Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW E38 740iL  (läst 36616 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
BMW E38 740iL
« Svar #45 skrivet: september 28, 2016, 11:33:57 »
Tack Alain. E38:orna är härliga bilar tycker jag, det finns en härligt "fet" känsla i dem, och även om min bil "bara" är en V8 - inte en V12 - så är den härlig. Den är härlig att tvätta, karossen är så snygg och materialen och känslan så mysig. "Kloffet" - ljudet när man stänger dörren och glider ner i de mjuka läderstolarna och den ombonade inredningen, är svårslaget tycker jag (som gillar dessa lite äldre bilar).

Alpina-fälgarna är faktisk 21-tums Alpina Classic som egentligen hör till E65. Annars är Alpina Softline i 20-tum de vanligaste till E38. Jag har en uppsättning av vardera, just nu sitter det nyrenoverade Alpina Softline 20-tum på den. Jag fick tillbaka dem från Intera i förrgår, och fick på bakhjulen igår kväll precis när det började mörkna - så jag har inga riktigt bra bilder.

Det finns en kul internationell sajt som heter www.e38registry.org -- där finns en jäkla massa om olika options, klädslar och färger, samt ett galleri av olika E38:or världen runt. De fränaste tycker jag personligen är den L7 i München, Mora metallic med amethyste-färgade mattor och champagne eller ecru-färgad inredning. L7:orna är iL-varianten, fast ytterligare förlängd.

Som jag förstår så finns det fyra olika beige nyanser på lädret: Sandbeige (det vanligaste), Champagne (betydligt ljusare än sandbeige, med lite gulstick i -- kallades även Oyster i USA), Ecru (ännu ljusare) eller Lotosweiss (vitast, som drar mot grått i stället för gult istället för Champagne).

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
BMW E38 740iL
« Svar #46 skrivet: september 29, 2016, 23:59:16 »
Fick på framhjulen igår kväll, men nu börjar det bli mörkt på kvällarna. Ska ta bra bilder i helgen, ska ju bli bra väder.

Mycket snack om fälgar, och allt är ju en smaksak. Själv tycker jag det är kul med något annat än Alpina - men Softlines 20" passar bilen bra tycker jag personligen.

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
BMW E38 740iL
« Svar #47 skrivet: oktober 05, 2016, 12:02:17 »
Lägger in några bättre bilder, så man ser hjulen i dagsljus.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10077
  • Kön: Man
BMW E38 740iL
« Svar #48 skrivet: oktober 05, 2016, 15:44:04 »
Fy fan! Va vacker den är! ser ut direkt ut från fabriken. 8)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
BMW E38 740iL
« Svar #49 skrivet: januari 20, 2017, 17:24:39 »
Jag fick tag i nackstöd med belysta speglar och Alpina-stripes, så de åker på i vår.

Man måste ju ha något att se fram emot under de mörka månaderna.  :)

(bilden är inte på min bil, men det är de nackstöden som jag köpt - speglarna behöver putsas lite)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
BMW E38 740iL
« Svar #50 skrivet: januari 20, 2017, 23:52:00 »
Grattis!
Kan tänka mig att du är nöjd med din inköp.
Det säkert kommer att se snygg ut när dom är klart monterade.
En sådan E38 som du har skulle jag inte tacka nej till.
Ta väl hand om den, det är en mycket finn investering. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
BMW E38 740iL
« Svar #51 skrivet: januari 21, 2017, 20:47:23 »
Otroligt läcker bil! Den här måste vara bland de absolut snyggaste e38orna i Sverige.  :)
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
BMW E38 740iL
« Svar #52 skrivet: januari 22, 2017, 07:49:55 »
När jag hade min 750 ville jag har en klistrat kromad "V12" på baklucka, var på BMW men dom hade inget sånt, jag hade sett detta på en Mercedes, tycker att det var snygg, körde till Mercedes och frågade om dom hade det, det hade dom, köpte 1st (Inte så dyrt) och klistrade det på BMWn och var nöjd med det.
Försäljare frågade mig vilken modell körde jag och svarade till honom att det var till min BMW 750, han skrattade gott.
Kanske vil du har på din?

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
BMW E38 740iL
« Svar #53 skrivet: januari 22, 2017, 12:55:30 »
Eller om man inte vill ha MB prylar på sin BMW så kan man beställa bokstäver med BMW stil löst hos Bimmian i Kanada.
Klicka här för länk

Jag har beställt därifrån flera gånger, inga problem med frakt osv. Bland annat svarta siffror till min E46 330.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
BMW E38 740iL
« Svar #54 skrivet: januari 23, 2017, 00:10:52 »

Tack för tipsen och tack för snälla ord Galant Turbo och alla. Jag kanske sätter dit emblem, men i så fall skulle det vara originalemblemet (740iL) -- men jag tror det här exemplaret är beställt utan modellbeteckning på bakluckan.

