kan man tänka sig! ja det är ISO/DIN dubble flare du ska ha den andra som har 45grader invändig kant kan du använda där du ska ha E nippel så kommer konorna ligga fint mot varandra. 
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #19 skrivet: maj 12, 2013, 23:37:30 »
Trevlig att ha sådana experter och ser vad och hur ni gör ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #20 skrivet: maj 20, 2013, 20:24:57 »
Då fick man lära sig något nytt idag med, det där med konorna var inget jag visste.  :)

Eftersom jag är lat av naturen brukar jag köpa Biltemas färdiga längder med nipplar och allt. Det förutsätter dock att man i förväg vet på ett ungefär hur långa längder man behöver. Men det har fungerat bra för min del.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Daniel_ 80

• BMW Senior Medlem
« Svar #21 skrivet: maj 20, 2013, 20:47:12 »
Då fick man lära sig något nytt idag med, det där med konorna var inget jag visste.  :)

Eftersom jag är lat av naturen brukar jag köpa Biltemas färdiga längder med nipplar och allt. Det förutsätter dock att man i förväg vet på ett ungefär hur långa längder man behöver. Men det har fungerat bra för min del.

Det är inget dumt alternativ att köpa färdigkonade rör.
Väljer du att göra det så såg jag att Schmiedmann har färdiga
kompletta satser till hela bilen för typ 4-500kr

Anledningen till att jag köpte verktyg är för att det är fint att kunna
tillverka direkt vid behov :)

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #22 skrivet: maj 27, 2013, 15:52:42 »
J-kla tur att jag skummade igenom denna tråd tidigare då jag är tvungen att kona själv. Detta för att nipplarna i ABS-pumpen är större än resten och då funkar inte Biltemas färdignipplade som jag köpt. Inte i ändan mot pumpen i alla fall. Så nu får jag ta gamla nippeln och göra en ny kona i ena ändan.
Som sagt, nipplarna i pumpen är större. Utan att ha mätt gissar jag på M12x1.0
Bilen det gäller är också en Compact, min 318ti.
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Daniel_ 80

• BMW Senior Medlem
« Svar #23 skrivet: maj 27, 2013, 16:03:51 »
J-kla tur att jag skummade igenom denna tråd tidigare då jag är tvungen att kona själv. Detta för att nipplarna i ABS-pumpen är större än resten och då funkar inte Biltemas färdignipplade som jag köpt. Inte i ändan mot pumpen i alla fall. Så nu får jag ta gamla nippeln och göra en ny kona i ena ändan.
Som sagt, nipplarna i pumpen är större. Utan att ha mätt gissar jag på M12x1.0
Bilen det gäller är också en Compact, min 318ti.

Enligt ETK så är vissa nipplar i pumpen M10.
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/Compact/Europe/316i_1.6-M43/LHD/M/1999/july/browse/brakes/brake_pipe_front_abs/

Vänster fram är M12x1 på pumpen tror jag. Trevligt att längderna står på ETK också, så kan man kapa upp ett rör i lagom längd och kona det så man kan bocka det på plats. glöm inte nipplarna innan du konar ;)

Ett tips om du ska använda den gamla nippeln på abs-pumpen, är att klippa av bromsröret så du får på en hylsa på nippeln, så slipper du dra nippeln rund.

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
« Svar #24 skrivet: maj 28, 2013, 06:54:38 »
Hej,
dom stora nipplarna heter B (5.0) d finns B (6.0), så vid inköp får man säga att man vill ha den mindre B nippel :)
ifall nån var intresserad! o så konar man dom dom vanliga A nipplar.

usch va bromsrör man har bytt.... otroligt tråkigt jobb på vissa bilar.
på e36 (sedan/touring) e d bara höger bak bromsrör som e inte rolig att byta den går över tanken :)

-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #25 skrivet: maj 28, 2013, 11:01:10 »
Enligt ETK så är vissa nipplar i pumpen M10.
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/Compact/Europe/316i_1.6-M43/LHD/M/1999/july/browse/brakes/brake_pipe_front_abs/

Vänster fram är M12x1 på pumpen tror jag. Trevligt att längderna står på ETK också, så kan man kapa upp ett rör i lagom längd och kona det så man kan bocka det på plats. glöm inte nipplarna innan du konar ;)

Ett tips om du ska använda den gamla nippeln på abs-pumpen, är att klippa av bromsröret så du får på en hylsa på nippeln, så slipper du dra nippeln rund.
Det verkar stämma att de andra nipplarna är mindre, syns med ögat. Undrar varför man gör en enda med M12 när det andra är M10!?  :o  Det nya röret lades på plats igår, ett j-kla bök att dra fram under pumpen med allt på plats under huven, men till slut satt det där.  :P
Tur att kopparrören är så pass mjuka som dem är, tror inte man hade fått dit ett originalrör utan att demontera grejer.

Reklampartners