Motor rycker (hackar) eller går dålig vid start när det är kallt ute?
Motorlampa lyser gult eller kanske inte?
Både hc och co är högt och inte går genom besiktningen?
Det kan finnas flera orsak till det men en enkel sak som är lätt att kolla.
1) Sprucken gummibälg som sitter mellan LMM och insug, du kan du ta ut den och kolla ordentligt runt om.
2) Stift (dålig eller kondens eller olja runt om) Läcker olja ner i stiftshållet kan detta orsaka krypströmmar då bör du torka rejält i stiftsbrunnarna och därefter sätta på nya stift.
3) LMM (silvertråd) antingen sönder eller bara smuts på den, det händer ofta när man har öppet luftfilter, för att kolla,koppla av kontakten ifrån och ser om motor ändrar sig, om ja, är det inge fel på den, om nej, bor du testa en annan.
4) Vakuumslang (sprucken)
5) 1st eller fler defekt tändspole, bör konfigurerar efter bytet.
6) Lambdasond sensor fram eller bak.
7) katten som behöver ses över.
8 Kamaxelgivare.
9) Vevaxelgivare.
10) Insugsmembranet kan vara trasig.
11) Vevhusventilation. kan säga att många BMW modeller drabbar av problemet när det är kallt ute.
12) Går motor också dålig när den är på väg att bli eller när den är varm? Motorn har en tempgivare som mäter kylvattentemperatur.
Den har chokfunktion när motor är kall på samma sätt som gamla bilar då man fick dra en liten spak med hand för att har mer bensin till start, om den är trasig och ligger på konstant då motor går för fett när den är varm.
Om du vill, du kan åka till en verkstad som kan läsa av felkoder men inte tror att du får vettigare svar för det.