På min dagliga bruksbil, en E39 540 Touring så satte jag tillbaka originalemblemet för att jag av någon anledning tyckte att det passade, men på E38 har jag tyckt att bakluckan är snyggare utan siffror. Jag kan inte förklara varför.

Jag har haft BMW e38 sedan 2004, och den första var en svart 740iA (den korta varianten) med tvåfärgad lavendelgrå/svart inredning med contourstolarna. Den bilen tyckte jag var kul att facelifta och "fiffa" med (t ex satte jag dit fyra utblås bak på den), och experimenterade med olika färger på listerna (shadow line eller chromeline), men numera märker jag att jag gillar originalstuket ganska mycket. Gärna några roligare fälgar, men i övrigt inte så mycket. Jag gillar t.o.m de äldre originalljusen bak och jag gillar orange blinkers på svarta bilar.

När jag köpte den här så var den en "vanlig" 740 iL (den förlängda) med svart mjukläder, webasto och ganska mycket utrustning (dock ej glaslucka utan vanligt plåtlucka). Det känns som att jag håller på att göra om denna till en egen variant av "Individual" med den tvåfärgade champagne/svarta inredningen, ratten, de belysta dörrhandtagen, svarta alcantarataket, takhandtagen av trä, porrbelysningen i c-stolpen (den lyser hela tiden, svagt) m.m., så jag kanske sätter dit ett diskret "Individual-emblem" på dörrlisterna.

I vår ska den få på Alpina-stripesen, och jag har en nylackad bak utan hål för avgasrör väntande.

Det roligaste med den här hobbyn är nästan planerandet på vintern, funderandet på vad man tycker är snyggt (alla tycker ju olika) och att försöka hitta de delar man saknar. Jag skulle vilja hitta "sminkborden" bak, klä skuffen i alcantara och uppgradera ljudet, men i övrigt är jag ganska nöjd just nu. Jag har andra utblås liggande också, mycket smäckrare, lägre, fyra fyrkantiga utblås, som jag kanske får ett ryck och sätter dit.

Chromelinelisterna är lite repiga, jag kan tänka mig att plocka av dem och lackera dem blanksvarta.

Jag har svarta strålkastare med angel eyes också som jag skulle vilja pröva.

Jag är ute efter den diskreta looken. Men man vet aldrig vad man får för ryck! Det är det som är charmen med denna hobby.

Jag tycker E38-orna är snyggare än de nyare 7-serierna, och det säger jag inte bara för att de är billigare. Jag tycker verkligen att denna bilmodell är snyggare, klassiskt snygg. Om BMW förnyade inredningen och kanske lyfte belysningen lite, så skulle den fortfarande platsa som nybil.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
BMW E38 740iL
« Svar #55 skrivet: januari 23, 2017, 08:34:19 »
Jo! jag förstår dig men inte förstår varför BMW inte tillverkade en emblem V12 till sina 750. :( Kanske för att Mercedes var snabbare?
Varje gång jag ser bilder på din 750 undrar jag hur dum jag var att sälja min. :'(
Håller med dig om att E38 är vackrare på alla sätt och viss än den nyare modell. ;)

Hur är det med att posta bilder idag efter att dina datorer fick vila sig?

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
BMW E38 740iL
« Svar #56 skrivet: januari 23, 2017, 09:03:44 »
Jag gillar t.o.m de äldre originalljusen bak och jag gillar orange blinkers på svarta bilar.

Har heller aldrig förstått "hatet" mot orangea blinkers, på min Audi A4 bytte jag t.o.m. ut de original helvita blinkersen fram mot USA versionen med orange reflex på sidan, mycket snyggt enligt mig.  ;D
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
BMW E38 740iL
« Svar #57 skrivet: januari 23, 2017, 11:48:08 »
Test med att ladda upp bild till Lasse som har lite problem med det, det funkar.

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
BMW E38 740iL
« Svar #58 skrivet: januari 23, 2017, 13:30:01 »
Jag prövar att ladda upp en bild.

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
BMW E38 740iL
« Svar #59 skrivet: januari 23, 2017, 13:34:55 »
Det fungerar nu -- vet inte vad det var för trassel igår. Jag ville ladda upp bilder dels på Alpina-stripes, orange blinkers och dels på snygga bakdelar  :) .

Alain, min E38 är faktiskt bara en "vanlig" 740 iL, dvs en V8 - inte en 750.

Reklampartners