Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Fredrik M: 125i Coupe 2011  (läst 60132 gånger)

0 medlemmar och 16 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Fredrik M: 125i Coupe 2011
« Svar #90 skrivet: maj 04, 2016, 10:39:32 »
hade inte du en xc70? den är väl 4wd eller har jag missat nåt här hehehe?
Audi allroad är inget jag skulle köpa inte A6 iaf, mycket problem med elektroniken i dessa och dyrt som skamm att laga.
Haft flera olika från olika årsmodeller i verkstaden och reparationerna var inte billiga annars är Audi sköna att åka i men jag gillar inte VAG billarna alls utom en enda modell och det är Fabia I då det är mycket enkel hållbar konstruktion, billig att äga, laga mm. därav kör frugan en Fabia Combi  nu 1.2 liters 3 cylindrig motor med kamkedja och 1086kr i årsskatt :)
Ang. 4wd bil så skulle jag nog köpt Subaru av äldre modell tyvärr så är det rosten som äter upp dessa bilar.

Du missar att de inläggen är mer än ett år gamla, Volvon införskaffades på valborgsmässoafton 2015  ;) och har rullat på fint under året som gått, använder den som bruksbil så BMWn är numera entusiastbil. Har behövt fixa lite med bromsarna vilket gick på garantin och bytte en framfjäder tidigare i år. Helt okej för en bil med snart 28.000 mil på mätaren.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
« Svar #91 skrivet: maj 04, 2016, 17:57:47 »
hehehe tänkte inte alls på det när inläggen var daterade ;)
28000mil för en xc70 är inte så värst mycket bara dom sköts ordentligt jag har haft xc70 av tidigt 2000 talet i verkstaden med över 65000mil på mätare
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #92 skrivet: maj 04, 2016, 21:19:00 »
Skönt att veta att de kan rulla långt om man ser efter dem, vilket jag ju tänker göra.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #93 skrivet: november 21, 2016, 09:45:18 »
Så var säsongen 2016 över, bilen nyservad, nytvättad och klar att ställas av inför vinterförvaringen.  :)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #94 skrivet: november 28, 2016, 23:27:32 »
Snygg den är!
Kan tänka mig att du är nöjd med den, till och med att den får sin vinter vilotid. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #95 skrivet: november 29, 2016, 08:39:57 »
Snygg den är!
Kan tänka mig att du är nöjd med den, till och med att den får sin vinter vilotid. ;)

Tack! Mycket nöjd med bilen men mindre nöjd med att behöva förvara den 20 minuters bilfärd hemifrån vilket gör att det blir bökigare att ta en spontan njutarrunda med bilen.

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 251
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
« Svar #96 skrivet: november 29, 2016, 15:15:11 »
Snyggt, visst är trevligt med ren bil.
Hoppas du får till det med garage, bara känslan att kunna ta en titt in garaget när som helst, kanske gå ett varv å titta, kanske känna lite, drömma, jag vet känslan.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #97 skrivet: november 29, 2016, 21:43:33 »
Snyggt, visst är trevligt med ren bil.
Hoppas du får till det med garage, bara känslan att kunna ta en titt in garaget när som helst, kanske gå ett varv å titta, kanske känna lite, drömma, jag vet känslan.

Tack, rena bilar är trevligast. :) Jo jag längtar tills jag kan gå ut och titta till bilen när man vill, kanske putsa lite.

Svängde inom garaget i kväll och stoppade om henne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #98 skrivet: december 14, 2016, 18:14:58 »
Vad ska du köpa till henne som julklapp?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #99 skrivet: december 14, 2016, 19:51:03 »
Vad ska du köpa till henne som julklapp?

Hon fick en oljeservice innan avställningen det får räcka för i år.

God Hjul!  ;D

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #100 skrivet: april 09, 2017, 16:33:47 »
Då säger vi välkommen ut i dagsljuset.

Det var nog tur att det vi skulle gjort i dag blev framskjutet en vecka så jag fick tid över att åka och starta upp min bil för det var bara precis att det fanns kraft kvar i batteriet för att den skulle hoppa igång. Men efter att fått lite ny luft i däcken och ny fräsch soppa i tanken så mullrar hon så gott.

Blev en runda på Bjärehalvön som premiärrunda för 2017, så härligt att köra BMW igen.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #101 skrivet: april 21, 2017, 20:14:52 »
Tänka sig, även i år gick hon igenom besiktningen utan anmärkning.

Känns så onödigt att lägga nästan femhundra spänn på att besikta en bil som gått 4.100 mil och endast används på sommaren när det är fint väder.
Men som vanligt är de trevliga på Bilprovningen i Halmstad.  8)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #102 skrivet: april 24, 2017, 08:13:59 »
Den är vacker och kan tänka mig att du är nöjd med den. ;) 
Alltid trevligt att köra igenom besiktningen utan almärkningar.

