Det har inte hänt så hiskeligt mycket här under sommaren.
Jag har bytt vattenpump inkl. termostat + hus.
De nya grejerna
Någon tidigare ägare som troligen återanvänt gamla termostathuspackningen och lite extra packning på tub.
Ny och gammal pump. Den gamla pumpen är en BMW original och jag hittar inget om att den är bytt någongång.
Passade på att byta tempgivaren till styrboxen som jag tidigare konstatera inte var helt frisk.
Det visade sig att kylarbalken var ganska rutten i högra hörnet.
Fixat på lite drygt 3 timmar. Alla timmar från rostlagningen förra sommaren satt fortfarande i ryggmärgen
Dit med vattenpump och termostat.
Luftat och klart!
Lämnade också in fälgarna på lack. Blev ruskigt nöjd!
Den värsta innan:
Efteråt
Satt som ett slag i ansiktet
Till sist har jag bytt silentblocken och högerlänkarm efter nedslag på besiktningen.
Ska den gamla kärnan se ut såhär?
Något slut, inte konstigt att det har klonkat och haft sig.
Lika bra att byta grejerna till krängaren när jag ändå har det liggandes.
På högersidan gick det klockrent att pressa i bussningen med domkraften. Dock gick det mindre bra på vänstersidan, med lite drygt 1,5cm kvar tog det tvärstopp. Bussningen ville absolut inte röra sig. Provade lite olika sätt att få det tillrättta med icket.
Vet inte om det var mitt handhavande eller tillverkningsfel, men tyckte bussningen på vänstersida var väldigt slapp mot höger. Med väldigt lite handkraft släppte iallafall den inre kärnan
Bara att ta fram sågen igen.
Beställde ny bussning och hade den hemma samma dag, och bytte den även då.
Sedan som alltid måste jag slabba dit lite färg
Snabb summering av vad som har hänt under sommaren. Tänkte att det skulle bli lite mer som händer under vintern, men som det ser ut nu kan det bli lite dåligt med det.
Gick nämligen och köpte mig en BMW 540 i slutet av augusti
Den behöver en hel del uppmärksamhet