Utloggad Svento

• Newbie
  • Senior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 94
« Svar #103 skrivet: april 30, 2017, 12:58:56 »
Lustigt att jag ska säga det här: Tycker ofta att nya bilar - d v s senaste fem, kanske tie årena - är snyggare än halvgamla. Med halvgamla menar jag då typ 1980 - 2005, perioden som min egen härstammar från.

Alltså, jag dras ju till gammaldags estetik, men inte till ålder för sakens skull. Och det är inte ju 'förr' dess bättre. Jag har svårt för åttitalets kantighet och den stolthet med vilken man ersatte all kvarvarande krom med plast, gummi och mattsvart. Ännu svårare har jag för nittitalets demonstrativa aerodynamik och det där allmänt inkapslade som levde kvar en bit in i nollnolltalet. Men redan där under nittitalet börja nåt hända. Käferns återkomst, Mini Coopern återvände väl också då nån gång, och så var det nån stor amerikan med lite ZZ Top-stuk som kom då nån gång.

Senaste åren tycker jag dom blanka listerna verkar vara på väg tillbaka. Bulliga skärmar likaså, just skärm-estetiken var fan bedrövlig under slutet av förra seklet. Men liksom att man faktiskt framhäver sakers funktioner i stället för att försöka dölja dom. Jag tycker att kofångarn på bilden framträder mycket tydligare än vad som varit annars nu runt sekelskiftet. Lågprofildäck är jag väl egentligen ingen anhängare av, men motvilligt kan jag erkänna det estetiska värdet i dom. Dom refererar liksom lite till gamla ekerhjul typ T-Ford och sånt. Nån typ av retro-futurism skulle jag nog faktiskt vilja säga för att sammanfatta senaste årenas estetiska trender.

Faktum är att jag direkt fick upp en massa inre bilder av en massa skändligheter som jag skulle kunna utsätta en sån där bil för. Sånt kommer inte alls på nåt självklart sätt när det gäller halvgamla maskiner. Å andra sidan känns det lättare med en åttitalsbil att integrera lösa delar som inte alls hör dit. Att exempelvis designa en egen grill till en ny bil, eller sätta dit traktor-strålkastare så att det ser rätt ut, känns som att det skulle vara en nästan övermänsklig utmaning.

Beträffande speglarna i början av tråden var min första tanke (naturligtvis) krom. Inte bara just gällande speglarna. Jag gillar ju överhuvud taget när dom lösa delarna tydligt kontrasterar. Strålkastarna skulle vinna mycket på att omges av nån list, framrutan likaså, men hur genomförbart det är vet jag ju ingenting om. Dörrhandtagen tänker jag också på (ytterligare ett exempel på en detalj som är snyggare på nya bilar än på halvgamla), samt vindrutetorkarna. Och faktiskt tycker jag kromade skärmkanter PLUS rentav snobbringar skulle se helt korrekt ut i sammanhanget. Jag tycker personligen också att taket alltid ska ha annan färg än resten av karossen. Ljusare, såvida inte bilen i övrigt är vit, naturligtvis. Inte för att vara stollig för sakens skull nu, men det självklara för mig känns som mässsings-metallic till både tak och fälgar. Eller möjligen nån animalisk vit färg till taket, typ ben, grädde eller äggskal. Men då kommer man ju liksom ut på betydligt murknare is... När det gäller lacken kan man ju liksom inte bara ångra sig så som med en uppsättning snobbringar.

Men den ser gott och väl okej ut som den är.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #104 skrivet: maj 01, 2017, 13:16:55 »
Lång text, se inlägg ovan.

Jag tycker med det är snyggt med kontrasterande delar, se gärna tråden om min förra bil. http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=2236.0 som jag trots mycket påtryckningar lät sidolisterna vara svarta på och dessutom hade den "dåliga smaken" att lacka även backspeglarna svarta på en titansilver bil. Planer på svart tak fanns då jag även folierat de kromade listerna runt sidorutorna svarta men det hann aldrig förverkligas innan bilen såldes.

På en svart bil blir det svårare tycker jag, jag kan inte tänka mig någon annan färg än svart eller krom/aluminium, mina lister runt fönstren är mattborstad alu vilket jag tycker är grymt snyggt, så isåfall skulle backspeglarna vara i mattborstad alu de med, men jag är även lite av en backspegelhatare så de skall förbli svarta för att synas så lite som möjligt. Hade även kromade backspeglar på min Audi A4 i slutet på nittiotalet, så been there done that så att säga.  :)

Det enda jag skulle vilja ändra på bilen just nu är att byta ut innertak, stolpklädsel, solskydd, kurvhandtag m.m. mot svart då jag tycker det är så läckert.

Reklampartners